Řidič zablokoval sanitku se zapnutými majáky a čekal na semaforu, než padne zelená. Po vteřině dostal životní lekci

Hloupost nebo bezohlednost, ve výsledku na tom nesejde. Zásadní je bohužel to, že řidiči neumí umožnit sanitkám a hasičům průjezd a (záměrně) je blokují.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Jak se chovat, když jedete a potkáte na silnici sanitku se zapnutými majáky? Otázka, která je pro mnoho řidičů jasná. Ideální je podle nich zastavit, nechat sanitku projet a pak pokračovat dál. Jak ukazují desítky a desítky případů, nejde o ideální a obecné řešení, tohle velmi často naopak způsobí zpomalení rychlé záchranné služby. K tématu se vyjádřil i jeden náš čtenář, pan Josef. Poslal nám do redakce 5. 1. 2024 e-mail a my jsme se ho po přečtení rozhodli zveřejnit v plném rozsahu. 

Soužití řidičů osobních aut a sanitek má bohužel stále mezery

„Jel jsem po Praze tak, jako to dělám denně,“ vzpomíná pan Josef, „a tak jako již mnohokrát jsem potkal houkající záchranku.“ To je ve velkých městech častá věc, v Praze se to děje neustále. „Překvapilo mě, že řidiči vůbec nereagovali, až na poslední chvíli,“ říká pan Petr. To je pravda, i z naší zkušenosti se dá říct, že je s podivem, jak řidiči běžných aut na blikající záchranky či hasiče reagují. Houkání je slyšet desítky vteřin předem, i modré světlo se nese relativně dopředu s předstihem. A přesto to řeší až na poslední chvíli, většinou tak, že začnou najíždět ke straně.

Pokud neznají záchranářskou uličku, tak ke straně libovolné. Přitom je to snadné, pokud se jedná o víceproudou komunikaci, tvoří se při dojíždění záchranářská ulička. O tom už jsme psali mnohokrát. „Co jsem viděl tentokrát,“ pokračuje čtenář Josef, „mne zarazilo, byť ani to nebylo mé poprvé.“ Pan Josef popsal, jak stál v křižovatce a jiný řidič nehodlal pustit sanitku. Respektive dojel, jak to jen šlo z pozice auta na prvním místě k bílé čáře a tam čekal. 

Pan Karel přišel na způsob, jak přijít k benzínu a naftě úplně zadarmo. Je to hlupák, říkají pumpaři a ťukají si na čelo

„Na světlech svítila červená a ten řidič odmítal popojet do křižovatky,“ lamentuje pan Josef. Bohužel nešlo situaci pomoci, vzhledem k rozměrům komunikace a dalším autům. Podle dalšího vyprávění sanitka houkala, měnila tón sirény, troubila„Pak se stáhlo okýnko a saniťák ukazoval rukama, ať ten člověk poodjede,“ říká pan Josef. Ovšem nic z toho se podle jeho popisu nestalo. „Auto se nehnulo, dokud nepadla zelená,“ uzavírá vyprávění pan Josef, „naštěstí to netrvalo zase tak dlouho. Ovšem nějaký zbytečný čas to samozřejmě stálo.“ 

Zastavit a stát je to nejhorší, co může řidič před sanitkou udělat

Pan Josef se pak v závěru svého e-mailu zamýšlel nad tím, proč to řidiči dělají špatně. Náš názor na věc? Řada z nich prostě neví, jak se správně zachovat. Hodně řidičů žije v přesvědčení, že nejlepší je prostě zastavit a čekat. Že si sanitka udělá sama cestu. Zastavit a čekat je vhodné v koloně, kde je záchranářská ulička. Ale ne jinde. Při průjezdu vozidla s právem přednostní jízdy je povinností každého řidiče umožnit mu plynulou a bezpečnou jízdu. Jenže unáhlené a neuvážené reakce některých řidičů mohou na silnici způsobit komplikace.

Zablokování provozu a neschopnost vozidla s přednostní jízdou projet může vést k dalším nehodám. Takže co dělat? Znovu, protože opakování je matka moudrosti. Při stání kolony vozidel ve dvou pruzích v jednom směru na dálnici či rychlostní silnici je povinností řidičů již před zastavením vytvořit pruh pro průjezd vozidel záchranných složek. Ano, to je záchranářská ulička. To samé pro tři a více jízdních pruhů v jednom směru?

Řidiči v pravém pruhu by měli směřovat co nejvíce vpravo, zatímco ostatní by se měli snažit dostat co nejvíce doleva. Vozidla v krajních pruzích mohou vjet na krajnici nebo střední dělící čáru, aby vytvořila dostatečné místo. Kdo nechápe, pomíchá pravidlo pravé ruky. Palec je pruh uprostřed, pak záchranářská ulička a pak vlevo všechny další pruhy. A teď ono čekání na semaforech. Pokud jste první v řadě čekající na zelenou a uslyšíte houkání sanitky, vaším úkolem je vytvořit místo, i když to znamená vjet na chodník nebo do křižovatky.

Poodjet a udělat sanitce místo na předjetí je zcela v pořádku

Vždy buďte ostražití na ostatní řidiče, kteří možná o příjezdu záchranného vozidla ještě nevědí. Stát a čekat na zelenou je nejenom špatné, ale také maximálně bezohledné. Jde o vteřiny. Stejně tak je nesmyslné zastavovat mimo město na nepřehledných místech. I když modré majáky blikají za vaším autem, nezapomeňte zohlednit okolnosti, jako jsou zatáčky nebo horizont. Vyčkejte, pokud není bezpečné provádět jakékoli vyhýbací manévry, a zajistěte tak bezpečný průjezd záchrannému vozidlu.

Je lepší popojet za horizont nebo za zatáčku než zastavit a nutit sanitku předjíždět na nepřehledném a nebezpečném místě. Většina osobních aut je rychlejších než sanitka a popojet pár metrů hravě zvládne. Neustále je třeba myslet na to, že rychlý příjezd záchranných služeb a ošetření pacienta, ale i jeho odvoz jsou klíčové k záchraně zdraví a života. Že každý se někdy může ocitnout v situaci, kdy bude bojovat o čas. Každá vteřina může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Jedna nesprávná reakce může mít fatální následky. Je tedy nutné chovat se správně a sanitky a hasiče neblokovat.

Umíte pouštět sanitky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
116 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články