Ruční výměna oleje v manuální převodovce krok za krokem

Jakékoli mazivo či jiná kapalina, která se vyskytuje v motoru nebo jinde ve vozidle, časem degraduje. Proto je zapotřebí výměna.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Automobil je technologický organismus, který reaguje na vnější podněty a podepisuje se na něm také běžný provoz. Veškerá maziva uvnitř reagují kromě mechanických vlivů také na změny teplot či vlhkost vzduchu. Výsledkem je jejich nevyhnutelná degradace v průběhu času. A ačkoli výrobci velmi rádi uvádí, že manuální převodovka má doživotní náplň, vychází z předpokladu životnosti produktu na cca 150 – 200 tisíc kilometrů jízdy.

Často přehlížený, přesto důležitý

Olej v převodovce není tak zásadní jako ten v motoru, ovšem i tak je vhodné tuto operaci jednou za každých cca 150 000 kilometrů vozu dopřát. Tedy zhruba jednou za předpokládaný životní cyklus udaný výrobcem. Podle zkušeností expertů je pak na náplni znát, že toho má dost za sebou. Kromě toho po výměně uvádí mnoho řidičů lepší řazení i zmizení některých otravných neduhů. Hlavně u vyšších převodů jde všechno mnohem tišeji.

iZdroj fotografie: Pixabay

Stejně jako kontrolujete hladinu oleje motoru, není od věci udělat to samé u převodovky, nejdéle jednou za 30 000 kilometrů. Než to provedete, nechte auto stát asi 20 minut v klidu na rovném povrchu, aby se olej ustálil. Pak stačí otevřít kontrolní zátku, v ideálním případě by olej měl sám vytékat. Pokud ne, zkontrolujte například drátem výšku hladiny. Každý výrobce stanovuje nějakou hladinu kapaliny. Pokud není dosažena, je třeba ji doplnit.

Výměna maziva od začátku do konce

Proces je podobný jako u motorového oleje s vozidlem na rovině a předem zahřátým olejem, ideálně po jízdě. Zkrátka vyšroubujte zátku a olej nechte kompletně vytéct. Zátka je obvykle magnetická, takže se na ni chytají drobné úlomky kovu. Pečlivě ji očistěte. Dá se tak poznat opotřebení rychlostní skříně, ale několika úlomků se nemusíte bát. Barva a průsvitnost dají také na vědomí stav opotřebení maziva.

iZdroj fotografie: Pixabay

Jakmile je nádržka prázdná, jednoduše ji uzavřete a olej dolijte stejně jako při doplnění motorového. Je velmi doporučováno používat originální náplň od výrobce. Nalévat právě do převodovky cokoli jiného je skutečné hraní si s ohněm. Zapomeňte proto na vychytávky různých „odborníků“, kteří tvrdí, že je jedno, co tam bude, hlavně aby nádržka měla něco uvnitř. Můžete si tak zadělat na pořádné poškození, jehož oprava vás vyjde mnohem dráž než koupě kvalitního oleje.

Zdroj: CarMechanics

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články