Vezl v kufru auta nákup a tvrdil policii, že jde o zásobování. Chtěl se vyhnout pokutě za porušení zákazu zastavení

Lhát policii a tvrdit, že jde o zásobování, je plán, který nemá šanci na úspěch. Tak si místo na parkování řidič nevyslouží.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Karla Svodíra
                   

Značka zákaz zastavení s dodatkovou tabulkou „Mimo zásobování“ vyvolává v řidičích často značnou invenci a pocit kreativity. Někteří motoristé vnímají dodatkovou tabulku jako prostor pro hledání kličky, jak zákaz zastavení jako takový neuposlechnout a obejít. Zásobováním však není člověk, který veze v kufru auta pytlík s moukou nebo pytel oříšků. Jakkoli by se dalo o výkladu na místě spekulovat a s policistou licitovat a tvrdit, že řidič oním „zásobováním“ skutečně je. Zákon totiž mluví jasně.

Vymlouvat se na zásobování se nevyplácí, cedulka nestačí

Do redakce nám 1. června napsal čtenář pan Karel Svodír z Prahy a my jsme se rozhodli jeho dotaz zveřejnit v plném rozsahu. Týká se právě značky Zákaz zastavení s dodatkovou tabulkou Mimo zásobování. „Nedávno jsem parkoval u jedné restaurace a všiml jsem si značky Zákaz zastavení s dodatkovou tabulkou Mimo zásobování,“ píše pan Svodír. V zákazu stála dvě osobní auta, jako zásobování nevypadala,“ dodává čtenář. „Zajímalo by mne, jestli tam mohla stát a zda bych tam mohl zaparkovat i já. Když bych eventuelně policii tvrdil, že jsem zásobování,“ upřesňuje pan Svodír. „Měl jsem totiž v kufru nákup a pytel brambor, tvrdil bych, že ho vezu do té restaurace.“

iZdroj fotografie: Se souhlasem Karla Svodíra

Nejprve je třeba prohlásit, že lhát se nemá a kdo lže, tomu naroste dlouhý nos. Omluvte pokus o vtip, který měl však říct, že z naší strany rozhodně neschvalujeme porušování pravidel s následným vymlouváním se a lhaním. Nicméně k danému tématu. Existují dvě podobné dodatkové tabulky – „Mimo dopravní obsluhu“ a ono „Mimo zásobování“. Dodatková tabulka týkající se dopravní obsluhy omezuje platnost značky, pod kterou je umístěna, na vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby pro oblast za značkou.

Jak zaparkovat kdekoli bez rizika pokuty? To je sen většiny řidičů, používají k tomu různé cedulky

A dále na vozidla s označením O1, vozidla taxislužby a na vozidla, jejichž řidiči, popřípadě provozovatelé, mají v místech za značkou bydliště, sídlo nebo garáž. V případě dodatkové tabulky „Mimo zásobování“ neplatí zákaz zastavení pro vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby pro oblast. Znamená to, že i kdyby někdo skutečně svým autem někoho zásoboval, neplatí pro něj výjimka v dané lokalitě. Jinak řečeno výjimka platí skutečně pouze pro auta, která danou lokalitu zásobují (a samozřejmě plus další výše definovaná vozidla).

Povinnost označení neexistuje, licitování s policií se nevyplácí

Při konfliktu s policií by řidič pravděpodobně jen těžko dokazoval, že skutečně zásobováním je. V extrému by mohlo přejít řešení přestupku do správního řízení, kde už by se prokázalo, že řidič zásobováním skutečně není. Dejme tomu výslechem firmy, kterou by uvedl řidič jako zásobovanou. Spekulovat o tom, že by správním řízením mohl hrát řidič o čas a sehnat si potřebné potvrzení, například od místního provozovatele restaurace, je už za hranicí slušnosti a rozebírat je zde nebudeme.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pro čtenáře pana Svodíra tedy může být závěr asi takový, že to, zda se jedná o zásobování, nebo ne, se navenek nepozná. Neexistuje povinnost mít nějaké označení. A naopak cedulka za oknem s nápisem „Zásobování“ z vozidla skutečné zásobovací auto nedělá. Jestli na místě před danou restaurací parkovala auta, která opravdu místo zásobují, nelze určit. To by bylo k řešení pouze pro policii. Doporučit parkování na takto vyhrazených místech s následným pokusem o výmluvu z naší strany určitě nelze.

Parkovali jste někdy na místě pro zásobování?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články