Expert porušil tabu současného trhu. Ukázal nám ojetiny, které jsou „levnější a lepší“ než SUV. A bodují i vzhledově

Velká většina lidí, minimálně v ČR, miluje kombi a SUV, přes to nejede vlak. Odborníci ale mají na věc jiný názor.

i Zdroj fotografie: AAA Auto
                   

Nabídka SUV nikdy nebyla širší. Automobilky v posledních dvou desetiletích zaplavily trh vysokými karoseriemi všeho druhu. Cenovky nových vozů mezitím vyrostly tak, že i přes zdánlivou dostupnost se realita pří nákupu často zakousne do rozpočtu silněji, než by se na první pohled zdálo. To už není jen pocit, ale trend, na který upozorňuje řada expertů. Patříme mezi ně, i v redakci AutoŽivě vidíme rostoucí ceny. Právě proto se logika rozhodování přesouvá jinam. Kdo zvažuje SUV nebo alespoň relativně nové auto za rozumné peníze, naráží na limity ceníků a velmi rychle se ocitne na sekundárním trhu.

Na první pohled má karoserie jen samé nevýhody, včetně kufru

Tam se podle automobilových expertů otevírá pestřejší paleta možností než jen nekonečné řady crossoverů. Kde dává smysl podívat se mimo mainstreamové šablony? Já mám jasno. Nejenom já, spousta odborníků to říká bez okolků. Místo volby vysokého, těžkého a pro řadu lidí líbivého tvaru SUV má pro mnohé větší logiku sáhnout po ojetém sedanu. Tedy v zásadě po sedanu posunutém do prémiového pásma, který sice přiznává menší prostornost a variabilitu oproti zvýšenému rodinnému autu, ale vrací to zpět porcí jízdní kultivovanosti a řidičské radosti.

iZdroj fotografie: Alfa Romeo

Bilance nakonec vychází ve prospěch silničního klidu a elegance, nikoli těžkopádnosti. Je to úvaha, která dává smysl i mimo marketingové slogany. Luxusní sedan je konstruován v duchu dlouhých tras. Tlumí nerovnosti „s rezervou v kapse“, drží stopu s lehkostí. V interiéru sází na materiály, zpracování a akustiku, které v typickém středně velkém SUV hledají konkurenta jen těžko. Není to útok na segment, spíš připomenutí, že dynamika a pohodlí nejsou jen otázkou výšky sedadla a vizuální robustnosti. Ten rozdíl je cítit i v detailech, které se často přehlížejí. Nižší těžiště znamená menší náklony a přirozeněji dávkované reakce v zatáčkách.

Jízdní vlastnosti a elegantní design versus velký kufr

Volant sděluje víc než jen základní směr a zvukový komfort bývá podpořen tlumením, které v ojeté prémiovce stále působí „utěsněně“. Takže monotónní dálniční hodiny netahají pozornost řidiče ven z rytmu. Přidejte ergonomii sedadel s lepším vedením i oporou stehen, větší rozptyl nastavení a pečlivější tvarování voličů či tlačítek. Je jasné, proč experti mluví o kultivovanosti a ovladatelnosti jako o konkurenčních výhodách. Které běžné středně velké SUV jednoduše nezvládá. Je fér přiznat, že sportovec se surfem v ruce ocení SUV. Ale sedany předvádějí jiný druh inteligentní praktičnosti. Zavazadelník bývá hluboký a pravidelný.

iZdroj fotografie: Škoda

Ano, není to pravidlo, jsou i auta, kam nenaložíte ani větší batoh, přiznávám. Kabina je „hudebně tichá“, a především jde o způsob, jak se auto pohybuje po silnici, který unavuje méně a dává pocit souznění s asfaltem, místo boje s fyzikou. Jakkoli dnešní SUV dělají pro maskování své hmoty maximum, na sedan nemají. Nemohou. Znovu říkám, je to fyzika. Mnoho expertů tedy připomíná, když mluví o ojetých vozech, že velký kufr, páté dveře a velká karoserie nejsou všechno.

Pro všechny ojetiny platí jedno, je třeba je předem prověřit

Správná volba ojetiny tak začíná trhem, ale končí rozhodně až u konkrétního exempláře. Jako vždy dodám, že pečlivá kontrola je u ojetin nutnost, a teprve potom se dostaví výsledek, kvůli kterému to celé dává smysl. Bez ohledu na typ karoserie. Zpět ale k sedanu. K limuzíně, chcete-li, jakkoli znám rozdíl mezi oběma typy karoserií. Je tady SUV, které je trendy a „lidi ho chtějí“. A pak tady máme auto, které lépe jede, lépe se ovládá a vypadá hodnotněji než SUV. Ale ano, není to styl auta, které si „kupují všichni ostatní“.

iZdroj fotografie: S vědomím Zocco Salvatore

Přičemž to vyjde levněji. V tom je ostatně pointa i ekonomická, nejenom pocitová. Co si o sedanech myslím já? Mám několik aut, paradoxně mezi nimi není SUV. Na převoz velkých věcí mám dodávku, v rámci běžného rodinného života si vystačím s kombi. Jak jste na tom vy, jezdíte sedanem? Anebo se neobejdete bez kombi či SUV?

Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem. Co já? Ale ano, sedan mám také. Skoro celý život jsem nějaký sedan měl. Právě pro jeho výtečné jízdní vlastnosti, nic jiného. Manuální převodovka, stálý pohon všech kol. Atmosférický nebo přeplňovaný plochý benzínový čtyřválec. Kdo někdy vyzkoušel, ví, o čem mluvím.

Jezdíte sedanem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články