Kolik let určila EU jako věkový limit seniorům pro odevzdání řidičského průkazu? Už v roce 2025 platí první změny

EU se ukázala zase jako nejednotná a neschopná efektivně pomáhat svým občanům. Staří lidé se mají obávat o řidičáky.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Starší lidé mívají zpomalené reakce a jejich způsobilost k řízení se dříve či později zúží. Já vím, prostě nikdo nemládne. Vidím to sám na sobě. A to mám do důchodu hodně daleko. EU na věc reaguje novými opatřeními. Kolika let musí člověk dosáhnout, aby mu bylo automaticky odebráno řidičské oprávnění a nesměl dál usedat za volant? Je to mimořádně citlivé téma a už samotná debata může u mnoha lidí vyvolat nepříjemné pocity a zdání odporu vůči seniorům. O to tady nejde. Téma je opravdu choulostivé. Nejsme v Peru, kde vám na sklonku sedmdesátky seberou řidičák a konec, finito.

První stát stanovil jasný věk, kdy seniorům zakáže řídit auto

Na startu života, když je člověk mladý a učí se nové věci, je situace relativně přímočará. Předpokládá se absence znalostí i praxe, obrazně řečeno řidič je jako prázdný list papíru. Na sklonku života je tomu naopak. Zkušeností je nasbíráno mnoho. Znalosti tedy nechybějí, ale tělo už bohužel nefunguje jako dřív. Logika proto napovídá, že stejně jako mladí „zatím“ nemohou řídit bez splnění určitých podmínek, tak senioři „už nesmí“ řídit, pokud daná kritéria nesplní. Jenže vstupuje do hry společenský rozměr. A ten já respektuji.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jardy Š.

Proto existují státem předepsané pravidelné prohlídky pro řidiče od určitého věku. Současně se ozývají hlasy, že i tyto kontroly by zasloužily zpřísnění. Jak to vypadá u nás teď? Schéma je prosté. Povinné vyšetření u praktického lékaře čeká řidiče poprvé v okamžiku, kdy dosáhnou věku 65 let. Pokud je vše v pořádku, nic se nemění a další návštěva je naplánovaná za tři roky, tedy v 68 letech. Třetí kontrola přichází v 70 letech a následně každé další dva roky. Nastavení je férové. Nejde o to, že by si kterýkoli lékař sám určoval, jak seniora testovat.

U nás v ČR lékařské prohlídky seniorních řidičů už fungují

Rámec a obsah prohlídek vymezuje vyhláška č. 277/2004 Sb. Z ní plyne, že vyšetření cílí zejména na onemocnění, která vylučují či podmiňují zdravotní způsobilost k řízení. Součástí je mimo jiné komplexní posouzení včetně orientačního testu sluchu, zrakové ostrosti a barvocitu. Od ledna 2013 navíc platí, že pokud řidič onemocní chorobou omezující jeho schopnosti řídit, lékař to musí neprodleně nahlásit příslušnému úřadu. Po zavedení této povinnosti se počty hlášení směrem k dopravně‑správním agendám obecních a městských úřadů citelně zvýšily. U některých zdravotních komplikací se aktuálně zvolil mírnější přístup.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Lidé s nimi mohou řídit, například u lehkých forem autismu. To samo o sobě nesouvisí přímo s věkem. Naopak u srdečních onemocnění došlo ke zpřísnění. Jak říkám, ani jedno není přímo vázáno na věk, zejména u mentálních dysfunkcí typu poruchy autistického spektra. U kardiologických potíží už lze vyšší výskyt ve vyšším věku vysledovat. Pokud se prokáže, že někteří lidé ve velmi pokročilém věku zdravotně nezvládají řízení v určitém typu provozu, neznamená to automaticky definitivní konec.

Absolutní zákaz nebo autoškoly pro seniory jsou absurdní

Tedy úplné zrušení možnosti řídit a odebrání řidičského oprávnění. Existuje nástroj v podobě tzv. harmonizovaného kódu, podle něhož lze omezit jízdu na určitý okruh kilometrů kolem bydliště nebo třeba pouze na město či region. Lidově řečeno jsou to ta malá čísla na řidičáku, která vymezují, jaké má řidič omezení. Cílem tohoto přístupu je, aby i řidič s omezenou schopností v důsledku zdravotního stavu mohl nadále využívat některé komunikace a pohodlně se dopravit například k lékaři či na nákup. Pokud tedy lékař u řidiče‑seniora při prohlídce zjistí zdravotní potíže, neznamená to automatickou ztrátu možnosti řídit. Před lety českými médii kolovala informace, že prohlídky přitvrdí a režim vůči seniorům přitvrdí.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Ministerstvo dopravy tehdy uvedlo, že nepřipravuje žádná „nová“ tvrdší opatření vůči řidičům‑seniorům. Na úrovni EU to však vře. Zvlášť ve Francii, kde na takový režim dosud nebyli motoristé zvyklí. Odkud se ozývají nespokojené hlasy, že přijdou restrikce proti starším řidičům, včetně odebírání řidičského průkazu v určitém věku. V zemi pověstné častými stávkami je to, obrazně řečeno, červený hadr. Podle mých informací se nic takto kategorického nechystá. Přesto by mělo dojít k určitému sjednocení pravidel. Francie se tudíž připravuje na zásadní úpravy pravidel pro řidiče‑seniory. Tyto změny mají nabýt účinnosti letos.

Některé státy EU se bouří, u nás mohou být senioři v klidu

Evropská unie navrhuje harmonizaci pravidel pro řidiče seniory napříč členskými státy. Jedním z hlavních bodů je zavedení povinných pravidelných kontrol pro řidiče starší 70 let. Vrátím se k ČR. My už kontroly máme nastavené, a to dokonce od 65 let. Takže se nás to zásadně nedotýká. Diskutuje se rovněž o zavedení řidičského průkazu pro seniory s omezenou platností, například na pět let. Některé státy, jako Španělsko či Itálie, tuto variantu podporují, jiné, včetně Francie, varují před diskriminací na základě věku.

iZdroj fotografie: . MD ČR, ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Pokud by členské země EU pravidla přijaly, znamenalo by to, že řidiči starší 70 let by museli každých pět let absolvovat lékařskou prohlídku. Žádná věková hranice pro povinné odevzdání řidičského průkazu stanovena nebyla. Opět, nic, co by mělo české seniory znepokojovat. Nenechme se tedy od EU nějak znervóznit.

Co si o tom myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články