Revoluce v elektromobilech: Auto nestojí ani 250 000 Kč a konečně má, co všichni chtěli. Vyndavací baterii, co se dá ručně měnit

Do této chvíle neměla elektrická auta možnost výměny baterií. Teď je to jinak, můžete je vyndávat, měnit a dobíjet doma.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Co leží v žaludku všem odpůrcům elektromobily? Všem těm, kteří zarytě obhajují klasické spalovací motory a hledají na elektrických aut zejména negativní stránky a chyby? Jednou z oprávněných kritik je dojezd. Ten je omezený, určitě omezenější, než je na jedno natankování s plnou nádrží. A druhou věcí je doba nabíjení. Ta by šla „snadno“ zkrátit tím, že by šly baterie měnit. Že bych mohl jako majitel a řidič vyndat vybitou baterii a vložit druhou, plně nabitou. V neposlední řadě je zde cena. Elektromobily jsou při tom všem, co dělají špatně, drahé.

Problém je dobíjení, které trvá k tankování neúměrně dlouho

Pokud na ně není ze strany státu, popřípadě EU nějaká dotace, v porovnání s podobně koncipovanými spalovacími vozy jsou předražené. Tomu všemu je teď konec. Je tady novinka, která většinu dlouholetých slabin elektrických aut řeší. Dogma, že baterie nelze měnit, padlo. Nový elektromobil se vyrábí ve Španělsku a skutečně podle mého názoru přináší revoluci do městské dopravy. To je další postřeh. To slovo „městské“.

iZdroj fotografie: ACCIONA

Je to vozidlo určené na krátké pojezdy, do města. Tím, jak je vymyšlené, dává logiku. Uvidíte za chvíli. Nový model od společnosti Acciona se jmenuje Silence S04. Má na první pohled kompaktní rozměry, řečí čísel je to 2 282 x 1 268 x 1 573 mm. A je určen pro dvě dospělé osoby. S výkonem 14 kW a maximální rychlostí 85 km/h je ideální pro městské prostředí, kamkoli s ním jet je nesmysl. Takže pokud by někdo chtěl říkat, že na dálnici tohle auto strádá, pak má samozřejmě pravdu. Ale nepochopil jeho podstatu.

20 elektrických autobusů shořelo na popel ve stejný den. Je vůbec elektrifikace MHD dobrý a bezpečný nápad?

Autíčko má přijatelný zavazadlový prostor o objemu 247 litrů. Do města to stačí, na denní pojezdy. Hmotnost vozu bez baterií činí pouhých 435 kg. Už jen takhle mi dává automobil větší smysl než předražená IDčka od VW a podobná auta. Která jsou drahá, a stejně bych s nimi nejel nikam dál než za město. Jaký je dojezd nového automobilu? Na první pohled „pouhých“ 149 km. Jenže to skutečně jen na první pohled. Ono totiž 149 km stačí.

Baterie se vyndá a vymění za nabitou, trvá to půl minuty

Hlavně je tady inovativní systém vyměnitelných baterií. Je to tak, baterie lze snadno vyjmout a nabíjet doma. Kromě nabíjení baterií přímo ve vozidle umožňuje tento model také jejich vyjmutí a snadné nabíjení z jakékoli zásuvky. První verzí na trhu je L7e, vybavená dvěma bateriemi, která nabízí výkon 14kW. Později bude následovat L6e s jednou baterií a výkonem 6 kW, která dosáhne maximální rychlosti 45 km/h. Navíc jde o verzi bez řidičského oprávnění. Baterie jsou vybaveny rukojeťmi a kolečky pro snadný transport, jako nákupní taška na kolečkách.

iZdroj fotografie: ACCIONA

Značka také nabízí možnost zakoupení S04 bez baterií a předplacení služby Battery Station. S tímto systémem může řidič pomocí aplikace Silence vyhledat nejbližší bateriovou stanici a vyměnit baterie. Jakmile jsou na stanici, mohou řidiči nechat své prázdné baterie v prázdných nabíjecích jednotkách a vyzvednout si další plně nabitý balíček. Celou operaci lze provést za pouhých 30 sekund, bez čekání. Ano, ano, ano.

Cena není nijak vysoká, vlastně auto stojí jako levná motorka

Tedy ne, elektromobily nemám rád, ale pokud mají fungovat, tak přesně takhle. Bez čekání u dobíjecích stanic. Každou z baterií lze nabít za 6 hodin z běžné domácí zásuvky. Má tohle vozítko nějakou slabinu? Pokud má, tak to není cena. Díky systému pronájmu baterií si uživatel může koupit S04 bez baterií. A tím ušetří téměř 40 % nákladů na pořízení vozidla. Ty nejsou nijak vysoké. Auto lze zakoupit bez baterií za cenu těsně nad 10 000 eur.

To je v přepočtu méně než 250 000 Kč, tedy čtvrtmilion. První vozidla Silence S04 v sériové výrobě začala sjíždět z montážní linky v nové automobilové továrně Acciona v barcelonské Zona Franca. Nový závod o rozloze více než 60 000 m2 kombinuje nejmodernější technologii s týmem vysoce zkušených profesionálů. Ano, vypadá to, že je to tak. Vše od konstrukce podvozku a lakování až po montáž všech komponentů se provádí na jednom místě.

iZdroj fotografie: ACCIONA

Výroba probíhá právě v Zona Franca Factory. V tomto závodě se budou v budoucnu vyrábět i baterie. V počáteční fázi budou z továrny společnosti v nedalekém městě Sant Boi de Llobregat. První „nanoauto“ Silence S04 je tedy čtyřkolovým vozítkem se 100% elektrickým pohonem, speciálně navržené pro jízdu ve městě. Dvoumístný model podle všeho spojuje bezpečnost a pohodlí automobilu s obratností motocyklu.

Je tohle to pravé auto?

Zdroj: Acciona
Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články