Nechcete si kupovat elektromobil? Průlomové řešení nabízí možnost, jak řídit auta se spalovacími motory do konce života

Automobilky proinvestovaly miliardy na elektromobilech, ale věc je jasná. Současná auta mohou beze změn tankovat ekologická paliva.

i Zdroj fotografie: BMW
                   

Téma, které jsme na AutoŽivě zmiňovali už několikrát. Teď je tady znovu a rozhodně ne naposledy. Jde o milník, který z nepochopitelného důvodu zůstal tak nějak nepovšimnutý. Respektive ti, kdo se snaží za každou cenu prosazovat elektromobily, z toho nemají radost. A zbytečně o nové možnosti nemluví. Pro automobilky to vlastně znamená, že vyhodily miliardy za vývoj elektrických aut z okna. Zbytečně.

Potvrzeno, stará auta mohou jezdit na syntetické palivo!

To, že společnost Stellantis oznámila důležitý posun ve využití e-fuel v existujících spalovacích vozech, není už žádná novinka. Jde o automobily prodané od roku 2014. To znamená, že většina aut, která jsou teď na silnicích, může bez úprav začít jezdit na syntetické palivo. Stellantis je jedním z předních světových výrobců automobilů a má ambiciózní plány na snížení emisí oxidu uhličitého.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S využitím e-fuelu by mohlo být až 28 milionů vozidel značky Stellantis vybaveno tímto alternativním palivem, což by mohlo snížit emise CO2 v Evropě o 400 milionů tun v letech 2025 až 2050. Toto je součástí dlouhodobého strategického plánu Dare Forward 2030, ve kterém si Stellantis klade za cíl snížit svou uhlíkovou stopu na polovinu do roku 2030 a dosáhnout čistých nulových emisí oxidu uhličitého do roku 2038.

VW tlačí elektromobily jako o život, Porsche přitom jede syntetická paliva. Záhada má jedno řešení: 911

Tato nová technologie umožní provozovatelům vozidel v Evropě pokračovat v používání jejich vozů a snižovat emise oxidu uhličitého z těchto vozidel o minimálně 70 % po celý jejich životní cyklus. Výzkum proběhl díky spolupráci se společností Aramco, jednou z předních světových energetických a chemických společností. Informace je tedy jasná, do aut, která teď vlastní miliony řidičů, lze tankovat nové, ekologické palivo.

Volba je mezi autem, které máte doma, a koupí elektromobilu

Je ale třeba ujasnit si pojmy, protože ne každý ví, co je e-fuel a jak funguje. E-fuel, někdy označovaný jako nízkoemisní e-palivo, je syntetický typ paliva, který se získává reakcí CO2 zachyceného z atmosféry nebo v průmyslovém zařízení s obnovitelným vodíkem. Toto palivo je navrženo tak, aby bylo kompatibilní s existujícími spalovacími motory ve vozech a je snadno dostupné jako náhradní palivo. Progres v oblasti e-fuelů má potenciál snížit emise oxidu uhličitého ze stávajících spalovacích vozidel.

iZdroj fotografie: Stellantis

Je to obzvláště důležité v době, kdy automobilový průmysl upřednostňuje elektrifikaci a snižování emisí. Spalovací vozidla by tak mohla zůstat konkurenceschopná a ekologičtější díky e-fuelu. Co bude následovat? Společnost Aramco pracuje na demonstračních závodech pro výrobu syntetického paliva, které by mohlo být použito jako náhrada za tradiční paliva v automobilech. Tato spolupráce umožní další vývoj a testování e-fuelu, což přispěje k jeho širšímu využití.

Tento pokrok v oblasti e-fuelů může poskytnout řešení pro provozovatele stávajících spalovacích vozidel, kteří chtějí snížit svou uhlíkovou stopu. Díky dalšímu výzkumu a vývoji může e-fuel hrát důležitou roli při snižování emisí oxidu uhličitého v automobilovém průmyslu. Ještě jednou, toto je zpráva o významném průlomu, který může mít pozitivní dopad na snižování emisí oxidu uhličitého ve spalovacích vozech v Evropě a na celém světě.

Je to pro vás dobrá zpráva?

Zdroj: Stellantis
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články