Zkušení řidiči šetří tisíce a kupují tablety do myčky. Překvapivě ne kvůli mytí, jde o něco jiného

Chcete ušetřit za drahou náplň do ostřikovače a nechcete se vzdát čistého skla? Do nádrže můžete nalít směs, kterou si vyrobíte sami doma.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček
                   

Celoroční provozování auta je v našich podmínkách rozděleno na sezonní cykly. Ať chceme nebo ne, vzhledem ke střídání ročních období je třeba auto připravovat zejména na zimní a na letní čas. V zimních měsících musíme nazout zimní pneumatiky, a také nemrznoucích náplní. V létě je možné používat v autech kapaliny na bázi vody, nehrozí zamrznutí, destrukce a praskání trubek. Toho využívají protřelí řidiči a namísto drahých chemických prostředků používají přípravky, které si vyrobí sami doma.

Pyl, bahno, špína. Jak je levně odstranit?

Rozdělit roční období podle toho, kde je auto nejvíce špinavé, asi nejde. V zimě je bláto, sníh a břečka, na jaře a v létě pyl, špína po dešti, hmyz, to si jeden nevybere. Nejde jen o tajemný prach, který pokryje všechna auta a o kterém si spousta lidí myslí, že je to písek ze Sahary. Spotřeba kapaliny do ostřikovačů roste a vychytralí provozovatelé automobilů spekulují, jak na této tekutině ušetřit.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Vzít kýbl vody a v něm naředit dávku prostředku na mytí nádobí, jak je někdy obvyklé, není vhodné řešení. Ani bezpečné, hrozí poškození auta. Problém Jaru, Cifu, Cilitu a kdovíčeho ještě je, že při víření a proudění přes čerpadla a kroucené hadičky vytváří velké množství pěny. To je sice paráda, pokud chcete umývat nádoby anebo prezentovat super slogan do reklamního klipu. To, že „díky bohaté pěně mnohem lépe myje“ může v autě způsobit nevratné škody. Vzniklá pěna mate čidla detekující nedostatek kapaliny v nádrži.

Pěna se hodí na nádobí, ne na auto

Přílišné množství vzduchu v pěně pro použití v ostřikovačích auta vadí, a to ze dvou důvodů. Za prvé, pěna namísto kapaliny může poškodit čerpadla ostřikovačů ty jsou uzpůsobené na její čerpání. A také čidla hlásí nedostatečný stav ostřikovací kapaliny, díky tomu, že je napěněná. V neposlední řadě je třeba vědět, že pěna nemyje autosklo tak dobře, jak samotná kapalina, kterou stěrač nanese lépe do všech míst.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Myčka nádobí je jedním z nejnáročnějších a nejsložitějších přístrojů v dnešní kuchyni. Vyžaduje speciální sůl s častým doplňováním, při nevhodné tvrdosti vody také změkčovat. A samozřejmě ty správné tablety. Ty podléhají poměrně přísným podmínkám pro skladování. Ve vlhku tvrdou, drolí se, ale nerozpouštějí, nebo nevypadávají s aplikačních přihrádek do myšího prostoru k nádobí. Mají omezenou expirační dobu, i ty balené do samostatných plastových kapslí, které se rozpustí při mytí, absorbují okolní vlhkost a kazí se.

Domácí chemie ušetří desetinásobek, při správném postupu

Tablety do myčka po expiraci jsou jako prošlé prodávané na trhu za velmi příznivé ceny, leckdy i se slevou 70%. Kupují je řidiči aut a používají pro výrobu domácích čistících roztoků do ostřikovače auta. Postup je jednoduchý, domácí kutil vezme tabletu a rozpustí ji zhruba v pěti litrech vlažné či teplé vody. Vyšší teplota napomáhá snazšímu rozpuštění. Obsah celého kýble řádně promíchá, zejména u již ztvrdlých tablet, aby většímu kusy zbytků neucpal vedení kapaliny v autě. Pak směs nalije do nádrže ostřikovače.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud domácímu chemikovi zbyde roztok, celých 5 litrů se nevejde na jedno nalití do nádrže, tak ho uchová přelitím do prázdné PET lahve s uzávěrem. Když během ježdění směs spotřebuje a vystříká, po opětovném pečlivém promíchání ji ze zásob v PETce doplní. Průměrná cena nejlevnější letní kapaliny 40 Kč za 5 litrů a levné tablety stojí (před slevou) zhruba 4 Kč za jeden kus. Úspora celého procesu je zřejmá, řidič ušetří desetinásobek.

Co používáte vy, kupujete klasickou směs na pumpě?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články