Řidiči velkých SUV odevzdají řidičáky a budou muset znovu do autoškoly. EU omezí skupinu B na 1,8 tuny a vznikne nové B+

Omezení řidičáku podle věku nestačí, musí to být navíc podle velikosti auta. Těžké SUV mladý člověk řídit nesmí, mohl by způsobit nehody.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

A zase ta Evropská unie. Jak ještě více otrávit život řidičům osobních aut? Ve jménu pokřivené rádoby snahy o snížení počtu dopravních nehod je ve vzduchu návrh na omezení skupiny B. Namísto 3,5 tuny se hovoří o možném novém standardu. Šlo by o hmotnost limitovanou na 1,8 tuny pro běžné řidičské oprávnění. Návrh, který by mohl vyžadovat nový řidičský průkaz B+, je momentálně předmětem diskuze a revize v evropském prostoru. Tak tedy o co že jde?

Velká SUV mohou řídit jen starší lidé?

Návrh vychází z faktu, že zhruba 40 % úmrtí na silnicích v EU je způsobeno nehodami, na kterých se podílí mladí řidiči nebo motocyklisté. Tato statistika má velký ekonomický dopad, s odhadovanými náklady na silniční nehody v EU ve výši zhruba 280 miliard eur ročně. Jak to souvisí s SUV? Nijak, příkladem může být tragická nehoda velkého SUV s řidičkou, které už dávno bylo přes 21 let. A přesto jela, jak neměla, a zabila malé dítě.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Nejde o věk motoristy. To už spíše o jeho postavu, výšku, výhled dopředu přes obrovskou kapotu. Studie z Institutu VIAS ETSC údajně zjistila, že těžší a výkonnější vozidla, jako jsou SUV a pickupy, jsou podstatně rizikovější pro cestující v menších vozidlech, chodce a cyklisty. Dává to smysl, při čelním nárazu německého SUV a italského mini-hatchbacku bychom raději seděli v Mercedesu GLS než ve Fiatu Panda.

Hrozivě vypadající nehoda: Poznáte alespoň tovární značku havarovaného vozu?

Iniciativa pro nový návrh směřuje k limitu 1,8 tuny. Měla by zvýšit bezpečnost na silnicích a omezit rizika spojená s těžšími a většími automobily. Za návrh je zodpovědná francouzská poslankyně Evropského parlamentu Karima Delli. Koncept zahrnuje nový typ řidičského oprávnění označovaný jako B+. Podle tohoto návrhu by noví řidiči mohli žádat o oprávnění k řízení těžších vozidel až tehdy, když dosáhnou věku 21 let. A za sebou budou muset mít alespoň dva roky řidičské praxe.

Uděláte řidičák, ale za volant SUV můžete až po 2 letech

Zavedení nového řidičského oprávnění B+ by však neovlivnilo pravidla spojená s tažnými vozidly a přívěsy. Týkalo by se pouze hmotnosti samotného vozidla. Návrh Delli zahrnuje i další změny, jako jsou přísnější kontroly pro starší řidiče a nastavení maximální povolené rychlosti vozidel na 130 km/h v celé EU. Fanatismus, diletantství, hrůza. Naštěstí je schvalování nových legislativních návrhů v rámci EU komplexní a náročný proces.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Může trvat a procházet mnoha úpravami a změnami, může skončit v propadlišti dějin. Samotné zavedení těchto návrhů do praxe může být složité. Někdy i nemožné. Trvá nějaký čas, a to včetně dalších diskuzí, vyjednávání a revizí, než se jakákoli novinka stane součástí evropského práva a praxe na silnicích. V tomto případě se snad do práce legislativa vůbec nedostane.

Souhlasíte s řidičákem nové skupiny?

Zdroj: VIAS
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články