Řidiče s takovými SPZ čekají vysoké pokuty a hrozí i zatčení. Musí si je akutně vyměnit

Nasadit si na auto SPZ, která není legální, je krokem do velkých problémů. Problém ale má i řidič, který neudělal nic špatného.

i Zdroj fotografie: area51plate / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Automobilismus je protkán řadou mýtů a pověr. Některé mýty ovšem přesahují hranice světa aut, respektive vstupují do něj z běžného, každodenního života. Typickým příkladem jsou pověry a mýty o místech, která oficiálně neexistují. Slyšel o nich ale každý, každý také ví, kde takové lokality hledat. V USA je takovým místem Area 51, u nás známá jako Oblast 51. Ta je prezentována jako Výzkumné centrum leteckých sil.

Lidé zbožňují mýty a pověry. Často na úkor logiky a etiky

Jde o území na okraji zasolené oblasti vyschlého jezera Groom Lake v americkém státě Nevada. V lokalitě je umístěna přísně střežená základna Amerických vzdušných sil. Ta byla založena v roce 1957 jako výzkumné armádní středisko. Že jde skutečně o velmi tajné místo dokládá i fakt, že její existence byla kompetentními místy potvrzena až v roce 1999. Oblast 51 je spojena s řadou konspiračních teorií.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ať už jde o údajné umístění trosek UFO či místo pro studium mimozemských bytostí. Nebo o teorie spojené s cestováním v prostoru a čase. Popřípadě o výzkum a výrobu zbraní hromadného ničení intergalaktických rozměrů. Jedna z konspiračních teorií také říká, že v Oblasti 51 bylo natočeno přistání na Měsíci, ke kterému ve skutečnosti nedošlo ve vesmíru. Oblast provokuje a láká tisíce Američanů. Až tak, že si někteří umísťují na svá auta registrační značky s textem Area 51. Jakkoli je to nezákonné, ani v USA nelze mít na SPZ cokoli si řidič zamane.

SPZ vzniká jako suvenýr, na autě v provozu nemá co dělat

Ve spojení s Oblastí 51 vzniklo a stále vzniká velké množství různých memorabilií, upomínkových předmětů a suvenýrů. Včetně imitací registračních tabulek. Pokud ovšem Američan potřebuje na horkou kávu nápis „hot“, aby se neopařil, není se čemu divit, že tyto nepravé SPZky nasazuje na své auto. Leckdy jde o cílený počin, o snahu vyhnout se pokutám a poplatkům. Jeden konkrétní řidič na sociální síti TikTok vysvětluje své potíže s registrační značkou Area 51. Jde o trable za posledních sedm let.

Sděluje veřejnosti, že všechny pokuty, které byly vydány na tuto značku, dostal on. On je totiž jediným a legálním držitelem registrační značky Area 51. Pokud si tedy řidič nasadí na své auto nepravou značku a provede nějakou nekalost, výzvu k řešení dostane právě tento nešťastník Chris. „Takže to je to, co tady řeším,“ říká Chris na videu a ukazuje na hromadu lístků na podlaze. Dokumentů je tolik, že vedle sebe zabírají místo jak malá vesmírná loď. Chris si stěžuje, že stovky lidí po celé zemi se dopouštějí porušení zákona v hodnotě tisíců dolarů. A vše je na jeho účet.

Proč si mazaní kamioňáci dávají za sklo imitaci SPZ se svým jménem? Někteří tím šetří na pokutách, jiní riskují život

Naštěstí Chris uvádí, že se mu podařilo úspěšně zpochybnit každý z dokumentů. Ale vypadá to, že s některými měl hodně práce. V jiném videu na TikToku chudák Chris tvrdí, že se lasvegaská policie nechala slyšet, že pokud nebude věc řešit, bude na jeho jméno vydán příkaz k zatčení. Podle všeho lze pachatele činů, které nezpůsobil Chris, většinou dohledat.

@area51plate A warning from the owner of the real Nevada AREA 51 license plate. #area51 #licenseplate #uap #ufo #uaptiktok ♬ original sound – Chris 👽

Duplicita registračních značek vede k desítkám pokut

Na základě výhrady proti nařčení se rozběhne šetření a v některých případech existují fotky či videa pachatelů nejenom zepředu. Tedy z pohledu, kde mají značku Area 51, ale i zezadu, s legální SPZ. Také se na záznamech dá odhalit, že jde o jiný typ vozidla, než který je na Chrisovu značku registrován. Řidiči jsou pak dohledáni, obviněni a vystaveni úhradě nemalé pokuty. Nicméně, vážně registrační značka Area 51? Až si člověk říká, zda se vyplatí majiteli značky Area 51 trpět tolik problémů. Řešením by bylo značky se zbavit.

Věc má ovšem mnohem větší rozměr a že se týkat i řidičů v ČR. I u nás je možné už několik let mít na autě registrační značku na přání. Proces, jak ji získat, je relativně jednoduchý. Stačí o ni požádat na patřičném úřadě. Pokud je značka volná, zaplatí zájemce 2 x 5 000 Kč za dvě tabulky a je hotovo. Problém může nastat v tom okamžiku, kdy si někdo požádá o značku s názvem nějaké společnosti. Ta se může cítit dotčena.

Vztah žadatele o SPZ a nápis na dané značce úřady neřeší

Úřad nijak neřeší, co na tabulce má být, vyjma nepovolených znaků, hanlivých slov a zkratek souvisejících se státní správou. Značku P0LICIE1 mít na autě nelze. Nicméně třeba JANN0VAK či FIRMASR0 už ano. Za znaky „firma“ si lze dosadit jakýkoli název či jméno. A požádat o ni může kdokoli, nemusí to být majitel firmy, jednatel. Prostě kdokoli. Pokud pak řidič s takovou SPZ jezdí nějak „nevhodně,“ může to vnímat majitel dané firmy negativně.

iZdroj fotografie: Unsplash

Nikdo asi nechce, aby se v novinách, na internetu či v televizi probíral dálniční pirát, který driftoval na přechodu před školou a měl na SPZ název jeho společnosti. Lze se nějak proti takové věci bránit? Preventivně jen těžko. Registrovat si a kupovat všemožné kombinace značek na firemní auta, to nedává smysl. Navíc ani menší firma nemusí mít tolik aut, aby všechny kombinace pokryla. I později je velmi obtížné věc řešit, a to i v případě, že má firma název společnosti řešený ochrannou známkou.

Mít SPZ na přání je fajn možnost, ale hrozí i jisté zneužití

Ty jsou udělovány pro určitý obor, a pokud má podobný či stejný název na značce soukromé vozidlo, jen velmi těžko lze jeho majitele vinit ze záměrného poškození dobrého jména. Závěrem lze asi jen konstatovat, že situace není vyřešena do detailu. Na jedné straně je tady možnost mít SPZ na přání. Druhá strana mince však ukrývá riziko, že se jméno či název objeví na značce k nelibosti stejnojmenného řidiče či společnosti.

Věříte v UFO?

Zdroj: Britannica
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články