Kupujete ojetý elektromobil? Na co si dát pozor a jaký zvolit, abyste nevyhodili peníze z okna za zhuntovanou baterii

Koupě ojetého elektromobilu může být vzhledem k prověřené servisní historii menším rizikem, než koupě staršího vozu se spalovacím motorem. Zásadní je ale prověřit stav baterie.

i Zdroj fotografie: Navigator84 / Creative Commons / CC BY-NC-SA
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Nissan
i Zdroj fotografie: Renault
i Zdroj fotografie: Renault
Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií
                   

Můžete jim nefandit a můžete si o jejich „ekologii“ myslet, co chcete. V lecčems s vámi navíc budeme souhlasit. Nic ale asi nezměníme na tom, že pro mnoho lidí bude elektromobil stále lákavějším prostředkem osobní dopravy, ať už z jakýchkoli důvodů. Někdo si doma postavil malou solární elektrárnu a láká ho provoz „zadarmo“, někdo zjistil, že denně ujede 70 kilometrů a za celý rok nikdy více. Pro ně a jim podobné bude absence benzínu/nafty a spalovacího motoru zajímavá.

Poměr výkon/cena rozhoduje

Nicméně pohled na cenovky nových elektromobilů mnohé odradí. Některé se totiž zcela vzdálily reálným možnostem pracujícího člověka, patřícího do střední třídy. A tak nejen „střední třídu“ zřejmě napadne, jestli by nebylo lepší uvažovat o elektromobilu ojetém. Neb ač se nové VW ID.4, Enyaq stejně jako elektromobily od KIA, Hyundai a dalších snaží v TV reklamách a dalších opravdu hodně přesvědčovat, poměr výkon/cena je u nich to, co popravdě příliš nepřesvědčí.

iZdroj fotografie: Škoda

A slíbené masivní úspory (se zdražováním elektrické energie navíc stále víc a víc diskutabilní) se při pořizovacích cenách od 1,2 milionu (i výše, zdravíme Škodu Auto) budou popravdě hodně dlouho vracet. Pokud vůbec někdy. Pokud ale i nadále trváte na elektromobilitě a nedokážete současně přesvědčit prodejce na slevu 50%, nezbyde, než se porozhlédnout po trhu s ojetými vozy. Na co si dát pozor a s čím počítat? A co je vlastně v polovině roku 2022 na trhu k mání?

Od stavu baterie se odvíjí vše

iZdroj fotografie: iStock

Při nákupu ojetého elektromobilu je alfou a omegou jediná věc: baterie. Resp. její fyzický stav, nejčastěji definovaný zůstatkovou kapacitou v procentech. Příběhů, kdy nadšený a řádně nepoučený kupec šel a koupil „výhodně“ elektromobil, je plný internet. Aby pak při prvním servisu slyšel nemilou pravdu o nutnosti výměny celé baterie, je plný internet. Velmi často žel s dovětkem, že cena nové baterie převýšila pořizovací cenu ojetého elektromobilu. Nic nemožného.

Jasně doložená servisní historie je zcela nezbytná

Pokud tedy u jakéhokoli automobilu platí, že je dobré znát jeho servisní historii, u elektromobilu je to nekompromisní nutnost. A opravdu se nebavíme u umaštěné servisní knížce schované kde v hloubi přihrádky automobilu. Máme na mysli detailní servisní záznamy přímo v autorizovaném servisu, které nám objasní celkový stav a případné opravy vozidla. Ideálně i s údajem o zbývající kapacitě baterie. Nebývá výjimkou, kdy při odpovídající péči a šetrném způsobu nabíjení vykazuje baterie například i po šesti letech v zásadě parametry baterie nové. Nákup ojetého elektromobilu nemusí tedy nutně znamenat krok zpět, co se dojezdu týče.

Nabídka trhu s ojetými elektromobily

iZdroj fotografie: BMW

A co nabízí trh? Při definování rozumných vstupních kritérií (dojezd minimálně 200 km, cena do 700 tisíc) nám pohled do českých inzertních serverů prozradí, že nabídka není sice kdovíjak veliká, ale existuje. Dokonce i dnes již kultovní BMW i3 jsme našli, s již upgradovanou, velkou baterií o kapacitě 96% a po všech kontrolách za zhruba 600.000 s DPH. Speciálně u i3 bychom však váhali nad jejich (tehdy revoluční) variantou REX. Která sice nabízí dobíjení prostřednictvím zabudovaného dvouválce (a tedy v zásadě dojezd dle stavu nádrže), ale podle servisních záznamů právě ten bývá zdrojem potíží.

iZdroj fotografie: Renault

Francouzský Renault Zoe první generace je sice dostupný často za méně než polovinu námi uváděného rozpočtu, ale jde opravdu elektromobil z „pionýrských“ dob. A tedy s adekvátně nízkým výkonem i dojezdem. Druhá generace je naopak velmi konkurenceschopná s dojezdem přes 400 km a výkonem 100kW, jde už o jakési „elektrické Clio“, nicméně podobně směle si stojí i jeho ceny. Našli jsme jeden kus za necelých 800.000 korun, což je popravdě za malé auto pořád docela dost.

Jeden tip ojetý a jeden nový

V tomto kontextu se celkem zajímavě jeví Nissan Leaf druhé generace. Pouhý rok staré auto s nájezdem 15000 a novou baterií je k mání za 755 tisíc korun, dojezd stále 250 km a pochopitelně ještě dlouhé roky v záruce. To by možná nemusel být úplně špatný vstup do „elektrosvěta“. Navíc Nissanů kolem 700 tisíc je několik. A pak je tady ještě jeden tip. Nový Fiat e-500 se vyrábí s dvěma kapacitami akumulátoru, smysl má opravdu jen ta vyšší, 42 kWh.

iZdroj fotografie: Fiat

S ní a s motorem 88kW jde o poměrně živé vozítko, s naprosto dostatečným dojezdem přes 400 km a velmi sofistikovaným rychlodobíjením. S cenovkou lehce přes 730 tisíc. Ano, je to stylovka a malá k tomu, ale pokud stačí dvě místa (resp. vzadu dvě nouzová) a chcete nové auto, není tohle daleko od námi stanovených kritérií. A vypadá opravdu skvěle.

Galerie

Dalších 19 fotografií
Dalších 19 fotografií

Nechali byste se přesvědčit na ojetý elektromobil?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články