Hrozí pokuta 3 500 Kč, většina lidí netuší, jaké je riziko. Vyhnout se mu můžou jen ti řidiči, kteří předem zaplatí

Kdo nezaplatí 45 Kč, může čekat za čas doplatek, pod kterým se prohne. Pokuta je 5 000 Kč za každé jedno opomenutí.

i Zdroj fotografie: S vědomím Jet Cars
                   

Kdo dneska jezdí autem a neposlouchá hudbu? Pravděpodobně nikdo, snad s výjimkou těch motoristů, kteří za volantem neustále telefonují. Pokus o sarkasmus, který má poukázat na nešvar telefonování za jízdy, nic víc. Avšak tématem má být skutečně poslech rádia. Nejde teď o to, jestli někdo poslouchá nebo neposlouchá hudbu, ale zda má či nemá v autě rádio. Problém aktuálně řeší u našich severních sousedů.

Malý poplatek skrývá velké riziko, pokud jej řidič neplatí

Mnoho Poláků je v poslední době znepokojeno přísným vymáháním licenčního poplatku za autorádia. Tento poplatek může být až 45 Kč měsíčně v přepočtu. To na první pohled nemusí vypadat jako závažný výdaj. Nicméně pokud lidé tento poplatek neplatí, hrozí vysoké pokuty. V přepočtu až 3 500 Kč. A to za každé auto, které tento poplatek nemá uhrazeno. Licenční poplatek za autorádio činí 8,70 PLN měsíčně, což může znít přijatelně.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Je to v přepočtu už zmíněných 45 Kč. Pokud se plátce rozhodne platit předem na delší dobu, může ušetřit. Například při placení za celý rok činí poplatek pouze 90 PLN. Tedy asi 450 Kč, což představuje výraznou úsporu oproti placení měsíc od měsíce. De facto má plátce dva měsíce zdarma. Naopak při neplacení hrozí trest. Sankce za nezaplacení rozhlasového a televizního licenčního poplatku jsou vysoké.

Výše pokuty může dosáhnout až třicetinásobek základního poplatku, což představuje 261 PLN. Tedy 1 305 Kč. Pokud plátce nedodržuje povinnost déle, může se tato částka zvýšit. Platí zde pravidlo, že čím déle se poplatek neplatí, tím vyšší pokutu lze očekávat. Když se plátce nepřihlásí déle než 5 let, k výši pokuty se připočte až 446 PLN, což může přinést celkovou pokutu 707 PLN! Tedy 2 230 Kč, respektive 3 500 Kč. Vyhnout se vysoké částce mohou tedy ti řidiči, kteří budou platit pravidelně předepsaný poplatek.

Jak rychle se může jezdit bez obav z fotek z radarů? Ani za rychlost 150 km/h pokuta nepřijde

Jak je tomu u nás? V určitých ohledech to je podobné. Tedy stejný je poplatek 45 Kč za měsíc, na tom jsme stejně jako Poláci. V České republice je platba rozhlasového a televizního licenčního poplatku povinná pro soukromé osoby, podnikatele a firmy, kteří vlastní rozhlasové přijímače, včetně těch v automobilech. Existuje několik pravidel týkajících se poplatků za autorádia, která se různí podle skupin a typů majitelů.

V ČR se platí za domácnost, podnikatelé za každý přijímač

Pro rodiny a fyzické osoby, které nejsou podnikateli, platí relativně jednoduchý systém. Každý měsíc jsou povinni zaplatit jednu částku ve výši 45 korun za všechna rádia v domácnosti, což zahrnuje i autorádia v rodinných autech. Podnikatelé mají povinnost platit licenční poplatek ve výši 45 Kč měsíčně za každý rozhlasový přijímač, což zahrnuje i autorádia v jejich podnikatelských vozidlech. To znamená, že pokud je autorádio v autě používaném pro podnikání, platí se za něj také. Což nezbavuje povinnosti platit za jiné rádio doma.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Právnické osoby, tedy firmy, platí koncesionářské poplatky za rozhlasové přijímače podobně jako podnikající fyzické osoby. Pokud firma používá rozhlasové přijímače ve svých kancelářích, vozidlech a recepci, platí za každý přijímač. Český rozhlas má právo udělit sankce za nepřihlášení rozhlasového přijímače nebo za opožděnou registraci, včetně autorádií v autech. Sankce mohou dosáhnout až 5 000 korun za každý nepřihlášený přijímač. Vzhledem k výši poplatku je asi lepší platit než se vystavovat riziku postihu.

Platíte rozhlasový poplatek?

Zdroj: Rozhlas
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články