Dieselové a benzínové motory mají revolučního nástupce. Elektroauta se mohou jít zahrabat

Wankel byl zajímavý nápad, ale dogmatické držení se toho zvláštního tvaru pístu nikam nevedlo. Tahle firma na to šla jinak. A výsledek vás překvapí.

i Zdroj fotografie: S vědomím Astron Aerospace
                   

I když se zdá, že už za několik málo let bude všechno kolem nás jenom bzučet (případně bučet), nabíječku elektromotorů budou dostávat už kojenci do první výbavy a svět bude zelenější než čerstvě posečený golfový pažit, přesto bychom ještě nad spalovacími motory nelámali hůl. Ano, Elon Musk nestíhá počítat biliony na svém kontě a všemu spalovacímu se směje, přesto nemusí být elektro jedinou cestou. Pojďte se podívat na jednu alternativu.

Rotační motory nedají konstruktérům spát

Nejdřív ale malý exkurs do historie: v roce 1960 představil Felix Wankel světu svůj rotační spalovací motor, k jehož rozvoji v dalších letech přispěla největší měrou především Mazda. Ta měla k revolučním počinům ostatně vždy poměrně blízko. Její RX-7 zůstane navždy zapsáno jako jeden z nejlepších „sporťáků“ historie, krásnou RX-8 pak můžete se štěstím potkat ještě dnes. Nicméně, nevýhody převážily i u sportovních aut, a před deseti lety se na Wankelem zavřela voda.

iZdroj fotografie: S vědomím Astron Aerospace

Rotační princip však nedal spát inženýrům z vývoje motorů u společnosti Astron Aerospace, která se, jak je už z názvu patrné zabývá především leteckou technikou. A výsledek jejich řešení je opravdu skvostný: dvoukomorový rotační motor nazvaný Omega 1 má při 15,9 kg hmotnosti výkon 160 koní a kroutící moment 231 Nm. To jsou hodně působivé parametry. Navíc se dá modulárně rozšiřovat na 320 koní, případně více. A zajímavé je ještě tohle:

Unikátní technické řešení – slibná budoucnost?

Technické řešení totiž počítá s rozdělením čtyřtaktního cyklu mezi dvě nezávislé a propojené komory. Tím pádem nemá problémy s těsněním a jako rotační je také zcela lineární. Motor má čtyři rotory uspořádané v dvou párech na dvou hlavních hřídelích. Ty jsou spojené ozubenými koly a otáčí se opačným směrem. Přední rotor zajišťuje vstupní a kompresní fázi, zadní spalovací a výfukovou. Dokáže si poradit s různými druhy paliva, a vyniká velmi malými emisemi.

Prototyp má za sebou první zkoušky, uvidíme, jaká bude jeho další budoucnost. Směšná hmotnost celého agregátu spolu s nabízeným výkonem a točivým momentem je natolik zajímavá, že by snad mohla nějakému výrobci stát za pokus namontovat jej pod kapotu některého ze svých aut. A zkusit jej v reálném provozu. Protože kdyby se osvědčil, mohla by to být další varianta k plánovanému přechodu celé Evropy na elektrická auta.

Věříte také, že spalovací motory ještě neřekly svoje poslední slovo?

Zdroj: Astron Aerospace

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články