Pandemie snížila počet úmrtí na českých silnicích. Padl historický rekord v počtu zemřelých

Světový den obětí dopravních nehod byl letos zaměřený zejména na snižování rychlosti. Právě to má podle Besipu potenciál zabránit mnoha úmrtím a vážným zraněním.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V důsledku dopravních nehod světově umírá ročně 1,2 milionu lidí, v Česku si nehody na silnicích vyžádaly letos do konce října podle dat policie více než 380 obětí. Den vzpomínky na lidi, kteří zemřeli při dopravních nehodách, vyhlásila Světová zdravotnická organizace na třetí neděli v listopadu. Letošní světový den obětí dopravních nehod, který si svět připomněl 21. listopadu, kladl důraz na snižování rychlosti, která by měla omezit vážná zranění nebo úmrtí při nehodách.

Historický rekord

„Tento den nám připomíná, že nejde o abstraktní statistiku. Každé číslo představuje lidský život, ztrátu nejbližších lidí, mámy, táty, sourozence, dítěte… Málokdo vnímá, jak drastickým a dlouhodobým zásahem do života celé rodiny je úmrtí nebo těžké zranění způsobené dopravní nehodou. Jak říkají protagonisté dokumentu 13 minut mapujícího příběhy pěti vážných dopravních nehod: Osudná chyba trvá jednu vteřinu. Následky si oběti i viníci nesou celý život,“ uvedl vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

V Česku letos v důsledku dopravních nehod zemřelo 384 lidí, těžce jich bylo zraněno 1 372. Jde o historicky nejnižší hodnoty, které sleduje projekt Strategie Besip 2021-2030. Počet usmrcených lidí klesl o 2,3 procenta oproti loňsku a těžce zraněných bylo o více než 15 procent méně. Podle Besipu se na tom podepsala zejména v jarních měsících pandemie covidu-19. Nejčastější příčiny tragických nehod jsou dlouhodobě stejné. Patří mezi ně hlavně nepřizpůsobení rychlosti, nevěnování se řízení a nedání přednosti v jízdě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tragický rok 1969

Světový den obětí dopravních nehod byl letos zaměřený zejména na snižování rychlosti. Podle Světové zdravotnické organizace má právě nižší rychlost potenciál zabránit mnoha úmrtím a vážným zraněním. „V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo v České republice v uplynulých 10 měsících letošního roku usmrceno 145 a těžce zraněno 408 osob. S 38procentním podílem na usmrcených a 30procentním podílem na těžce zraněných tak stále tato příčina patří v uvedeném kontextu k nejčastějším,“ poznamenal Neřold.

Letos je strategie Besipu zacílená na kampaň Zpomal, dokud není skutečně pozdě. Její součástí je dokument režiséra Víta Klusáka 13 minut i celá řada kontaktních akcí. Zranitelní účastníci silničního provozu tvoří zhruba polovinu usmrcených při letošních nehodách. Jde o 79 motocyklistů, 61 chodců a 39 cyklistů. Nejvíce usmrcených i zraněných lidí eviduje Středočeský kraj, následuje Jihočeský a Jihomoravský. Nejvíce usmrcených bylo podle statistik v roce 1969, a to 1 758, nejméně loni, a to 460 lidí.

Jak podle vás omezit počet vážných dopravních nehod?

Zdroj: MDČR, Besip

Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Bez Západu by Rusko bylo bez moderních zbraní, samo je totiž vyrobit neumí. Užívá techniku Francie, Německa i dalších zemí
Události247.cz
Události247.cz
Taxík levnější než jízda autobusem: Důchodci nemají ani ponětí, že jim stát poskytne dopravu kamkoliv za pár korun
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejděsivější místo na planetě: Přístup sem má jen pár lidí, běžný člověk by téměř s jistotou zemřel
adbz.cz
adbz.cz
Psi, které je téměř nemožné vychovat: Některá plemena pro poslušnost nemají předpoklady, mnoho lidí to před koupí neví