Blíží se nová revoluce v oblasti paliv. Čerpací stanice nezruší, ale zásadně promění

Zatímco se svět intenzivně zaobírá elektromobiltou, zdá se, že se nenápadně blíží docela nový převrat. A to takový, který patrně zcela změní pravidla hry v automobilové průmyslu. Fanoušci spalovacích motorů mohou začít jásat.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Fosilním palivům pomalu zvoní hrana a elektromobilita postupně vzkvétá. Dobíjecí stanice rostou na našem území jako houby po dešti, zvyšuje se dojezd elektrických aut a i někteří zatvrzelí příznivci spalovacích motorů si pomalu dávají říct a začínají uvažovat když ne o plných elektrovozech, tak zatím alespoň o hybridních pohonech. Toto je vlastně vývoj, který jsem i já očekával.

Co jsem ale nečekal, je naprostý zvrat v oblasti paliv, který už pomalu vystrkuje růžky. Řeč je o speciálních syntetických palivech, jež se také označují jako e-paliva. Navzdory tomu, že se nevyrábějí z ropy a zanechávají v ovzduší doslova minimální uhlíkovou stopu, dokáží syntetická paliva fungovat velmi podobně jako klasický benzín či nafta. Blíží se s nimi zánik současných čerpacích stanic? Tak to zase ne.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zůstaneme u spalováků, ale bez zplodin

Jen po Evropě jezdí v současnosti desítky milionů aut se spalovacím motorem. A jejich postupná výměna v řádu několika let za vozy s alternativním pohonem (elektřina, vodík apod.) se zdá být absolutně nereálná a hraničící se sci-fi filmy. Důvody pro tento názor jsou zcela evidentní – jedná se o finance zákazníků, dostatečnou infrastrukturu, ale také logistiku v oblasti součástí, samotných elektrobaterií apod.

iZdroj fotografie: Corque / Creative Commons / CC-BY-SA

Skvělá zpráva je, že kormidlo dějin autoprůmyslu se začíná otáčet zase zpět ke spalovacím agregátům. Ale pozor, bavíme se o současné podobě motorů, ne o nějaké jejich inovované verzi, kdy by současné modely aut musely zcela dojezdit. Zjednodušeně řečeno, za pár let budeme moci jezdit stále stejnými vozy jako dnes, ale budeme jim lít do nádrží takové palivo, které bude mít dramaticky nižší dopad na klima.

Záchrana spalovacích motorů v praxi

Jen si představte situaci v horizontu deseti let. Vlastníte běžné auto se spalovacím motorem, které je plně funkční a může vám sloužit ještě dlouhá léta. Ale za 5 až 10 let byste kvůli emisním normám museli vůz zcela odstavit. Elektromobil je pro vás nedostupný nebo jednoduše nepraktický, takže si ho nechcete, nebo nemůžete pořídit. Syntetická paliva vám ale dávají naději, že své auto budete moci i nadále používat, jen s nižší ekologickou stopou. To je nečekaně dobrá zpráva, nebo ne?

Jak syntetická paliva fungují?

Jak jsem již zmínil, tak se syntetická paliva nevyrábí z ropy. Jsou založena na vodíku a oxidu uhličitém. Pomocí elektřiny (generované pochopitelně ideálně z obnovitelných zdrojů) se ve speciálních přístrojích rozštěpí voda na vodík a kyslík. Vodík se následně sloučí s oxidem uhličitým a vzniká kapalina, která dosahuje velice podobných, až dokonce stejných účinných vlastností jako benzin a nafta. Oxid uhličitý pro výrobu syntetických paliv se přitom bude generovat přímo z naší atmosféry, nebo ještě lépe se bude koncentrovat z procesů průmyslových továren.

Nová e-paliva budou plně kompatibilní s aktuálními spalovacími motory, takže vůbec nebude třeba měnit současný systém pohonů aut a stávající vozidla mohou beze změny jezdit dál. Takže i tankování zůstane rychlé, jednoduché a extrémně snadno dostupné. A to je přece pro nás běžné lidi naprosto úžasná zpráva. Jen se přiznejte. Že jste se i vy báli, že si budete muset vzít v budoucnosti vysoký úvěr na elektromobil a že se budete bát jeho dojezdu? A s touto panikou je nyní konec.

