Někteří řidiči otevírají dveře pravou rukou a mají k tomu pádný důvod

Většina lidí otevírá dveře jednou rukou, a to právě tou, která je k nim blíže. V Holandsku to však dělají přesně naopak, aby tím zvýšili bezpečnost provozu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V této západoevropské zemi využívá řada lidí k dopravě obyčejné kolo, čímž je pověstný třeba hlavní město Amsterdam. A stejně jako u nás, tak i v Nizozemsku dochází každoročně k vysokému počtu nehod s cyklisty. Není to ani tak o tom, že by jezdili po chodníku nebo mimo vyznačené trasy, za spoustu z kolizí ani pořádně nemohou. Na vině bývají často nárazy od dveří, které někdo nečekaně otevře.

Srážka s „dveřmi“ je nejčastějším důvodem

Zatímco v České republice dochází často ke sražení špatně viditelného cyklisty, v Nizozemsku je důvod úplně jiný. A je až s podivem, jak zodpovědně k němu řidiči automobilů přistupují. Než aby pospíchali a v rychlosti otevřeli dveře rukou, co jim je blíže, nejdříve je opatrně přiotevřou a zkontrolují, zda-li nejede cyklista, eventuálně motorkář nebo jiné vozidlo.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stejně by to ostatně mělo probíhat také u nás, vystoupit z auta do vozovky je nebezpečné pro vás i okolí, a dokonce chvilková nepozornost stačí, aby se něco stalo. Použití opačné ruky (u řidiče pravé, u spolujezdce levé) tak zásadně zvyšuje bezpečnost. A nejde jenom o zdraví cyklistů, ale také o řidičovo a dalších lidí. Pokud by jezdec srazil například důchodce, mohl by mu způsobit vážnější zranění než sobě.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Každoročně takto dochází v Holandsku ke 150 000 dopravních nehod, kdy se někdo srazí s dveřmi automobilu. Většinou je přitom na vině právě řidič, který si nezkontroloval okolí a začal neohroženě vystupovat. Takový cyklista však nemá příliš času reagovat, i on má určitou brzdnou dráhu, k níž je nutní přičíst reakční dobu. Když je pozdě, do dveří narazí, ublíží sobě, možná i řidiči, a poškodí majetek obou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V tom lepším případě však stihne cyklista odvrátit větší neštěstí a „pouze“ přeletí přes řídítka, nebo eventuálně po malé srážce spadne z kola do strany. Všichni účastníci provozu by k sobě měli být ohleduplní, i když je to s cyklisty někdy těžké (pomalá jízda prostředkem pruhu, neukazování změny směru jízdy apod.). I malá prevence však může zachraňovat životy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Jindřich Honzel

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Válka na Ukrajině je příležitostí pro rozvoj černého trhu se zbraněmi: některé se prostě mohou „ztratit“, třeba termobarické raketomety
Události247.cz
Události247.cz
Ruskové na frontě mění taktiku: Mají jen dvě možnosti, jak pokračovat, míní expert
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Nejkratší válka v dějinách trvala pouhých 38 minut. O život však bohužel přišlo přes 500 lidí
adbz.cz
adbz.cz
Jak utišit sousedova psa, který nechce přestat štěkat: Stížnost je nejzazší řešení, pomoci může obyčejná hra