Kdo má tento řidičský průkaz, dostane pokutu. Řidiči nervózně kontrolují své doklady

Řidiči přijdou o své řidičské průkazy, mají jedinou možnost. To, co dosud platilo, už platit nebude, všichni musí na úřad.

i Zdroj fotografie: Ministerstvo dopravy
                   

Problém, který se jednou za čas týká každého řidiče. Věc je jasná, každý, kdo řídí motorová vozidla, musí mít platný řidičský průkaz. Jde o platnost řidičského průkazu. Ten, kdo je držitelem řidičského oprávnění skupiny B, B1, dále AM, A1, A2, A nebo T, měl by vědět, že jeho řidičský průkaz je vydán s dobou platnosti na 10 let. U ostatních kategorií to je jinak. Držitelé skupin C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E nebo D+E mají řidičský průkaz s platností na 5 let.

Bez řidičáku za volantem, to je o pokutu. Řidiči na to nedbají

Řidič, který nemá při řízení motorového vozidla platný řidičský průkaz, se dopouští přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. Za jízdu bez platného řidičského oprávnění je pokuta na místě 2 000 korun, ve správním řízení 2 500 korun. U našich polských sousedů mají aktuálně problém. V Polsku platit nová legislativa ohledně řidičských průkazů, což způsobilo značný rozruch mezi řidiči.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nová pravidla stanovují, že řidiči s průkazy, které jsou starší než 15 let, musejí své průkazy vyměnit za nové. Tato změna má za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a zajistit, že řidiči budou mít aktuální a platné řidičské průkazy. Jak se tato nová opatření promítají do života řidičů a kdo by se měl na tyto změny připravit? Opatření mají zajistit, že řidiči budou mít aktuální dokumenty, která odpovídají moderním bezpečnostním standardům.

Absolutně jednoduchá křižovatka, ta nejjednodušší. Řidiči v testu z autoškoly přesto netuší

Asi to lze chápat i tak, že je třeba vyměnit staré doklady za nové i z hlediska jejich normě stanovené EU standardům. Mnoho řidičských průkazů v Polsku bylo totiž historicky vydaných s platností na dobu neurčitou. To znamená, že řidiči nemuseli po létech myslet na svou způsobilost k řízení. Opatření bylo kritizováno, protože řidiči mohli řídit i s průkazy, které byly již zastaralé a neodpovídaly současným normám. To se tedy teď změní.

Neomezená platnost je minulostí, teď řidiči musí znovu na úřad

Nové nařízení vstoupí v platnost v roce 2028 a proces výměny starých řidičských průkazů za nové by měl trvat až do roku 2033. To znamená, že tisíce polských řidičů budou muset provést tuto výměnu v průběhu několika let. Pokud se řidiči nebudou řídit těmito novými pravidly, budou čelit vysokým pokutám a dočasnému zákazu řízení. Důležité je také zdůraznit, že řidiči, kteří mají aktuální lékařské testy, nebudou muset znovu podstupovat lékařské prohlídky. Stačí vyplnit potřebné formuláře a je to, nový řidičský průkaz bude vydán bez problémů.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

To by mělo usnadnit proces pro řidiče, kteří si udržují své zdraví a jsou v souladu s lékařskými požadavky. Co se týče finanční stránky výměny řidičského průkazu, v současné době je v Polsku cena za vydání nového průkazu v přepočtu 500 Kč. Je s podivem, že u nás je prodloužení řidičského průkazu zdarma. Pouze pokud chce řidič vyměnit průkaz ve zrychlené formě do 5 dnů oproti standardním 20, zaplatí 700 Kč. Relativně nově lze žádost o výměnu řidičského průkazu elektronickou cestou.

Víte, kdy vám končí platnost řidičáku?

Zdroj: GOV.CZ
Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články