Nové unikátní SUV je kopií BMW X4: Jeho cena je prostě vtipná. Rusové ho srovnali s Kodiaqem a Tiguanem

Číňané se opravdu netrápí nějakými sankcemi proti Rusku a vesele jim dodávají, co je potřeba. SUV od Geely se potkalo v testu s naším Kodiaqem, výsledek je více než zajímavý.

i Zdroj fotografie: Viktor Horáček pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Geelly
i Zdroj fotografie: Depositphotos
Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií
                   

K napsání článku mně popravdě vyprovokovala fotka čínského Geely FY11 (neboli Tugella – mít to auto doma, jmenuje se určitě Nutella) s typicky ruským obličejem za volantem a ruským číslem vpředu. Super, pomyslel jsem si, Rusové se prohání po polních cestách v kopiích X4 a smějí se nám, jakou máme v Evropě drahotu. A ještě si udělají video a srovnání na sněhu s Kodiaqem. Začal jsem tedy trochu pátrat, a nejbližšího prodejce jsem našel na Ukrajině. Zajímavé. Pojďte se na to podívat s námi.

SUV kupé se bude vždy prodávat velmi dobře

Geely Tugella sice nikdy inspiraci X4 z Mnichova nepřiznalo, ale i moje chromé oko dokáže vcelku spolehlivě rozeznat „zmenšenou X6“, navíc tahle kopie je docela povedená. SUV-kupé se od doby první X6 zabydlelo na automobilovém trhu a pro mnoho zákazníků se kombinace vyšší pozice za volantem a splývavé zádi stala velmi atraktivní. Ostatně, když X6 přišla, v mnoha komentářích a recenzích její určitou aroganci a nadřazenost, kterou vyzařovala (a nemusela být ani v pohybu) zkritizovalo mnoho recenzentů.

iZdroj fotografie: BMW

Jenže, kritika recenzentů je jedna věc, a peníze na účtě jsou věc druhá. A BMW evidentně preferuje to druhé. A dobře vědělo, co s X6 dělá. Objednávky „zbořily střechu“ a továrna ve Spartanburgu mohla plánovat na dlouhé roky dopředu, neb bylo jasné, že tohle auto budou lidé chtít. A chtěli. Když se později k „pramáti“ X6 přidala o něco menší, a nutno dodat esteticky vyváženější X4, bylo na úspěch kategorie SUV-kupé u BMW definitivně zaděláno. Dalo se tedy celkem předvídatelně očekávat, že podobné tvary nezůstanou pouze u bavorské značky.

Konkurence reagovala obratem, splývavé zádi jsou v kursu

Pochopitelně nezůstaly. S jednou z prvních reakcí přišel tradiční rival značky, Mercedes Benz. Elegantní karoserie jejich SUV kupé (GLC i GLE) se vyvarovala určité arogance původní předlohy, nabízela jemnější rysy i příjemnější proporce. Úspěch na sebe, stejně jako u BMW, nenechal dlouho čekat. Poslední příklad? Renault Arkana. Inspirace BMW X4 více než zřejmá. Nás však zaujala „čínská X4“, kterou na svém webu nabízí výrobce Geely. A nabízí jí jak v Rusku, tak na Ukrajině.

iZdroj fotografie: Geelly

Že Číňané celkem vydatně pomáhají Rusku zvládnout současnou krizi ve výrobě automobilů (poté, co se z Ruska stáhla většina výrobců automobilů i komponentů) je známá věc, i my jsme tady o této skutečnosti psali několikrát. Dokonce jsou ochotni dodávat „polotovary“ před dokončením v kontejnerech, na které si pak Rusové po jednoduchém smontování mohou nalepit nejen svoje VIN, ale třeba i název Moskvič. Což je možná komické, ale nikomu to evidentně nevadí. Show must go on.

Geely Tugella jako top nabídka v Rusku

U Geely Tugella ale zůstává výrobce u svého jména, a nabízí ji v Rusku za nemalých 3 449 990 rublů (spolu s levnějšími Cool Ray a Atlas PRO), což je v přepočtu zhruba 1 070 000 korun. Současně na ní ale poskytuje slevu (resp. státní dotaci) až do výše 690 000 rublů, což je zhruba 210 000 korun. Suma sumárum? V přepočtu může být Tugella vaše za zhruba 860 000 korun. To už je zajímavě vtipná cenovka. A Geely nejsou žádný start-up, patří mezi čínskou „top trojku“ automobilek. A mimochodem, patří jim osobní divize Volva.

iZdroj fotografie: Geelly

Tugella je nabízena s turbo dvoulitrem o výkonu 238 koní, osmistupňovým osvědčeným automatem značky Aisin (klasický japonský hydrodynamický měnič, žádná dvouspojka) a z nuly na sto je za zajímavých 6,9 vteřiny. To na kopii X4 nezní špatně. Pochopitelně s pohonem všech kol, ke kterému se záhy dostaneme. Interiér podle posledních trendů, ve kterém nechybí nic z moderních asistentů a pomocníků. Navíc znamenitě provedený. Srovnatelné s německým vzorem? O tom není diskuse. Ostatně, posuďte sami z naší galerie.

Čína v testu s dvěma hochy od VW

Rusové však navíc vzali Tugellu do společnosti VW Tiguanu a našeho Kodiaqu od Škody, a postavili je všechny proti malému, zasněženému kopci. A udělali „srovnávací test“. Ve kterém sice účastníci neměli zcela stejné podmínky, ale buďme velkorysí. Pro nás je totiž zajímavý fakt, že Kodiaq, ač se na první pohled jeví jako nejvíc „bachratý“ a nemotorný, si nakonec s oním kopcem poradil nejlépe. Jak je vidět, udělat pohon čtyř kol tak, aby opravdu fungoval není zas tak jednoduché.

Geely Tugella sice vypadá a zřejmě i jezdí velmi dobře, nicméně její „čtyřkolka“ (Geelly jí nazývá „inteligentním systémem 4WD společnosti BorgWarner“) pravděpodobně nebude nic na výjezdy k horské chatě. V testu ale mohly sehrát svou roli i pneumatiky, stejně jako pořadí – Tugella vyjížděla do zasněženého svahu jako první. Nás však může hřát, že Kodiaq se v tomto „mikrotestu“ neztratil. Pro jaké z těchto tří SUV byste se nakonec rozhodli vy? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 17 fotografií
Dalších 17 fotografií

Jaké z těchto tří SUV byste volili vy? A proč?

Zdroj: Geely, ProDrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články