EU zavelela: Chystá se revoluce v řidičských průkazech. Změny předpisů na silnici pocítíme naprosto všichni

Dospělý člověk je za sebe plně odpovědný, i za to, jak (ne)zvládá řízení auta. Mladší osoby už tak „snadnou“ pozici nemají.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Od 1. ledna 2024 platí v rámci českých zákonů týkajících se dopravy řada změn. Jednou z nich je i možnost získat řidičský průkaz na osobní automobil ne v osmnácti letech, jako to bylo do teď běžné, ale už v sedmnácti. O tomto už jsme psali několikrát, víme asi všichni, o co jde, včetně podmínky jízdy s takzvaným mentorem. Podle zdrojů z polského prostředí teď chystá Evropská unie další zásadní změny v oblasti udělování řidičských průkazů.

Nejsou dospělí, ale mají řídit auta, dokonce snad i nákladní?

A opět jde o mladé a nezkušené řidiče. Aktuální věc rezonuje mezi polskými dopravními experty, právě proto v úvodu odkaz na polské zdroje. Tamní mladí lidé by mohli získat řidičský průkaz skupiny B, C a C1 dříve než dosud. S podmínkou, že budou řídit pouze s doprovodem zkušenějšího řidiče. Tato změna by mohla umožnit mladým lidem získat řidičský průkaz již před dosažením standardního věku pro danou kategorii.

iZdroj fotografie: Policie ČR

V Polsku by to znamenalo možnost získat řidičský průkaz skupiny C1 již od 18 let a skupiny C od 21 let. Jezdit by ale takový řidič mohl pouze v doprovodu, kdy osoba sedící vedle na sedadle by musela být držitelem řidičského oprávnění dané skupiny (získaného v EU) alespoň pět let, být starší 25 let a být bez uloženého zákazu řízení v důsledku spáchání trestného činu. V Polsku bylo kdysi možné získat řidičský průkaz skupiny B od 17 let.

20letý mladík si vypůjčil tátův Mustang, ale nějak zapomněl, že nemá řidičák. Tak ho zrušil o první lampu

Kandidát na řidiče se tedy mohl přihlásit do kurzu formálně ještě ve věku 16 let. Podle návrhu z roku 2018 měla mít osoba žádající o řidičské oprávnění, která již složila teoretickou zkoušku a absolvovala kurz, možnost cvičit před zkouškou jízdu s rodičem nebo zákonným zástupcem. To mělo eliminovat situaci, kdy mladistvou osobu „školí“ řidič, který není o mnoho starší. Návrh se setkal se zájmem mladých lidí. A kritikou odborníků.

Řidičák pro lidi mladší osmnácti let je minimálně kontroverzní

Ti tvrdili, že průměrný, resp. „běžný“ řidič není dostatečně kompetentní, aby svému „žákovi“ předal pouze dobré návyky. Hrozilo, že ho může ovlivnit těmi špatnými. Vláda svůj nápad nerealizovala a jedním z důvodů tohoto stavu byla nepřipravenost Centrálního registru řidičů. U nás je tedy situace od 1. ledna 2024 taková, že žádost o řidičák na osobní auto mohou podat lidé už v šestnácti letech.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pak si udělají autoškolu a legálně řídit mohou od sedmnácti. Je to u nás novinka a nutno říct, že stále vyvolává řadu otázek a kontroverzí napříč společností. Ne každý s tím souhlasí, de facto „se čeká“ na první velkou dopravní nehodu a to, jak se bude řešit. Změny předpisů na silnici ucítíme naprosto všichni. Je pravděpodobné, že se nám chování nezkušených řidičů na silnicích líbit nebude. Ohledně řidičských průkazů vyšších skupin, typicky C, žádné inovace zatím nehrozí. Nepočítá se s tím, že by řidičský průkaz na náklaďák mohly v dohledné době skládat osoby mladší, než to dovoluje současná legislativa.

Mají mladší 18 let řídit auta a kamiony?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články