Když se objevil ceník Ionity pro Českou republiku, nikdo nevěřil tomu, zda to společnost provozující a stále budující nové rychlonabíječky myslí vážně. Pro cizí zákazníky totiž stanovila cenu, která činí 21 korun za jednu odebranou kWh. Vzhledem k tomu, že elektromobil na sto ujetých kilometrů spotřebuje zhruba 20–25 kWh, je jasné že rázem se jedná o dražší dopravní prostředek než v případě vozu na benzín, nebo vozu na naftu.

Stejná cena i v rámci EU

Prošli jsme si kompletní ceník abychom zjistili, zda je tato astronomická cena za kilowatthodinu pouze u nás, nebo ji Ionity nabízí také v jiných zemích. Začneme státy Evropské unie, kde byla stanovena sazba na 0,79 EUR za jednu odebranou kWh. Pokud to přepočteme k aktuálnímu středovému kurzu, jde o necelých dvacet korun. Kurzy se však stále mění, a tak můžeme říci, že i celá EU bude u Ionity, pokud nemá žádnou smlouvu ani kartu, nabíjet za sumu kolem 21 Kč.

Jak jsou na tom země bez Eura?

Podívali jsme se i na ceník těch zemí, které euro buď nemají, nebo v Evropské unii ani nejsou. Příkladem je třeba Švýcarsko s cenou 0,79 CHF, nebo také už brzy samostatná Velká Brutánie, kde je cena stanovena na 0,69 GBP. I tady po přepočtu zjistíme, že cena je opět téměř stejná jako je tomu u nás.




Když se podíváme do sousedního Polska, stanovila společnost Ionity cenu na 3,5 PLN, což v přepočtu opět vychází na nějakých 21 Kč, jako u nás. A stejné je to i v ostatních zemích, jako je Chorvatsko – 6,20 HRK, Dánsko – 6,20 DKK, ale třeba také Norsko – 8,40 NOK nebo Švédsko – 8,70 SEK. Nijak nevyčnívá ani Maďarsko, kde je cena stanovena na 280 HUF neboli maďarských forintů. I tato částka je po přepočtu stejná, jako u nás a jako v dalších Evropských zemích, ať už jsou členy EU, nebo nikoliv.

Fakt je takový, že tato sazba rázem dělá provoz elektromobilů nekonkurenceschopný, jelikož náklady na jeden ujetý kilometr jsou více než dvojnásobné v porovnání se stejným úsekem, který ujede benzinový nebo naftový automobil.