Masové propouštění: V Čechách mají 7 továren, některé jsou kriticky ohrožené. Koho z nás připraví elektromobily o práci?

Přechod na elektromobily s sebou přináší i poměrně drastické propouštění u dosud bez problémů fungujících dodavatelů automobilek. A mnoho z nich je i v Čechách.

i Zdroj fotografie: Julia Roesler / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Faurecia
i Zdroj fotografie: Faurecia
i Zdroj fotografie: Faurecia
Další 0 fotografie
                   

Přechod na elektromobilitu s sebou, kromě skandálů Elona Muska, Tesly a vzletných proklamací kapitánů automobilek (jimž ostatně nic jiného než vzletné proklamace nezbývají, poděkujme EU), s sebou přináší především zásadní změnu technologie výroby automobilů. Natolik zásadní, že některé obory v podstatě ztratí na významu (například kompletní palivové a výfukové systémy), některé čeká zeštíhlení – a některé čeká poměrně zásadní redukce zaměstnanců. Neboli nepopulární propouštění. Pojďme se na jeden aktuální případ v Čechách podívat společně.

Umělá inteligence namísto té lidské

Forvia, což je společnost, která se zrodila z převzetí německého výrobce osvětlení a elektroniky Hella francouzským dodavatelem Faurecia v roce 2022, plánuje v příštích pěti letech zrušit až 10 000 pracovních míst v Evropě. Místo zaměstnanců chce nasadit umělou inteligenci, aby lépe konkurovala asijským firmám v přechodu na elektromobily. Forvia sníží objem evropských zaměstnanců, který nyní čítá 75 500 lidí, o 13 procent, zejména prostřednictvím vyčerpání a drastického snížení náboru.

iZdroj fotografie: Faurecia

Plán na snižování nákladů zahrnuje změny v regionální výrobě, personálním obsazení a výdajích na výzkum a vývoj, aby držel krok se zásadními změnami v odvětví, uvedl v pondělí generální ředitel Forvie Patrick Koller. Plán je potřeba přizpůsobit strukturálnímu poklesu objemu prodeje osobních vozidel. V číslech je to méně než 17 milionů ročně do roku 2030 ve srovnání s více než 21 miliony v roce 2019, stejně jako zrychlený přechod na EV, uvedla Forvia.

Změna strategie vynucená zrychleným přechodem na elektromobilitu

Výrobci automobilů a dodavatelé tak aktuálně mění strategie uprostřed přechodu odvětví k elektrifikaci a softwarově definovaným vozům. Minulý týden například německý výrobce dílů Continental oznámil, že zruší 7 150 pracovních míst, aby zlepšil konkurenceschopnost při přechodu na elektrická vozidla. Forvia uvedla, že sníží nadbytečnou kapacitu snížením počtu zaměstnanců, kteří by stejně odcházeli do důchodu či k tomuto odchodu budou mít již blízko.

BMW ohlásilo konec spalovacích motorů, poslední kus opustil německou továrnu. Teď už se tady budou vyrábět jen elektromobily

„Naše míra snižování personálních stavů je 2 000 až 2 500 lidí ročně. Takže ve skutečnosti plán vůbec neznamená propustit 10 000 lidí. Znamená to, že musíme zajistit, aby byl nábor omezen na to, co je nezbytně nutné. Abychom zkrátka zbytečně nerostli,“ dodal finanční ředitel Forvie Olivier Durand v tiskové zprávě o výsledcích za rok 2023. Dodejme, že podobné výstupy pro média bývají v podobných případech téměř jako „přes kopírák“. Vcelku pochopitelně, jakkoli je situace vážná, nemá smysl navíc zbytečně „strašit“.

Forvia má v Čechách několik stěžejních provozů

Forvia má v Čechách pět továren: Faurecia Seating Písek, což je jeden z nejúspěšnějších závodů v Evropě na výrobu autosedadel. V závodě se vyrábí kovové konstrukce autosedadel již od roku 2007. Zaměřuje se na výrobu autosedadel pro klíčové hráče oboru, jakými jsou BMW, Porsche, VW, Stellantis nebo GM. Dále Faurecia Seating Plzeň, přesněji v Nýřanech u Plzně, který je nejmladším závodem v České republice. Oba závody mají dohromady zhruba 1 500 zaměstnanců.

iZdroj fotografie: Faurecia

Dalšími závody jsou Faurecia Interiors Pardubice a Plazy, Clean Mobility Bezděčín, Bakov a Písek. Poslední tři jmenované se přitom zabývají výrobou výfukových systémů (svodová potrubí, katalyzátory, filtry pevných částic) pro zákazníky, jakými jsou Volvo, Peugeot, Citroen, Opel, VW/Škoda, Ford a další. Bezděčínská divize je ve světovém měřítku jedničkou na trhu. Specifikem bakovského závodu je naopak výroba výfukových klapek (dnes již nejen) pro sportovní vozy, zvyšujících výkon a přidávajících zvukový efekt.

Výfukové systémy zcela ztratí jakékoli uplatnění

V továrnách zabývajících se výrobou výfukových systémů je přitom zaměstnáno dohromady 1 650 zaměstnanců (Clean Mobility Bezděčín 700, Bakov 450 a v Písku 500 zaměstnanců). To je více než 16 % z celého objemu, který Forvia míní během dalších pěti let propustit na celém světě. A jakkoli mohou být ujišťování managentu Forvia sociálně laděná, speciálně u výfuků, katalyzátorů a dalších komponentů souvisejících se spalovacími motory bude rozhodnutí zřejmě jasné. Potřeba těchto dílů bude totiž čím dál menší.

Ministerstvo dopravy ČR varuje: EURO7 přinese více škody než užitku a způsobí ztrátu pracovních míst. Češi se musí obrnit

iZdroj fotografie: Faurecia

Navíc u hutních výrob se speciálně projevuje velmi obtížná „přenositelnost“ pracovníků do EV provozů. Elektromobily mají podobných komponentů řádově méně a zaměstnat někoho, kdo 20 let ohýbal výfuková potrubí, bez rozsáhlého přeškolení na elektromobily je v zásadě nemožné. To je daň, kterou s sebou přináší nové technologie a která bude postupně více a více bolestivá. Otázkou je, jestli je na ni Evropa připravená. A jestli bylo opravdu moudré „zaříznout“ spalovací motory tak, jak nám to předvedla EU.

Jak to vidíte vy? Měl by být přechod na elektromobily méně razantní, bez zákazu spalovacích motorů v roce 2035? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Další 0 fotografie

Jak vidíte budoucnost podobných továren?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články