Ovšem nastupuje přirozeně panika nová, a to na straně výrobců elektroaut, kteří zainvestovali miliardy do výroby a vývoje elektromobilů a vsadili tak na jednu kartu. Je to samozřejmě typický příklad Tesly, takže si troufám tvrdit, že se Elonu Muskovi z nového trendu pohonu aut dobře spát nebude.

Co na to praktici z řad odborníků

Ing. Pavel Kříž, technolog rafinérie nám k tématu sděluje: „Díky syntetickým palivům můžeme využít existující distribuční sítě v podobě čerpacích stanic. Jde o technologii, která může zachránit odvětví, aniž bychom přicházeli o zaměstnanost či stávající auto-moto komfort.“

Paní Mgr. Hana Jílková, environmentální analytička, k tomu dodává: „Pokud budou syntetická paliva vyráběna s použitím obnovitelné energie a CO₂ z ověřených zdrojů, může jít o velmi účinný nástroj snižování emisí. A to zejména tam, kde elektromobilita není z jakýchkoli důvodů vhodná.“

Hlavní výhody syntetických paliv:

  • Úplná kompatibilita s dnešními vozy, respektive vozy s původními spalovacími motory.
  • Minimální, respektive téměř nulové emise CO₂ při správné výrobě e-paliv.
  • Rychlé tankování, jak jsme byli dosud zvyklí.
  • Bezproblémové skladování a přeprava paliva bez náročných změn v rámci logistiky.
  • Řešení pro starší typy vozů a nákladní dopravu.

Ale co nevýhody e-paliv? Existují vůbec?

Zásadní problémy jsou tu zatím dva. Předně je to dostupnost e-paliv a k tomu jejich cena (aktuálně se hovoří o ceně nad 40 korunami za jeden litr). Výroba e-paliv je v současné době energeticky náročná, a především nákladná. Jejich větší masové rozšíření se bude odvíjet od snižování výrobních nákladů, vývoje technologií a beze sporu i legislativní podpory.

Změna role čerpacích stanic

O to, že bychom přišli o rozsáhlou síť čerpacích stanic, se obávat nemusíme. A to je zásadní výhoda. Provozovny patrně zanikat nebudou, jen se budou muset přizpůsobit nové situaci. A tak očekávám, že kromě syntetických paliv prostě budou nabízet také elektrické dobíjení a kromě toho začnou více a více přinášet také výdejní stojany na vodík a biopaliva nové generace.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Také by se dalo říci, že namísto zániku čeká benzínky diverzifikace. Provozovatelé čerpacích prostě budou nuceni oslovit podstatně širší spektrum zákazníků, než je tomu dnes. Z pohledu ekonomiky a zaměstnanosti je to samozřejmě jedině pozitivní výhled do budoucnosti.

Budoucnost svázaná se současností

Je evidentní, že syntetická paliva představují určitý most mezi dneškem a relativně blízkou budoucností. Patrně to opět nebude naprosto dokonalé řešení, ale je to šance, jak pokračovat v zažitém a funkčním způsobu automobility. A to bez skutečně dramatických investic do inovativních technologií. Pro vlády jednotlivých zemí, automobilky a běžné řidiče to představuje de facto možnost volby. A ne vynucenou změnu, která by vedla k dalším kontroverzím a žhavým diskuzím na všech frontách.

Společnosti, které se na tuto transformaci připraví včas (ať už jde o energetické kolosy, výrobce automobilů, dopravce nebo sítě čerpacích stanic) mohou získat strategickou výhodu. A to z toho důvodu, že jedna věc je naprosto jistá. Budoucnost silniční dopravy už rozhodně nebude jen elektrická ani čistě vodíková. Naštěstí bude daleko pestřejší, rozumnější a k motoristům lépe nakloněná.

Čemu fandíte více? Rozvoji elektromobility, nebo novým syntetickým palivům?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články