Letošní vydání italské výstavy Concorso d’Eleganza Villa d’Elle mělo opět co ukázat. BMW zaujalo všechny svou novinkou, konceptem série 8. Co ale poutalo pozornost objektivů a zraků lidí ještě víc, byl stánek Rolls-Royce, který představoval model Sweptail. O jaký model se jedná? Ve zkratce – unikát, který je jediný na světě a je zároveň nejdražším novým autem v historii.

Tenhle skvost byl vyroben speciálně na požadavek tajemného milionáře, který bude pravděpodobně kromě tohoto vozu vlastnit i nějaké ostrovy, tryskáče, jachty a podobně. A když máte podobné množství peněz, můžete podle všeho kontaktovat Rolls-Royce a nechat si udělat auto na zakázku. Dle tiskové zprávy automobilky přišel tenhle tajemný člověk do Rolls-Royce v roce 2013 s otázkou, jestli by byli schopni a ochotni mu udělat auto přesně na míru. Management odpověděl ano, čtyři roky uběhly jako nic, a máme tu tenhle unikát. Nyní se přesuneme k ceně, při které byste měli spíš sedět. V přepočtu na české koruny se tady bavíme o sumě přibližně 290 milionů, takže více než čtyřnásobek úplně nového Bugatti Chiron.

Samotný název vozu, Sweptail (v překladu něco jako „splývající záď“), je jakýmsi odkazem na modely Rolls-Royce z 20. století. Mnohé elementy dizajnu byly použity z modelů 1925 Phantom I, 1934 Phantom II Streamline a 1934 Gurney Nutting Phantom II Two Door Light Saloon. Ne všechny části auta jsou ale pouze historickým remixem. Masivní panoramatická střecha umožní majiteli pozorovat, jak kolem něho proklouzává svět, odděluje se od vnějšího světa a zároveň mu umožní se cítit jako součást procházející krajiny (tohle je oficiální vyjádření Rolls-Royce, nikoliv úryvek z básnické sbírky). Přední maska je zatím největší, jakou kdy model Rolls-Royce dostal. Zbrusu nové jsou i světlomety a nárazník.

Uvnitř to je klasická aristokracie. Zadní sedačky byly odstraněny, na jejich místo se nastěhovala speciální dřevěná konzola z Macassar Ebony a Paldao dřeva. Analogové hodinky jsou z opracovaného titanu. V středové konzole se nachází speciální tlačítko, které vám odkryje láhev šampaňského a dvě křišťálové sklenice.

O pohon se stará již známý 6,75 litrový biturbo dvanáctiválec, který nabízí 453 koní. Je úplně zbytečné udávat tu zrychlení z nuly na sto, čas na čtvrt míle a podobné nesmysly – na to se tahle jachta určitě používat nebude. Tohle auto je důkazem, že Rolls-Royce pečlivě naslouchá svým zákazníkům a zároveň i to, že jsou na vrcholu karosářství – tenhle ten vůz je totižto absolutní mistrovské dílo. A abychom nezapomněli – vše je „hand-made“.