Golf je geniální tah od Volkswagenu a jedno z nejprodávanějších aut na světě. Konkurence jej nikdy nedožene

Téměř před padesáti lety asi nikoho nenapadlo, že Giorgetto Giugiaro stvořil legendu. Vlastní kosmos a vesmír sám pro sebe, svět zvaný Golf. Přinášíme analýzu, proč a jak funguje.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: Volkswagen
Dalších 42 fotografií
Dalších 42 fotografií
                   

Koncernu Volkswagen se za jeho dlouho trvající existenci podařilo několik geniálních tahů. Začalo to už tím úplně prvním VW – Broukem. S poněkud temnou historií zadání nakonec vznikl fenomén, který motorizoval poválečné Německo a posléze nejen Německo. Jeho koncepce, odolnost a poměr výkon/cena neměla do té doby konkurenci a pomohla upevnit pozici VW jako výrobce lidových, dostupných vozidel. A tím, kdo na Brouka navázal a jeho genialitu posunul zase o kus dále, byl – VW Golf.

První generace dala vzniknout legendě

Když jej v roce 1974 Giorgetto Giugiaro prvně představil, patrně netušil, jak zásadní bude mít jeho dílo vliv na budoucnost automobilismu. Vznikla „třída Golf“ neboli třída nižších středních hatchbacků, podle kterých se bude poměřovat veškerá další konkurence. Kdo chce uspět, musí být lepší než Golf. A co víc, musí být univerzálnější než Golf. Můžete sice postavit jeden či dva srovnatelné, nebo i lepší modely, než jsou jeden nebo dva konkrétní modely Golfu. Ale tím pořád nepřekonáte „rodinu Golf“.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Protože jak známo, rodina je základ. A v tomto případě je to i jeden z nejsilnějších důvodů, proč Golf nakonec tak fenomenálně uspěl. Šíře jeho sortimentu v celkem osmi generacích je totiž opravdu téměř nepřekonatelná. Mohli jste mít zcela základní Golf CL ve třetí generaci s motorem 1,1 o výkonu 44 kW, stejně jako v téže generaci opulentní šestiválec VR6 o 128 kW, kultovní BBS kola, interiér v kůži a návdavkem přední RECARO sedadla. A cenovku bratru třikrát vyšší.

Modelová nabídka široká tak, jak je to jen možné

A v dalších generacích se to jen stupňovalo. Z GTI se postupně stával hot hatch, který jste mohli bez problémů používat na dojíždění do práce přes celou Prahu. Kdo to chtěl ještě ostřejší a ultimátnější, sáhnul po Golfu R. S pohonem všech kol a v některých limitovaných edicích opravdu ostré sportovní náčiní, ale stále Golf. Stále ve slušném poměru výkon/cena, stále nabízející o špetku (někdy větší, někdy menší) víc než konkurence. To je další nepopiratelnou výhodou filozofie Golfu.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Že se snažíte vyplnit každou skulinu na trhu v (nyní již) své třídě Golf a vždy nabídnete zákazníkům něco navíc. A také něco, čím konkurence momentálně nedisponuje. Za osm generací jste si vytvořili dost široké know how na to, abyste věděli, jak toho docílit. Prostorné kombi? Není problém. A prostorné kombi s pohonem všech kol? I to umíme. A co třeba Golf Alltrack, tedy „přizvednuté“ a oplastované kombi ve stylu prvního Allroadu od Audi? Je váš. Za malinko peprnější cenu, ale máte ho mít.

Osmá generace byla krokem zpět

Škoda, že v osmé generaci nejen novináři po testech zklamaně popisovali, jak proti generaci sedmé šla kvalita dolů. Jak tam, kde jste v „sedmičce“ nacházeli hodnotné plasty, byly náhle ty levné, jak zmizela tlačítka a nahradil je levný displej. Jak bylo poznat, že VW začal i na Golfu mohutně šetřit a generační zlepšení, které provázelo každou novou generaci a které dávalo naději na stále lepší a lepší auto, je náhle pryč. Co naděláme, počkáme si na nový Golf. Pokud to tedy ještě bude Golf.

Generace Golf přehledně:

  • Golf Mk1 (1974–1983): První generace Golfu nahradila legendární VW Brouk. Navržený Giorgettem Giugiarem získal tento kompaktní hatchback pozornost svým moderním designem a výkonnými motory. Golf GTI, představený v roce 1976, se rychle stal ikonou a založil segment sportovních hatchbacků (tzv. hot-hatch).
  • Golf Mk2 (1983–1992): Druhá generace byla větší a prostornější než předchozí model, přičemž zachovala základní designové rysy. Tato generace zahrnovala také nové technologie, jako například ABS, katalyzátory a vstřikování paliva. Golf Mk2 byl také prvním modelem s pohonem všech kol (syncro) nebo speciální terénní verzí (Country).
  • Golf Mk3 (1992–1997): Třetí generace přinesla zaoblenější design a další zlepšení v oblasti bezpečnosti a komfortu, včetně airbagů a boční ochrany. Interiér prošel úplnou proměnou, moderní materiály a tvar Golf posunuly ke střední třídě, byť rozměrově zůstával v kompaktní kategorii. A pochopitelně první, revoluční a legendární TDI – Golf Mk3 představil první verzi s dieselovým motorem s přímým vstřikováním (TDI), a to hned ve dvou výkonových verzích. Na opačné straně stál vrcholný model Golf VR6 s šestiválcovým motorem, kombinujícím výhody řadových a vidlicových motorů (od toho označení „VR“). Byl to také první sériově vyráběný šestiválec v kompaktní kategorii.
  • Golf Mk4 (1997–2003): Čtvrtá generace značně vylepšila kvalitu materiálů a zpracování. Golf Mk4 představil nový podvozek a zcela novou platformu. Tento model také představil první R32 verzi s pohonem všech kol a šestiválcovým motorem.
  • Golf Mk5 (2003–2008): Pátá generace přinesla nový design s ostřejšími liniemi a vylepšeným interiérem. Golf Mk5 zahrnoval výrazně zlepšené jízdní vlastnosti díky zavěšení s víceprvkovou zadní nápravou a novým motorům, jako je 2.0 TFSI.
  • Golf Mk6 (2008–2012): Šestá generace se zaměřila na zlepšení kvality, bezpečnosti a účinnosti. Tento model získal vylepšený interiér a byl prvním Golfem, který nabízel parkovacího asistenta. Golf Mk6 také získal titul World Car of the Year v roce 2009.
  • Golf Mk7 (2012–2019): Sedmá generace byla založena na zcela nové platformě a posunula vpřed jak interiérové provedení, tak technická řešení podvozku nebo design exteriéru. První použití potkávacích LED světel, první zcela elektrický Golf (eGolf), stejně jako plug-in hybrid (Golf GTE).
  • Golf Mk8 (2019–současnost): Osmá generace se nesla ve znamení úspor a celkového příklonu k jednoduché kabině, v níž se většina ovládání přesunula do menu palubního systému. Odklon od tlačítek pro klimatizaci nebo autorádio znamenal pro část konzervativně založené zákaznické obce zklamání. Prvně za historii Golfu jsou na novější generaci patrné ústupky vůči generaci předcházející.

Galerie

Dalších 42 fotografií
Dalších 42 fotografií

Jaká generace Golfu je vaše oblíbená?

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články