Před zimním startováním se má nejprve probliknout světly. Zvýší se výkon a odolnost autobaterie

Přijít ráno ke zmrzlému automobilu a zjistit, že nenastartujeme není nic, co by kohokoli potěšilo. Existuje ale snadný způsob, jak baterii „probudit“ ze spánku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Akumulátor u každého vozu v zimě trpí, z principu se totiž jedná o chemický zdroj energie, který zkrátka v chladném počasí ztrácí svůj potenciál. Neprospívají mu nízké teploty ani startování motorů s minerálními nebo polosyntetickými oleji, kladoucími ve ztuhlém stavu větší odpor než jejich plně syntetické varianty. Baterie je zkrátka citlivá součást vozu a kombinace stáří / nízké teploty / větší odpory při startování mohou vést k tomu, že po otočení klíčku uslyšíme jenom ono zlověstné cvaknutí. A tím to skončí.

Nestartující auto v zimě opravdu nepotěší

Pak nezbývá, než se pokusit nastartovat „přes kabely“, sehnat někde baterii v lepší kondici, případně zkrátka ten den zvolit jiný dopravní prostředek. Ani jedno z toho není nic, co by nám (speciálně v mrazivém ránu) zlepšilo jakkoli náladu. Přitom existuje jedna opravdu jednoduchá pomůcka, která nám může startování usnadnit. Respektive zvýší krátkodobě kapacitu baterie natolik, abychom byli úspěšní. Nezapomeňte, každý ampér se počítá.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak to celé funguje? Zkuste si v roli baterie představit lidský sval. Ztuhlý, zmrzlý. Pokud na něj „udeříme“ plnou silou a budeme z něj chtít dostat okamžitě plný výkon (což protočení ztuhlého motoru je), pravděpodobně se zlou potážeme. V lepším případě bude výkon svalu nízký, v tom horším se může natrhnout či prasknout. Několik malých, krátkých protažení před podáním plného výkonu výrazně zlepší naše šance na podání plného výkonu, stejně jako ochrání sval samotný.

Několik vteřin svícení nebo blikání „probudí“ baterii

S baterií se to má potom úplně stejně. Pokud ji před otočením klíčku několikrát „probudíme“ a „protáhneme“, odmění se nám vyšším výkonem a vyšší odolností. Pokus se čtyři roky starou baterií za studena ukázal zajímavé hodnoty. A sice že desetisekundové předpětí (což je v praxi několik probliknutí) snížilo odpor o 3 procenta a zvýšilo startovací proud o 5 ampér. To není úplně špatný bonus během několika vteřin, každý ampér navíc zvýší šanci na nastartování motoru. Pokud budete blikat světlomety po dobu 30 sekund, odpor se sníží o dalších 1,5 procenta.

iZdroj fotografie: iStock

Neměli byste to ale dělat déle, protože začne klesat napětí baterie a celý efekt přijde vniveč. Probliknutí mezi 10-30 vteřinami ale baterii velmi účinně „probudí “ a ve finále i prodlouží její životnost. S tímto postupem se nám svěřil náš známý automechanik, a ačkoli jsme spíše zastánci prověřených a osvědčených řešení, něco na tom být může. Každopádně doporučujeme spíš udržovat baterii v dobrém stavu a pokud to jen trochu jde, tak ji při delším odstavení dobíjet udržovacím proudem. A pokud je již za zenitem svých možností, obětovat těch několik tisícikorun a koupit novou. Vyplatí se to.

Kdy se vám naposledy stalo, že jste ráno nenastartovali?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
143 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články