Použité Li-on články z elektromobilů nejsou bezcenný šrot, ale zlatý důl. Recyklace vynáší miliony

Z ekologického hlediska jsou použité články z elektrických aut považované za drahý odpad, který jednorázově zatěžuje životní prostředí. Skutečnost je ale odlišná.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Velká část použitých akumulátorů, zejména z elektronických zařízení, končí v netříděném odpadu. A to je samozřejmě špatně. Notebooky, MP3 přehrávače či mobilní telefony do nemají směřovat do směsného odpadu. V celosvětovém měřítku jde, vzhledem k nákladné a ekologicky komplikované těžbě vzácných kovů, o poměrně závažný problém. Jak je to s mnohem většími akumulátory u elektřinou poháněných automobilů?

Vysloužilé Li-on akumulátory nepatří na smetiště

Elektromobily využívají lithium-iontové baterie mnohem sofistikovaněji, než jak je tomu v drobné elektronice. Mnohdy mají delší životnost než samotný automobil a fungují s nájezdy mnoha set tisíc kilometrů dlouhou řádku let. Otázkou je, co se stane s akumulátorem, když víte kolik stojí nový a nechcete ho kupovat, pokud se rozbije anebo mu definitivně klesne kapacita na minimum a on prakticky doslouží.

iZdroj fotografie: iStock

Podle J.B. Straubela, prezidenta recyklační společnosti Redwood, někdejšího spoluzakladatele značky Tesla a jejího technického ředitele, je neekologická likvidace značně neekonomická. Faktické sešrotování nefunkčních Li-on akumulátorů nedává smysl. Zisk z vysloužilých zařízení je totiž poměrně vysoký, a to i přes zdlouhavý proces, kterým se drahé kovy ze zařízení separují. Zde platí, že recyklovat se opravdu vyplatí!

Vysloužilé Li-on akumulátory nepatří na smetiště

Problém získávání kovů do akumulátorů je samotná jejich těžba, která je ekologicky velmi náročná. Při těžené lithia dochází k zásadním zásahům do krajiny. Spotřebovává se velké množství vody. Dochází ke kontaminaci půdy. Nákladná je doprava vytěženého materiálu do výroby. To vše je podstatné vědět, protože samotné elektromobily pak nelze jednoznačně považovat za ekologické. Pravdu o elektromobilech bez cenzury už znáte. Jejich výroba značně zatěžuje životní prostředí, následně i výroba elektrické energie také nemusí být jednoduchá, ale to je na jiný článek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Opakovaná a násobná recyklace prý nemá negativní vliv na kvalitu materiálů a na výslednou životnost akumulátoru. Naopak, dozvídáme se, že při opakovaném použití dochází s dalším rafinačním cyklem k čištění ušlechtilých kovů a tím i ke zlepšení jejich vlastností. Platí to nejenom pro velké akumulátory elektrických aut, ale pro veškeré komponenty z mnohem menších zařízení, jakými jsou třeba elektrické zubní kartáčky nebo počítače. To nejhorší, co lze s použitou elektronikou udělat, je vyhodit ji do běžného odpadu.

Zdroj: CarScoops

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články