Jak se stát mistrem řazení s jakýmkoliv autem: Jedině takto se správně převádí mezi jednotlivými stupni rychlostí

Řazení s manuální převodovkou sice není žádná věda, ale musí se to umět. Většina řidičů neumí řadit, zvyšuje spotřebu auta a platí zbytečně za servis.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Majitelé a řidiči aut s automatickou převodovkou teď mohou s klidem kliknout na jiný článek, třeba Jak si nevědomky ničíme automatickou převodovku. Následující informace zde jim nemohou posloužit. Ovládaní a jízda s automatem jsou specifické a zcela odlišné od jízdy s vozem s přímo řazenou převodovkou. Celý proces se může zúžit za zvolení režimu D a šlapání na plynový či brzdový pedál.

Manuální převodovka není pro líné ignoranty

Naopak s manuálem je třeba umět řadit, značná část řidičů dělá chyby a neumí manuální převodovku používat. Jak nesprávným používáním řidiči mechanismus poškozují, respektive co dělat, aby řadili správně? Základem je volit správné rychlostní stupně, to souvisí se stylem jízdy a otáčkami. Obecně se má řadit rychle, ale ne zbrkle, nejlépe plynule. S plně sešlápnutou spojkou. Pro zlepšení práce s řadící pákou by si měli řidiči uvědomit, že je rozdíl mezi rychlostí a zrychlením.

iZdroj fotografie: Škoda

Když chce motorista zvyšovat rychlost, musí odřazovat směrem nahoru, při snaze o maximální zrychlení se podřazuje, tedy dělá se přesný opak. Motor, potažmo auto jako takové musí vědět, obrazně řečeno, co má dělat a co se chystá. Pokud chce řidič jet rychleji, plynule akceleruje. Zvyšuje okamžitou rychlost a jak rostou otáčky, řadí vyšší rychlostní stupně. Naopak pokud je potřeba co nejvyšší zrychlení, to znamená zvýšení rychlosti v co nejkratším čase, řadí se směrem dolů.

Kouzlo spočívá v plynulosti a správných otáčkách

Řidič musí podřadit o stupeň, dva. Tím zvýší otáčky motoru a změnou kvaltu se dostane do spektra motoru, ve kterém je agregát nejúčinnější.  Má ideálně maximum točivého momentu. Pro komentátory, kteří budou kontrovat průběhem točivého momentu u turbodieselů, ano, samozřejmě záleží na typu motoru. Už to bylo naznačeno, měnit rychlosti je možné i s přeskakováním ob stupně. Říká se tomu změna bloku.

iZdroj fotografie: Škoda

Ne vždy je efektivní řadit postupně. Výjimkou je typický styl sportovní jízdy, kdy řidič přijíždí do zatáčky, brzdí, a postupně podřazuje po jednotlivých stupních až na optimální kvalt a do ideálních otáček. Ale při běžné jízdě je možné podřadit o více než jeden stupeň, třeba z pětky na trojku. Pozor ale, toto není striktní návod či doporučení! Hrozí přetočení motoru, pokud by člověk z vytočené pětky přeřadil na trojku, může to být příliš.

Otáčkoměr pomůže. Anebo se hodí naslouchat

Záleží na situaci a při nevhodné změně bloku hrozí destrukce pohonné soustavy. Změna bloku funguje i nahoru. Rozjede-li se auto dynamicky a rychle, s maximálním zrychlením, viz text výše, pak může řidič přeřadit například ze čtyřky rovnou na šestku. Posledním tipem, jak zlepšit řazení, ze poslouchat motor a/nebo sledovat otáčky. Některé automobily mají indikátor, který informuje, jaká rychlost má být zařazena. Tam, kde tento systém chybí, je obvykle otáčkoměr. Je vhodné naučit se jej používat, tedy sledovat, a řadit v těch nejlepších otáčkách.

iZdroj fotografie: Škoda

Porozumění otáčkoměru může pomoci zefektivnit jízdu, a také snížit spotřebu. I bez otáčkoměru se dá žít, pak musí motorista naslouchat zvuku pohonné jednotky. Hluboké zvuky doprovázené cukáním indikují nízké otáčky. Obvykle při jízdě na moc vysoký rychlostní stupeň, je třeba podřadit. A naopak vysoké tóny a vibrace mohou znamenat nutnost odřazení na vyšší kvalt. S manuální převodovkou je třeba aktivně řídit, věnovat se autu a vnímat jeho signály. Pak bude fungovat optimálně, s co nejmenším opotřebením. Jinak hrozí poškození, servis a nákladní opravy.

Co vy, jak řadíte s manuálem?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články