Proč v zimě před nastartováním motoru pomůže krátké rozsvícení světlometů

                   

Jedním z hlavních zdrojů trápení řidičů v zimě je baterie. Kvůli nízké teplotě může mít i baterie, která není příliš opotřebovaná, potíže s napájením. Zde pomůže lidové řešení spojený se zapnutím reflektorů.

Proč má baterie v zimě potíže? Je to chemický zdroj energie a za chladného počasí může úplně ztratit náboj. Obzvláště komplikované startování bývá, pokud je v klikové skříni minerální nebo polosyntetický olej. Za studena se zahušťuje, což ztěžuje otáčení klikové hřídele. Baterie pak napájí startér velmi obtížně.

Od poloviny minulého století používají řidiči ke stimulaci chemických procesů v baterii jednoduchou metodu rozsvícení světlometů před nastartováním motoru. U starších baterií se desky mohly kvůli náhlému rozběhovému proudu ohýbat, což by vedlo k nežádoucím problémům. Krátký odběr zároveň pomáhá připravit baterii.

iZdroj fotografie: Pixabay.com

I u moderních baterií je tato metoda stále relevantní. Krátské rozsvícení prodlužuje životnost baterie a zlepšuje její výkon. Jak dlouho by měly reflektory svítit před nastartováním motoru? Experiment se čtyřletou baterií v chladu ukázal, že desetisekundové předpětí snížilo odpor o 3 procenta a zvýšilo počáteční proud o 5 ampér.

Na starou baterii to není špatné: každý další watt zvýší pravděpodobnost nastartování motoru. Pokud necháte svítit po dobu 30 sekund, pak se odpor sníží o další 1,5 procenta. Ale nestojí to za to to dělat déle, protože pak začne klesat napětí.

Před nastartováním motoru tedy stačí baterii poškádlit po dobu 10–30 sekund. Ale v chladném počasí je samozřejmě lepší mít novou baterii s maximálním nabitím, dobré zapalovací svíčky a olej. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články