Ministerstvo dopravy ČR varuje: EURO7 přinese více škody než užitku a způsobí ztrátu pracovních míst. Češi se musí obrnit

Odborníky i politiky kritizovaná norma EURO 7 bude v následujících týdnech předmětem dalších jednání v Bruselu. Česká republika patří v celém panelu k nejaktivnějším vyjednavačům.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy
                   

Mílovými kroky se blížící datum platnosti radikální a v mnoha směrech velmi špatně splnitelné normy EURO 7 vede ke stále intenzivnějším jednáním mezi organizacemi či přímo vládami ze zemí, jichž by se platnost normy (s ohledem na jejich rozvinutý automobilový průmysl) poměrně zásadně dotkla, a úřady Evropské unie, které mají normu EURO 7 „na svědomí“. A jakkoli jsme jako Česká republika malá země, v tomto směru patříme k největším „vyjednávacím mocnostem“ Evropy. Pojďme se na to podívat společně.

Češi aktivně navrhují změny v textu EURO 7

Úvodem slova mnistra dopravy Martina Kupky: „Jednání o nové podobě emisní normy EURO 7 vstupují do své horké fáze. Česká republika je aktivní a bojujeme za to, aby se do kompromisního návrhu dostalo maximum našich požadavků. Už se nám podařilo například dosáhnout toho, že EURO 7 by se nemělo vztahovat na autobusy. Stále je však nutné vyřešit celou řadu sporných bodů, termíny účinnosti počínaje a emisními limity konče. Budeme v těchto oblastech navrhovat další změny znění normy.“

Češi budou normou Euro 7 postiženi téměř nejvíce: Exkluzivní rozhovor s ředitelem AutoSAP

To popravdě nezní úplně špatně. Otázkou však zůstává, nakolik se podaří tyto plány prosadit i ve spolupráci s ostatními státy. Úřadující španělské předsednictví by do konce tohoto týdne mělo členským státům představit v pořadí již pátý kompromisní text návrhu emisní normy. Ambicí španělského předsednictví je přijetí obecného přístupu, tzv. pozice Rady, na zasedání Rady pro konkurenceschopnost COMPET 25. září. Ještě předtím bude vyjednávání probíhat na úrovni velvyslanců v Coreperu I.

Zástupci automobilek na dnešním jednání připomněli, že celý automobilový sektor se zavázal ke snižování negativních dopadů dopravy na životní prostředí. Přísná emisní norma EURO 7 by mohla mít v konečném důsledku negativní vliv na toto úsilí, protože by odvedla velké množství financí, které chtějí automobilky investovat do vývoje technologií pro nízkoemisní mobilitu. Což je mimochodem jeden z největších paradoxů celé normy: ve finále může přispět ke zhoršení životního prostředí. Tuší tohle v Bruselu?

Ekologická norma s potenciálem sociálních otřesů

„Zástupci předních světových automobilek vidí v návrhu stejné problémy jako my. EURO 7 v navržené podobě znamená více škody než užitku. Je důležité, aby byl evropský automobilový trh konkurenceschopný, protože v České republice, Německu a dalších evropských státech na něm závisí stovky tisíc pracovních míst, které může špatně připravená emisní norma ohrozit. Navíc osobní automobil je pro spoustu Evropanů nutností, nesmí se stát nedostižným luxusem. To by vedlo pouze k sociálním otřesům,“ zdůrazňuje Kupka.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

To nejsou příliš optimistická slova. Aby emisní norma pro automobily měla potenciál na sociální otřesy v Evropě, je věc opravdu nevídaná. Měla by úředníky v Bruselu donutit minimálně k zbystření a probuzení, pokud ne rovnou ke změnám v textu normy. Což není absolutně nic proti ekologii, ba právě naopak. EURO 7 však v důsledku nemusí být vůbec ekologickým přínosem, navíc může destabilizovat už tak v posledních letech těžce zkoušené systémy v Evropě.

Jak to vidíte vy? Mají Češi v čele týmu vyjednávajícího s bruselskými úředníky šanci? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že se nakonec podaří EURO 7 zastavit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články