Ruční řazení u automatu není jen pro sportovní jízdu. Má další skrytý potenciál

                   

I když v České republice jsme automatickým převodovkám ještě stále nepřišli až tak úplně na chuť, v zahraničí jsou tyto vozy celkem vyhledávané. A není se čemu divit, jelikož jízda s automatem je celkem pohodlná, stejně jako jednoduchá. I proto začínáme na automatickou převodovku přecházet stále více.

Jde to i manuálně

Někteří výrobci automobilů však myslí i na to, že si řidič může čas od času sám řadit, když bude chtít. Mohou mu to umožnit pádla pod volantem, nebo přímo režim řadicí páky, která je posouvána dopředu a dozadu. Jaké to může mít výhody?

Pro milovníky sportovní jízdy

Tato možnost je nejčastěji zmiňována právě v souvislosti se sportovní jízdou. Někdy je tento mód i tak označen. Tedy písmenem „S“, jako Sport. Ti, co chtějí takový zážitek, využijí možnost ručního řazení k tomu, aby auto nechali dojít do takových otáček, jaké chtějí oni.

Při zařazování na dálnici

Je tu však další možnost, kdy lze využít manuální řazení u automatických převodovek. To situací je třeba zařazování na dálnice. Ne všechny připojovací pruhy jsou dostatečně dlouhé. A tak se hodí držet auto ve vyšších otáčkách a zrychlit co možní nejrychleji. Díky tomu dosáhnete snáze požadované rychlosti a vaše zařazení bude plynulé a bezpečné bez rizika, že někoho omezíte nebo ohrozíte.

Při předjíždění

U manuálu si při předjíždění jednoduše podřadíte, nachystáte se a vyrazíte. U automatu však dojde k podřazení až při sešlápnutí plynu, což úplně nechcete. Proto se hodí manuální funkce. Už při přípravě na manévr si podřadíte, motor bude ve vyšších otáčkách a po sešlápnutí plynu vyrazí tak, jak potřebujete. A předjetí bude rychlejší a tedy i bezpečnější.

Při jízdě v terénu

I tady se hodí využívat manuální funkci. Zde totiž nechcete točit auto do vysokých otáček, hlavně při jízdně na sněhu nebo na ledu. Lepší je raději držet motor v otáčkách spíše nižších, aby kola tolik neprokluzovala a měla lepší záběr. Toho docílíte právě tím, že si vše budete regulovat podle sebe.

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články