Proč nejsou celoroční pneumatiky v českých podmínkách vhodné - AutoŽivě

Proč nejsou celoroční pneumatiky v českých podmínkách vhodné

                   

I když se v Česku září příliš nevyvedlo, podle statistiky Copernicus Climate Change Service Institute bylo letošní září v Evropě tím vůbec nejteplejším v historii měření. Loňské září tak přišlo o rekord, byť jen o pouhých 0,05 °C. Vysoké teploty v měsících, které by podle lidových pranostik měly být spíše chladné a sychravé, zažíváme stále častěji. A tak celá řada řidičů zvažuje, zda není lepší jezdit na celoročních pneumatikách, než auto dvakrát do roka přezouvat.




Počet celoročních pneumatik v Evropě roste

Podle údajů od našich severních sousedů se v Polsku
rozhodlo na zimní pneumatiky nepřezouvat zhruba 13 % řidičů. Z veřejně
dostupné statistiky prodaných pneumatik v Německu vyplývá, že podíl
celoročních pneumatik na německých silnicích tvoří asi 20 %. Podobná čísla
přicházejí i z dalších evropských států. Výjimkou jsou pochopitelně
severské státy a oblast Alp, kde řidiči přezouvají poctivě.


iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Německé srovnání celoročních a sezónních pneumatik

V srpnu 2020 zveřejnil německý automobilový klub ADAC velký test
celoročních pneumatik pro SUV. Naši sousedé zkoumali, jak se tyto pneumatiky chovají
v letních a zimních podmínkách ve srovnání s vysoce kvalitními sezónními
pneumatikami. Výsledky se daly snadno předvídat. Po testování v různých podmínkách
se ukázalo, že celoroční pneumatiky jsou prokazatelně horší než ty sezónní. Největší
rozdíly byly zjištěny při jízdě na suchém asfaltu a na ledu. Počasí
v České republice je tomu Německému dost podobné, data od sousedů tak
můžeme vztáhnout i na naše silnice.

Proč jsou sezónní pneumatiky lepší?

Testy sezónních pneumatik se obecně konají za typických
podmínek pro období, na které jsou určeny. Takže když jsou testovány zimní
pneumatiky, zkoušky probíhají v mrazu a na sněhu, ledových jazycích a podobně.
Letní pneumatiky jsou obvykle testovány v jižní Evropě během horkých letních
dní. Sezónní pneumatiky tak prokazatelně zvládnou i extrémní podmínky, které
mohou v daném období nastat.


iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Celoroční pneumatiky jen pro některé regiony

Oproti tomu jsou celoroční pneumatiky koncipovány tak, aby
si poradily s běžnými podmínkami, které nejdou do žádných extrémů. Zmíněný
německý test dokázal, že když byla teplota vozovky i vzduchu v rozmezí 2
až 10 °C, celoroční pneumatiky vykazovaly lepší výsledky než zimní a letní
gumy. Asi vás nepřekvapí, že zimní gumy na tom byly lépe při chladnějších
teplotách a letní pro změnu, pokud byla alespoň jedna teplota vyšší než 10 °C.

Na základě těchto údajů lze říci, že v oblastech
s mírnými zimami, kde teplota neklesá pod nulu a nesněží, a zároveň
s chladnými léty můžete směle využívat celoroční pneumatiky. Tato kritéria
mohou splňovat některé oblasti Velké Británie, případně země Beneluxu.
V horkých oblastech, například na jihu Španělska, se nemusíte bát používat
jen letní pneumatiky. Ve většině Evropy je však lepší přezouvat sezónní gumy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
149 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
5/5 (81%) 191 hlasů
Nahlásit chybu
ArmádníZpravodaj.cz
Spáchal, či nespáchal Adolf Hitler sebevraždu? FBI pracovala s teorií, že ponorkou utekl do Argentiny
Události247.cz
Očkovat proti covidu se budou děti od pěti let. Ministr zdravotnictví Vojtěch řekl, od kdy to bude možné
VědaŽivě.cz
Robotická chirurgie – budoucnost medicíny začíná tady a teď
adbz.cz
Prodej hrnčířské hlíny: Kde ji nejlépe pořídíte?