Pozor: 90 % majitelů starších aut přichází každý den o velké peníze. Nemají o tom ani tušení. Platíte zbytečně i vy?

Prověření online je bez garance. I když zaplatíte, tak informace jsou bez záruky, a jestli jim uvěříte, nebo ne, je jenom na vás.

i Zdroj fotografie: CarVertical
                   

Tohle by chtěli všichni zájemci o koupi ojetého automobilu. Mít jistotu, že nekupují takzvaného zajíce v pytli. Nesplnitelnou fikcí by byla křišťálová koule, do které by se člověk podíval a viděl veškerou historii. Teď však bez nadsázky, kouzelná pomůcka sice neexistuje, ale s trochou úsilí a peněz lze o autech zjistit opravdu hodně. V „nabídce“ jsou i možnosti zdarma, co lze zjistit a co funguje?

Jak prověřit auto online? Nejlépe za peníze, ale jde to i zdarma

Existuje několik online systémů na prověření auta, u kterých nemusí zadavatel nic platit. Tím prvním je internetová stránka provozovaná ministerstvem dopravy na adrese kontrolatachometru.cz, která je relativně užitečná. Zadavatel napíše do určeného políčka VIN, to je to důležité číslo. A potvrdí, že není robot. A pak se mu zobrazí záznam z prohlídek STK. Plus stav tachometru, kdy byla prohlídka provedena. Položka prohlídky se dá navíc rozkliknout a tam se lze dočíst několik relativně podstatných informací.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Je tam číslo dokladu, tedy technického průkazu, je tam uvedeno, o jaký jde automobil. Datum prohlídky a zda byla prohlídka bez závad. Není to samozřejmě všespásné, ale něco to u automobilu vypoví. A dá se takto zkontrolovat nájezd, tedy hodnoty na tachometru, hodnoty uvedené v inzerci a hodnoty zaznamenané na STK. Zde je ale nutno poznamenat, že lidi jsou všude a lidi dělají chyby. Máme osobní zkušenost s tím, že se technik při kontrole přehlédl, zapsal špatné číslo a tím bohužel vytvořil chybu, která pak historicky vypadá jako manipulace s tachometrem.

Co se stane s tachometrem, pokud překročíte hranici 999 999 km?

Což ale není pravda, například na přiložené fotce je patrné, že nájezd roste zcela „normálně“. Do té doby, než někdo omylem přidal autu kilometry navíc. Další kontrola už proběhla správně, ale graf vytvořil „zub“, který se tváří jako stočení tachometru o 20 tisíc kilometrů. Dalším webem, kam lze zadat VIN, je vincheck.cz. Ten nabízí prověrku parametrů, jako je například kontrola vozu v databázích Policie České a Slovenské republiky nebo v databázi leasingových společností. Dále informace o stavu tachometru, počty servisních prohlídek či počty majitelů.

Zadarmo ani kuře nehrabe a je to znát, informací není moc

Realita je ale jiná. Když jsme zkoušeli zadat VIN, výsledkem byl pouze výpis se značkou, modelem a modelovým rokem. Spolu s výpisem databází, ve kterých není nic evidováno. Jestli nám toto nějak pomohlo? Ne, vůbec. Navíc provozovatel systému VinCheck píše, že „není schopen veškeré získávané informace ověřovat, a neručí proto za úplnost, přesnost ani pravdivost informací poskytovaných prostřednictvím systému VinCheck.“

A že „veškeré informace poskytnuté systémem VinCheck mají výlučně informativní charakter.“ Jinak řečeno, když si koupíte auto a bude to podvod, je to jen a jen váš problém. Ovšem to není záležitost jen tohoto webu. Stejně se zbavují odpovědnosti i služby, které jsou placené. Typicky jde o službu Cebia. Ta má de facto monopol na informace. Platíte stokoruny za výpis, jenž někdy něco ukáže, jindy se nedozvíte nic. Šest stovek zaplatíte tak jako tak. To u Carvertical, pokud je výpis strohý, tak vám nic neúčtují. Relativní novinkou je aplikace eTechničák.

iZdroj fotografie: Cebia

Tu před časem odstartovalo ministerstvo dopravy ve spojení s transformací na jediný technický průkaz. Systém v podstatě zajistí náhled na údaje dříve uvedené ve velkém technickém průkazu. To samé může člověk vidět i při přihlášení přes Portál dopravy či občana. Uvede VIN a vidí, co potřebuje. Tedy z technických dat a záznamů, ale vše, co potřebujeme, samozřejmě nevidí. K online prověřování je potřeba přistupovat jen jako k jedné části „povinné“ prověrky. Nutnou součástí přednákupního prověření ojetého automobilu musí být také fyzická kontrola zkušeným odborníkem, automechanikem. 

Jak řešíte online prověření?

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články