Profesionál představil několikabodový postup, jak ověřit stav naftové ojetiny

Kdo chce koupit ojetinu, třeba naftovou, musí si vše rozmyslet a přistupovat ke koupi s chladnou hlavou. Vše je třeba prověřovat, spěchat se opravdu nevyplácí.

Motor 1.9 TDI 66kW i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Obliba naftových aut dlouhodobě klesá a na vině je několik faktorů. Stále ještě doznívá aféra s podvody při měření u dieselových agregátů koncernu VW. Také je zde fakt, že automobilky od výroby naftových motorů ustupují. Auta s naftovými motory jsou obvykle dražší než vozy s benzínovými agregáty. A navíc v řadě států jsou uměle podporovány automobily s alternativními typ pohonu, takže se motoristům „vyplácí“ kupovat malé hybridy nebo elektromobily.

Profesionální automechanik doporučuje obezřetnost

Přesto ale, zejména u nás, respektive ve střední a východní Evropě, zákazníci ojetiny s naftovými motory mají rádi. Redakce se obrátila na profesionály v pražském servisu a radila se s panem Pavlíčkem, dlouholetým automechanikem a specialistou na německé, francouzské, japonské a italské ojeté automobily. Potencionální kupec nového ojetého vozu by si měl uvědomit své potřeby a srovnat priority. To je základním výchozím bodem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je třeba zodpovědět sám sobě na otázku, jak dlouhé vzdálenosti obvykle člověk jezdí. Při častých krátkých pojezdech se nevyplatí kupovat diesel. Obvykle je naftové auto dražší než srovnatelné benzínové. Navíc u starších aut s naftou je třeba najíždět delší vzdálenosti a vypalovat filtr pevných částic. To během každodenních cest pět kilometrů ráno do práce a pak pět kilometrů odpoledne z práce nejde.

Naftové ojetiny mají svá technická úskalí a specifika

Pan Pavlíček upozorňuje na zkušenost s řidičkou, která si koupila ojetý Renault s naftovým dvoulitrem a měla dlouhodobě potíže s filtrem pevných částic. „Řidička nedokázala pochopit,“ vzpomíná pan Pavlíček, „že jezdit denně pouze z pražských Vinohrad na nedaleký Smíchov nestačí. Dlouho nechápala nutnost vyjet na dálnici a podle předepsaného postupu jet delší trasu vyšší rychlostí a filtr vypálit.“

Druhou otázkou je pak reálný nájezd poptávaného vozu, ovšem ten skutečný, zde je poukázáno na riziko stočení tachometru. Není neobvyklé narazit na bourané vozy, které jsou v dílně bazaristy „šikovně“ omlazeny. Vypadají jako zánovní, pod lakem se ale ukrývají záplaty a renovace, které mohou hraničit s rizikem bezpečnosti řidiče i posádky. Stáčení tachometrů je také častý nešvar. Byť Česká republika není mezi nejhoršími zeměmi v Evropě, tak platí, že třeba z Německa k nám plyne dost aut, která nemají tachometr v pořádku.

Stočený tachometr se prodraží na autě několikrát

Tam pak řidič přeplácí automobil, kupuje auto, které musí brzdy dostat velký servis. Automechanik, pan Pavlíček, říká: „Stočený tachometr je dvojitý problém. Kupující jednak platí více za méně hodnotný automobil. A také neví, že díky vyššímu nájezdu by některé servisní úkony už měly co nejdříve nastat. Nebo že už jsou dávno po termínu.“

iZdroj fotografie: Pixabay

Třetím bodem, který by měl mít zájemce o naftovou ojetinu vyjasněný, je skutečný přehled o historii automobilu. Někdy je lepší koupit mírně bouraný, a dobře opravený stroj s jasnou servisní historií a fakturami než automobil, který vypadá naleštěný, ale není k němu jediný dokument. Podezřelá může být navíc podbízivá cena. Obecně platí, že u automobilů s nájezdem od 150 až 200 tisíc kilometrů výše je třeba počítat s vyššími náklady za rozsáhlejší opravy.

Nízká cena je podezřelá, výhodná koupě neexistuje!

Inzerce ojetiny může akcentovat některé servisní úkony, například vyměněné turbodmychadlo či dvouhmotový setrvačník. Ale bez dokumentace to je slovo proti slovu. Platí, že ideálním způsobem prověření je porovnání dokumentace s diagnostikou, a s ohodnocením zkušeného mechanika. Stav motoru a hnacího ústrojí se dá nejlépe ohodnotit na dynamometru. Popravdě asi nelze čekat, že by nějaký prodejce toto zákazníkovi umožnil. Jak přistupovat ke koupi ojetého naftového auta?

Dodržte několikabodový postup profesionála:

  • Základem je znát potřeby, s krátkými nájezdy se diesel nevyplatí
  • Auto je třeba prověřit diagnostikou a porovnat s dokumentací
  • Kupovat auto bez servisní historie je riskantní
  • Nabídka za vyloženě nízkou cenu je podezřelá
  • Bourané auto nemusí být na škodu, pokud bylo opraveno správně
  • Tachometr je „povinnost“ prověřit, i online placenou službou
  • Spěchat se nevyplácí, auto je třeba kupovat v klidu

U některých automobilů mohlo dojít k navýšení výkonu chiptuningem a to jsou také automobily, od kterých je třeba dát ruce pryč. Naftová Škoda Octavia RS 2.0 TDI vybuzená na maximální výkon a co nejvyšší točivý moment není atraktivním artiklem. Dynamické parametry mohou být sice vysoké, ale to posléze náklady na servis také. Navíc je zde předpoklad, že s takovým automobilem nejezdil předchozí majitel dvakrát ohleduplně.

Náklady v řádech stokorun na lustraci auta se vyplatí

Opotřebované budou nejenom díly pohonného ústrojí, ale i části podvozku, jak s autem řidič „vymetal“ zatáčky a snažil se vůz provozovat nad rámec jeho původních parametrů. Dnes funguje na trhu mnoho různých online služeb, které umí auto prověřit s ohledem na historii, předchozí nabídky v inzerci, počet nehod a nájezd na tachometru.

iZdroj fotografie: S vědomím CarVertical

Služba stojí obvykle několik set korun a rozhodně se vyplatí do ní investovat. Byť je výsledek, zejména u českého provozovatele, zcela bez garance. Pokud analýza něco najde, je to jistě za danou cenu přijatelný náklad, který může odvrátit později vysoké výdaje za servis. Při jakémkoli podezření by měl zájemce o ojetinu být ostražitý a nejlépe od koupě ustoupit, hledat jinde.

Co vy, koupili jste někdy ojetý diesel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články