Pozor, i vy jste na mušce policejních hlídek: Na 94 % jste zapomněli na novo-staré dopravní pravidlo v zimním počasí

Snížená viditelnost na vozovkách, především na podzim a v zimě, vyžaduje před jízdou nebo v průběhu jízdy patřičnou reakci řidičů. Ti ale nevědí, co mají vlastně správně dělat, a už vůbec ne v jakých konkrétních situacích.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Řízení auta v mlze, za hustého sněžení nebo opravdu vydatného deště je vždycky riskantní. Do protisměru je v takové situaci výhled dramaticky zkrácený. Předjíždění je tak nebezpečné, že si ho řidiči raději rozmyslí, byť by vozidlo před nimi jelo sebepomaleji. Za zhoršené viditelnosti se ovšem také špatně předvídá situace, respektive dění před vozem před námi. A tím spíše je třeba v takto nepříjemných podmínkách postupovat striktně podle dopravních předpisů. Respektive podle zákona, který v tomto ohledu hovoří jasně.

Klíčové je použití správných mlhovek

Vaše vozidlo musí být povinně vybaveno zadními mlhovými světly, ale s největší pravděpodobností má k dispozici i mlhovky přední. Otázkou je, které z nich musíte použít a v jakých konkrétních momentech, abyste se vyhnuli pokutě. A především abyste zabránili případné dopravní nehodě. Nehodovost se statisticky za snížené viditelnosti zvyšuje, což je v zásadě logické. Ovšem kdyby všichni účastnící provozu za mlhy nebo sněžení používali správně mlhovky, patrně by nehod bylo méně, protože by situace na vozovkách byla v takovém případě přehlednější.

i

Zákon číslo 361/2000Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v § 32 (odstavec 4) k tomu říká, že: „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Tím tedy máme rozklíčované přední mlhovky od zadních a i vysvětleno, proč jsou zadní mlhová světla povinná, zatímco přední nikoliv.

Definice zákona versus realita

Realita je však taková, že řidiči často nejsou schopní správně vyhodnotit situaci a v zásadě si zapínají přední i zadní mlhovky, kdy se jim zachce. Z praxe mohu potvrdit, že jsem viděl rozsvícené mlhovky dvou aut před sebou během velmi slabého zářijového deště, a naopak jsem se mockrát setkal s tím, že za husté mlhy i hustého sněžení, kdy bylo stěží vidět na pár metrů, řidiči zadní mlhovky světel svých vozů nerozsvítili vůbec.

Jak poznám ten správný moment?

Otázka je, zda řidiči obecně vzato vůbec vědí, kde a jak se v jejich autě mlhovky zapínají či vypínají. Přitom jak už jsme si vysvětlili, rozsvícení zadních mlhovek je za snížené viditelnosti povinné ze zákona.

Každopádně se nabízí otázka, jak tedy poznám, jestli už je viditelnost na vozovce snížená natolik, abych měl zadní mlhovky skutečně zapnout, a zbytečně jimi neoslňoval řidiče za mnou? Jako odpověď nám v tomto případě poslouží vyjádření Policie ČR, která nám k tomu říká: „Jakmile řidič během jízdy za hustého deště, sněžení nebo mlhy nevidí dostatečně před sebe, velmi špatně rozeznává jízdní pruhy a je v rámci provozu dezorientovaný, má povinnost zadní mlhová světla okamžitě zapnout.“ 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dobře, ale co když za takto špatné viditelnosti jede kolona aut za sebou? Je správné, aby se všichni vzájemně zadními mlhovkami oslňovali? V tomto případě by měli řidiči postupovat podobně, jako když dojíždějí kolonu před sebou za běžných světelných podmínek. To znamená, že v rámci kolony aut by za snížené viditelnosti mělo zadní mlhovku rozsvítit vždy jen to poslední vozidlo v koloně. Ostatní vozy před ním zadní mlhovku zhasnou.

Kdy je nutné mlhovky vypnout? Specifická je kolona

Co se týče předních mlhovek, jejichž zapnutí není za snížení viditelnosti povinné, pak i v jejich případě je třeba být ohleduplný vůči ostatním účastníkům provozu. Sami dobře víte, jak je nepříjemné, když vás jimi oslňuje vozidlo za vámi. Proto jakmile budete mít přední mlhovky rozsvícené a předjede vás jiný vůz, musíte přední mlhovky zhasnout. Rozsvítit je následně můžete zase v momentu, kdy se rozhodnete si jimi pomoci k lepší viditelnosti dopředu, ale současně nebudete oslňovat nikoho před vámi.

Vůz nás o stavu mlhovek většinou informuje

Nejde tedy jen o to vědět, kdy jsem povinen zapnout které z mlhových světel, ale také kdy je musím vypnout. Naštěstí je ve vozech indikace stavu mlhových světel (ať už jen pomocí světelné diody, nebo svítící ikony na displeji v kapličce za volantem), takže o stavu mlhovek jen tak přehled neztratíte.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Až si ale znovu sednete za volant, zkuste si jen tak cvičně rozsvítit přední a zadní mlhovky. Ujistíte se tak, že přesně víte, jak tento typ světel ovládat. Ani nečekané snížení viditelnosti typické pro lokální údolní mlhy vás pak určitě nezaskočí. No ale co ta pokuta, má vůbec nějakou konkrétní hranici? Tak vězte, že za nesprávné použití mlhovek, případně za jejich nezapnutí při snížené viditelnosti vám hrozí postih. Až někdy pojedete hustým sněžením nebo třeba mlhou a kolem vás budou jezdit řidiči bez svítících mlhovek, takže budete jejich vozidla jen těžko identifikovat, zamyslete se nad tím, zda jsou 2 000 korun za takovýto prohřešek moc, anebo málo?

Věděli jste, jak a kdy správně používat mlhovky, nebo vám náš článek přinesl nové informace?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články