Pískající brzdy …nejspíš už to někdy slyšel každý – ať už z osobní zkušenosti nebo jako přímý pozorovatel. Otravný zvuk, který říkám, že není něco v pořádku …a pokud se to nebude řešit, může to skončit zle. Ve většině případů se jedná o nezávažné drobnosti, s nimiž si zručnější majitel auta dokáže poradit sám, případně strávit chvilku v autoservisu. Existují ovšem i velmi závažné příčiny, které bychom měli neprodleně řešit. Ale jak se může vlastně stát, že začnou brzdy pískat, a jak takové problémy vyřeší?

Opotřebované brzdy nebo kotouč

Asi tím nejčastějším důvodem pískotu brzd je jejich opotřebení. Kdy tzv. maso brzdné destičky je naprosto opotřebené, takže už kotouč dře o pevný základ. Pokud se problém neřeší, může vzniknout až velmi nepříjemné pasivní drhnutí brzd i bez účasti aktivního brždění, to už je ale extrém.

Obdobně opotřebovaný může být taky kotouč, který má už nějaké ty roky za sebou. V obou případech je řešením výměna opotřebených součástí. Jako prevenci vůči rychlému opotřebení můžete zakoupit kvalitní produkty od profesionálních a ověřených výrobců. A budoucna zvažte mnohem pečlivější jízdu s menší četnosti aktivního brždění, ale vyšší četnosti dojezdu na plyn.

Nečistoty mezi kotoučem a destičkou

Další velice nepříjemnou záležitostí mohou být nečistoty, které dokáží kotouč nebo brzdnou destičku poškodit. Jak se autem jezdí v různých podmínkách, tak je vždy šance, že se mezi brzdné plochy dostane nějaká nečistota. Řadově platí, že ve většině případů se jedná o malé úlomky štěrku, písku, prachu či jiných drobných nečistot.

Oproti předchozímu bodu, je v tomto případě nutné řešit problém co nejdříve, nejlépe ihned. Nečistoty mohou v extrémních případech silně poškodit kotouč i brzdové destičky, a majitel je nucen koupit nové, takže přijde zbytečně o nemalé finance. Jsou-li nějaké nečistoty mezi kotoučem a destičkou, poznáme tak, že jsou na kotouči drážky. Zrezlé kotouče u dlouhodobě nepoužívaného auta vytváří stejný problém. V obou případech je nutné meziprostor vyčistit a kotouče zafrézovat; jsou-li příliš poškozené, tak rovnou vyměnit.

Nedostatečné promazávání pohyblivých součástí

Celý brzdový systém je tvořen řadou malých součástek a dílů, které, byť se málo hýbou, tak potřebují být z důvodu pohybu promazávány. Jedná se kupříkladu o součástky uchycení brzdových destiček či oblast vodícího čepu. I když je zanesení těchto součástek velice obtížné (navíc jsou vybaveny ochranou, např. manžetami), tak k tomu dojít může, následně pak může vznikat i koroze. Ačkoliv se tyto případy objevují vzácně, tak mohou být příčinou nepříjemného pískání. Jednotlivé součástky tak alespoň čas od času promažte.

Nekvalitní brzdové destičky a kotouče

Každému se může stát (ať už z jakýchkoliv důvodů), že zakoupí nebo pouze nainstaluje nekvalitní brzdové destičky nebo kotouče. V případě kotouče se může jednat o jeho rychlejší poškození či nespolehlivost, ale v případě destiček doslova o příčinu možného pískání. V destičkách se mohou nacházet příliš velké kousky kovu, které při tření (vznikajícím aktivním bržděním) způsobí pískavý zvuk. V takovém případě záleží na vás, zda destičky vyměníte nebo necháte dojet (v druhém případě však hrozí riziko poškození kotouče).

Porucha brzdového systému

Asi nejrizikovější – ale snad nejvzácnější – příčinou může být porucha brzdového systému. Pokud při jízdě šlapete na brzdový pedál, přičemž se ozývá pískot brzd, a pedál je volný s proměnlivým brzdícím účinkem, je možné, že se jedná o poruchu brzdového systému. Hrozí to zejména u starších aut, u nichž mohou gumové hadičky zpuchřet, čímž se dostane do potrubí vzduch. Ten potom způsobí, že pedál reaguje pokaždé jinak, takže nejsou reakční doby brzd pokaždé stejné. Hrozí tu vysoké riziko autohavárie, a nejlepším řešením je okamžitá návštěva autoservisu.