Řidič vzal brambory a ucpal s nimi koncovky výfuku. Na vlastní pěst zjistil, co tím způsobí

                   

Tlumič výfuku měl dříve válcový tvar a neměl příliš velký průměr. všem v dnešní době se s nimi dějí velké věci: počet tlumičů výfuku dosahuje až čtyř, tvar otvorů je vlastně libovolný, třeba trojúhelníkový. K dispozici je tedy velké množství obřích hlavní, ze kterých by brambory vyletěly jako kulka, v některých případech je nedokázal utěsnit ani ananas. 

Stručně řečeno, na ně okopaniny nefungují. Ale co se stane, když vezmeme auto s jednoduchým tlumičem výfuku s vhodným průměrem (řekněme 50 milimetrů) a nacpeme do něj bramboru? Řidič se to rozhodl vyzkoušet.

Ve filmech tento trik vidíme opakovaně: někdo vstrčí do výfuku bramboru nebo banán a auto najednou nemůže nastartovat. Zakládá se tento scénáristický nápad na pravdě? 

Jako testovací subjekt posloužil tlumič výfuku modelu Lada Largus. Hlíza tam dokonale zapadne. Následuje nastartování motoru, jako obvykle. Několik vteřin běží volnoběh – a brambor s ostrým zvukem vyletí z tlumiče výfuku a zanechá důlek v plechu, který je zde umístěn jako ochranná clona. 

iLada Largus, zdroj obrázku: Wikipedia

Pak okamžitě přijde rada: „Zatlačte dovnitř dva.“ Ale s oběma bramborami v tlumiči výfuku je výsledek stejný. Někdo prohlásí, že řepa je tvrdší, a proto její „špunt“ bude lepší. Ne, také vyletěla a znovu prohnula ochranný plech. 

iZdroj obrázku: Pixabay

Závěrem lze tedy říci, že „zneškodnit“ auto bramborami nacpaným do výfuku je nemožné. Jediným škodlivým důsledkem této neplechy nějakého darebáka bude poškozený přední nárazník vozu za vámi. 

Místo toho ovšem můžete své auto dokonale diagnostikovat. Pokud vše proběhne podle výše popsaného scénáře, váš výfukový systém těsní dobře a nemá slabá místa. Pokud se stane něco jiného, asi byste měli navštívit autoservis.

A tak je mýtus vyvrácen: do výfuku mnoha moderních automobilů vás ani nenapadne cpát brambory. A pokud se to stane, pak funkční, dokonce i levné auto, tento cizorodý prvek docela rychle vyplivne. 

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články