Proč někteří řidiči v zimě zakrývají ventilátor chladiče vozu

                   

Každý motorista alespoň jednou ve své řidičské kariéře musel slyšet hromadu různých rad o potřebě izolovat a zahřát vozidlo během chladného období. Jednou z takových praktických rad je doporučení, aby byl chladič na zimu zakrytý kusem lepenkového papíru nebo jiným podobným materiálem.

Je tato rada opravdu užitečná?

V chladiči automobilu je speciální ventilátor, který se automaticky zapne snímačem teploty, jakmile stupeň zahřátí motoru dosáhne hodnoty 85-95 stupňů Celsia. Chladicí ventilátor v systému chladiče se sám zapne a stejným způsobem se vypne, když teplota motoru poklesne na normální hodnotu.

iZdroj fotografie: PxHere.com

Největší zatížení chladiče bývá pochopitelně v létě, kdy se k přirozenému ohřevu pohonné jednotky z její činnosti přidává také horký letní vzduch.

Ventilátor chladiče v zimě

V zimě se ventilátor chladiče nejčastěji neaktivuje vůbec, protože teplota motoru, s výjimkou ojedinělých případů, není schopna dosáhnout hodnot ve více či méně chladném počasí.

iZdroj fotografie: PxHere.com

To platí zejména pro jízdu na meziměstské dálnici. Zde se však podle názoru řidičů objevuje nový problém, který údajně spočívá ve skutečnosti, že kvůli studenému větru se motor naopak nedokáže dostatečně zahřát, což také snižuje jeho výkon.

Problém studeného vzduchu

Zde je důležité si uvědomit, že studené komponenty a systémy automobilu mohou skutečně fungovat hůře a ve výjimečných případech může dokonce dojít k jejich poruše. A přesto se stabilně běžícím motorem jeho teplota neklesá na tak kritické hodnoty, aby začaly poškozovat auto.

iZdroj fotografie: PxHere.com

To znamená, že problém vyfukování studeného vzduchu do motorového prostoru přes chladič je vymyšlený mýtus a má jen velmi málo společného s realitou. Před cestou se tedy nevyplatí zakrývat chladič kartonem, ať už při mírné, nebo v silném mrazu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články