O auto letos přijde 1,5 milionu řidičů. Situace se vymyká kontrole, jiní motoristé čekají na svou příležitost, na potížích druhých vydělají

Řidiči budou odevzdávat svá auta a nikdo s tím nic neudělá. Problém je větší, než se zdá, a je tady jedna skupina lidí, která na tom vydělá.

i Zdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

O auto se dá přijít velice rychle, a to není myšleno například během zlomku okamžiku při dopravní nehodě. Totální škodou. Nebo díky nenechavým zlodějům aut. Rostoucí trend financování automobilů prostřednictvím úvěrů a leasingu má svou temnou stránku, která se začíná projevovat. Stále více řidičů čelí potížím se splácením, což může vést k tomu, že letos o své auto přijde až 1,5 milionu lidí.

Ekonomická situace je těžká, mnoho lidí nemá na splátky

Situace se stává nekontrolovatelnou a odráží se nejen ve zvyšujících se nákladech na život, ale i ve stoupající míře inflace. Moderní doba přinesla mnoho možností financování, které usnadňují získání nového automobilu. Od odložených splátek po leasing či dlouhodobý pronájem – většina řidičů si dnes auto nekupuje hotové. To však může přinést nečekané problémy, zejména v době, kdy inflace dosahuje vysokých hodnot.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Průměrná míra inflace v Evropské unii je nyní 4,9 procenta a ve Spojených státech 3,6 procenta. Tato čísla, která se mohou zdát relativně nízká, však znamenají značné zatížení pro spotřebitele. Američané zažili nárůst životních nákladů kolem 7 procent za celý loňský rok, což se projevuje ve všech oblastech jejich života. Agentura Fitch Ratings zaznamenala dramatický nárůst počtu řidičů, kteří jsou v prodlení se splácením leasingu o více než 60 dní.

Chytrák z obce na Brněnsku přišel na to, jak „obchcat“ systém a jezdit po dálnicích zadarmo. Vyzkoušeli jsme to, funguje

Toto číslo dosáhlo nejvyšší úrovně od roku 1994 asi 6,11 procent. Stoupající náklady na život, zdražování půjček a splátek znamenají, že stále více lidí se dostává do finančních potíží. Problémy se splácením hrozí zejména lidem s horší bonitou či problematickou historií splácení. Tyto obtíže mohou způsobit, že řidiči upadnou do spirály dluhů, což nakonec může vést k tomu, že o svůj automobil přijdou.

Kdo nemá na účtě dost peněz, má omezený čas to vyřešit

Analýzy naznačují, že letos může o auto přijít až 1,5 milionu řidičů. Před nákupem vozidla na splátky je tedy nezbytné důkladně zvážit vlastní finanční situaci. I když se zdá, že měsíční splátka je snesitelná, nekontrolovaný nákup na dluh může mít vážné následky. Analyzujte své výdaje a příjmy, abyste se vyhnuli možné ztrátě vozu a nepříjemnému dluhovému začarovanému kruhu. Na jednu stranu je situace, kdy člověk přijde o auto, smutná, možná až tragická. Zejména když se jedná například o rodinu s velmi napjatým rozpočtem a nelehkou ekonomickou situací.

Druhá strana mince nabízí příležitost těm, kdo chtějí ojeté auto za dobrou cenu. A s prověřenou historií. Pokud banka „stáhne“ zpět automobil z neplaceného leasingu, pak je tento obvykle v dobrém stavu a není zatížen nějakým škraloupem. Lze prohlásit, že nákup ojetého automobilu ze zabaveného leasingu s sebou přináší určité příjemné benefity. Především to je výhodnější pořizovací cena, za kterou jsou auta ze zabaveného leasingu prodávána.

iZdroj fotografie: Obsuser / Creative Commons / CC-BY-SA

Faktem je, že se banky a leasingové společnosti obvykle pokouší prodat takový automobil co nejrychleji. Důvodem je to, že banka nemá zájem držet auto s klesající hodnotou, není to autobazar. Vzhledem k trhu pak může být rozdíl v cenové nabídce skutečně značný. Dále je zde skutečnost, že zabavený automobil obvykle není havarovaný, nebo minimálně je v dobrém stavu. Dobře servisovaný a má k dispozici všechny potřebné doklady. Celkově jde o transparentní nákup bez rizika problémů.

Máte auto na leasing?

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články