Speciální kamera nevypadá jako kamera: Kontroluje i jiné věci než jen rychlosti. Zákeřnost stojí řidiče na pokutách tisíce Kč

Na první pohled v tomhle radar s kamerou nikdo neodhalí. A nejde jen o měření rychlosti, pozor si musejí dát řidiči jednoho druhu vozidel.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Kdo jezdí pravidelně přes Werdohl, toho nepřekvapí, že se na Nordheller Weg v jízdním směru do centra objevil bílý přívěs s malými okénky a nenápadnými senzory. Pokud máte pocit, že jsem odtržený od reality, není to tak. V redakci AutoŽivě pravidelně řešíme technologické novinky, i ty související s měřením rychlosti. A je jedno, jestli u nás nebo v okolních státech. V rámci EU předpokládáme, že čeští řidiči jezdí Evropou. Takže se jich, tedy nás, týká i to, že třeba v Itálii zmírnili podmínky měření.

Někde radary hlásí dopředu, jinde je maskují a schovávají

Je podle zákona povinné varovat před takovým měřením. Anebo naopak, jak v německy mluvících zemích víc a víc radary a kamery maskují. A jsme tím u tématu tohoto článku. Vypadá to jako zaparkovaný vlek, ale realita je jiná. Jde o mobilní měřicí zařízení schované v robustním, vandalům odolném obalu. A i když se kolem něj dá projet bez povšimnutí, chyby neodpouští. Nejde přitom „jen“ o rychlost. Podle informací, které redakci poskytl Alexander Bange, tiskový mluvčí okresu Märkischer Kreis, umí zařízení víc.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Vitronic

Přívěs je nasazen na žádost města Werdohl a plní dvojí úkol. Standardní dohled nad rychlostí a současně i kontrolu platného zákazu průjezdu pro nákladní automobily. Kamiony tu zkrátka nemají co dělat, a to zejména v souvislosti s trasou na Höhenweg, který nákladní doprava nesmí využívat. Pokud jsou řidiči zvyklí spoléhat na to, že zařízení na mobilní měření se rychle stěhují, mají smůlu. To, že „přece to nebude dlouho“, s tím nelze počítat. Jak dlouho zůstane přívěs právě na Nordheller Weg, není dosud jasné.

Řidiči netuší, že nejedou kolem radaru, vidí jen přívěs

Tahle nejistota má ale na běžné řidiče velmi jednoduchý a praktický dopad. Ti, kdo o radaru vědí, snaží se v tomhle úseku bezpodmínečně dodržet povolených 50 km/h. A dávat pozor potenciálně v obou směrech, bez ohledu na to, že oficiálně zařízení stojí pro měření v jízdním směru do centra. A ještě jeden detail, který zapadá do obrazu dopravního dozoru v lokalitě. Pár set metrů odsud už delší dobu funguje stacionární radar. Ten se aktivuje, když řidič jede směrem na Lüdenscheid a má těžkou nohu na plynu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jinými slovy, pokud je někdo v pátek odpoledne po práci zvyklý uhánět domů, dostane památku. Ve formátu pokuty. Měřící zařízení je svým způsobem dost promyšlená autonomní platforma. Systém má vlastní napájení, je navržený pro dlouhodobé nasazení bez obsluhy. Senzory jsou chráněné pevnou schránou. Klíčové je, že celá sestava stojí a hlídá i ve chvílích, kdy by jinému zařízení už dávno došla šťávy.

Kromě rychlosti umí zařízení rozpoznat i typ vozidla

Na rychlost používá moderní měřicí techniku a v praxi se vedle toho umí zaměřit i na typ vozidla. To je právě podstatné pro vymáhání zákazu průjezdu těžkých vozidel. Je to past na odvrácenou stranu dopravních zkratek. Část řidičů kamionů, zvlášť v době hustých objížděk nebo při zpožděných dodávkách, má tendenci hledat „nejkratší trasu“ za každou cenu. Městská infrastruktura to ale nezvládá.

Průjezdy místy, kde je to zakázané, končí ve výsledku na bedrech místních. Tady má mobilní kamerový systém smysl jak pro policii a správu, tak pro obyvatele v okolí. Musím podotknout, že vzhled zařízení je dost zákeřný. Kdo neví, asi v tom kamerový systém nepozná. Tak pozor na to.

Viděli jste to někdy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články