Ho-Pin Tung, závodní pilot týmu Panasonic Jaguar Racing a šampión z 24hodinového závodu v Le Mans, řídil produkční vůz Land Rover Range Rover SVR na strmé, klikatící se horské cestě. Vše zvládl za 9 minut a 51 sekund, v průměru jel rychlostí 68,9 km/h.

Předchozí rekord stanovil v roce 2016 Fabio Barone v upraveném Ferrari 458 Italia, když trať zvládl projet za 10 minut a 31 sekund, průměrnou rychlost měl 62,75 km/h. Díky použití uhlíkových vláken místo některých kovových dílu se ušetřila váha a hmotnost celého vozu tak byla snížena o 81,5 kg.

40sekundový časový rozdíl je těžko uvěřitelný, protože Land Rover je o více než jednu tunu těžší než Ferrari, má téměř stejný výkon a z nuly na stovku zrychlí až o 1,4 sekundy později. Nezapomeňte také, že je to SUV s mnohem výše posazeným těžištěm a má podstatně horší aerodynamiku.

V čem Land Rover vítězí, je točivý moment – má ho o 160 Nm vyšší než Ferrari, a to zejména díky svému kompresoru. Systém pohonu všech kol a všelijaké elektronické vychytávky pomáhají Land Roveru velmi efektivně přenášet tuto sílu na kola.

Technologie Adaptive Dynamics monitoruje pohyb vozidla až 500 krát za sekundu, reaguje na chování řidiče a podmínky na silnici. Range Rover SVR navíc dostal zcela nový režim nastavení systému Terrain Response 2, nazvaný Dynamický program, který nastaví podvozek pro ještě přesnější kontrolu nad celým autem, hladší řízení a ostřejší odezvu.

Range Rover vs. Ferrari

Tianmenská horská silnice

11 km
99 zatáček
Převýšení 1 100 m
Nejvyšší bod v 1 302 m

Ferrari 458 Italia

4.5l V8
570 koní / 539 Nm
1403 kg
Pohon zadních kol
7stupňová automatická převodovka
0-100 km/h za 2,9 s
Nejvyšší rychlost 322 km/h
17 – 21 l/100 km
Od cca 6 milionů kč

Range Rover SVR

5l přeplňovaný V8
575 koní / 699 Nm
2 310 kg
Pohon všech kol
8stupňová automatická převodovka
0-100 km/h za 4,3 s
Nejvyšší rychlost 280 km/h
12 – 17 l /100 km
Od cca 3 milionů Kč

Ano, je to pravda, za poloviční cenu si můžete si koupit dvojnásobně pohodlné opravdové SUV, které dokáže v silničním závodě porazit supesport. Kromě toho, že má skvělý poměr ceny a užitné hodnoty  – pokud vám SUV za 3 miliony korun připadá jako výhodná koupě – Range Rover SVR je také vhodný na přepravu tun sportovní nebo kempingové výbavy pro dobrodružné výpravy. Nemluvě o tom, jak rychle se za dobrodružstvím dostanete.

I když je Range Rover SVR rozhodně určen spíše pro jízdu po silnicích a zpevněných cestách, stále je to Land Rover, což znamená, že je to prostě off-road. A ke svižnému pohybu na vozovce nepomohou ani přidané plastové panely chránící podvozek a velká kola.

Také má krátké převody, asistenta sjezdu z kopce, technologii přizpůsobení terénu a může bez problémů projet metr hlubokou vodou. Vzduchový podvozek pomáhá na silnici udržovat nízko těžiště a v terénu naopak přidat pružnost

Na videu nevypadá Ferrari rychle, ale pomalejší jízda je někdy při závodech ve finále rychlejší zvláště v ostrých zatáčkách. Víme ale, že Land Rover měl lepší natáčecí štáb a čas rozhodně nelže. Range Rover SVR je extrémně rychlé SUV!