Proč řidiči kamionů sedí tak vysoko? Existuje velmi zásadní důvod, ale neuhádli by ho ani zkušení šoféři

Proč sedí řidič autobusu MHD skoro u asfaltu, naopak kamioňák se dívá na svět z výšky? Oba řídí kolos, rozdíly tu jsou, a značné.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pozorný řidič osobního auta to jistě zaregistroval, valná většina motoristů tomu ale nevěnuje pozornost. Přitom je zjevný rozdíl mezi umístěním sedačky řidiče kamionu a řidičů ostatních velkých dopravních prostředků. Například řidiči autobusů městské hromadné dopravy sedí poměrně nízko, leckdy níž, než je rovina podlahy prostoru pro cestující. Zatímco řidič nákladního auta se dívá na svět shora, jako z balkonu. Proč tomu tak je?

Řidič kamionu nemá jinou možnost, než sedět vysoko

Nákladní automobily a autobusy s podobnými rozměry mají odlišné uspořádání a rozložení hmotnosti. A to ovlivňuje výšku umístění sedačky. Nákladní auto má větší kola než autobus, to znamená, že i převodovka je více vzdálená od země než u jakéhokoli jiného běžného vozidla. Vysoký rám automobilu je sestaven z masivních komponent a nosníků.

iZdroj fotografie: Depositphotos

To znamená hmotu materiálu, jinak řečeno další centimetry směrem vzhůru pro celý automobil, tedy i sedačku řidiče. Kabiny moderních nákladních aut mají obvykle samostatné vzduchové odpružení. Auto samotné má odpružení poměrně tuhé, opět souvisí s hmotností a nosností vozu. Aby nedocházelo k přenosům rázů a vibrací do kabiny, je tato samostatně odpružena.

Konstrukční vlastnosti definují pozici sedačky řidiče

To, jak jinak, znamená další přizvednutí kabiny, včetně sedačky. Klidně o 10 až 15 centimetrů. V neposlední řadě je zde velký motor, nutný k pohonu nákladního auta, respektive celé soupravy. A ten svými rozměr ční do výšky. Kapota, které se klene nad motorem, určuje výšku čelního skla, za ním je sedačka řidiče.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podtrženo a sečteno, řidič nákladního automobilu sedí vysoko z bezpečnostních důvodů, musí vidět. A zároveň je pozice sedačky určena celkovou robustností automobilu a jeho koncepcí. Výjimku tvoří pouze specializované jeřáby s kabinou velmi nízko, ty však nejsou určené k transportu nákladu, kabina umístěná blízko k asfaltu dělá prostor noze a ramenu jeřábového systému.

Seděli jste někdy zavolantem kamionu?

Zdroj: BIGtruck
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články