Za překročení rychlosti o 1 km/h mu policie zabavila BMW. Syn bude otci 750 000 Kč splácet hodně dlouho

Překračovat rychlost se nemá, a to ani o jeden kilometr nad limit. Přesvědčil se o tom jistý mladík, který kvůli tomu přišel o BMW za 750 000 korun. A navíc je musí splatit svému otci.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Nejednou jsem se na těchto stránkách zabýval tématem trestání přestupků za rychlost a přemýšlel nad tím, jak vysoké postihy by pro opravdové piráty silnic měly být. Vy, kdož čtete moje články, již zřejmě dobře víte, že jsem relativně tolerantní k malému překročení rychlosti (speciálně v rámci tolerance radaru), ale poměrně nekompromisně bych trestal ty, kdož si veřejné komunikace pletou se závodní dráhou. A tento konkrétní, pravda možná trochu absurdní případ je toho dobrou ukázkou. Pojďme se na toho „synka za třičtvrtě milionu“ podívat společně.

Naši sousedé se s pokutami za rychlost opravdu nerozpakují

Přičemž nemusíme ani chodit příliš daleko. Podobně nejednou jsem totiž již psal o tom, že jestli bych si někde dal opravdu, ale opravdu velký pozor na to, kolik se tam smí jet a kolik tam aktuálně jedu, tak by to bylo v Rakousku. Přičemž pokud jste někdy měli co do činění s rakouskou policií, víte zřejmě jedno: opravdu s nimi nejsou žerty. A nevím, nakolik je to obecný „povahový rys“ rakouské policie, ale já jsem pokaždé nabyl dojmu, že speciálně nás Čechy nemají vůbec v lásce.

V Rakousku vám policie zabaví auto za přestupek, který v ČR děláte na denní bázi. Zpět si ho můžete vykoupit za tržní cenu

Nevím, jestli to je historicky kvůli odtržení od rakousko-uherské monarchie, nebo méně historicky kvůli ignorování jejich obav z jádra a výstavby Temelínu na dohled rakouských hranic, nebo úplně nejméně historicky kvůli krádežím v obchodech těsně po revoluci, ale bral jsem to zkrátka jako fakt. A pokud vám již někdy přišla pokuta z Rakouska, víte nejspíš, o čem mluvím. Bojovat proti „závodníkům“ pouhými pokutami, nebo v horších případech zabavením řidičského oprávnění, už ale zřejmě Rakušany přestalo bavit. Nebo jim došla trpělivost. Nebo obojí.

Naši sousedé tak sáhli po drastickém opatření. Jednoduše stát auto provinilce zabaví a následně ho v dražbě prodá. A než se začnete ubezpečovat falešným pocitem „vzdáleného sousedství“, tak vás malinko opravím. Platí to i pro projíždějící Čechy. Jedná se samozřejmě o drastické opatření, ke kterému rakouská policie nepřistupuje tak často, ale přesto se to děje. Přesvědčil se o tom i jeden mladý motorista, který nedávno takhle přišel o své BMW. Stačilo přitom ale, aby jel jen o 1 km/h pomaleji.

Jet na „padesátce“ rychlostí 136 km/h nedává prostor k diskusi

Dvacetiletého řidiče policie odchytla v dubnu 2024 ve Vídni, když jel rychlostí 136 km/h v zóně s maximální povolenou rychlostí 50 km/h. U nás by to bylo minimálně „o řidičák“ a s vysokou pokutou. V Rakousku ho to sice také neminulo, navíc ale přišel o BMW v hodnotě přibližně 30 000 eur. Což je nějakých 750 000 korun neboli bratru kulaťoučkého třičtvrtě milionu.

Vídeňský správní soud pak 23. října 2024 rozhodl, že jeho BMW bude vydraženo. Podle rakouského zákona platného od 1. března 2024, který se zaměřuje na boj proti výraznému překračování rychlosti, mohou být totiž auta zabavena a vydražena, pokud řidič v obci překročí povolenou rychlost o více než 80 km/h. Jelikož jel 136, po odečtení pětikilometrové tolerance 131, technicky vzato překročil tento limit o pouhý jeden kilometr za hodinu.

Rychlostní limit v Praze 30 km/h je nesmysl. Expert vysvětlil, proč je třicítka nebezpečnější než 50 km/h

Mladý řidič označil celou situaci za nespravedlivou. „Kdybych jel o 1 km/h pomaleji, auto bych si mohl nechat,“ stěžoval si. Tento argument však před soudem pochopitelně neobstojí – na žádné „kdyby“ se v tomto případě nehraje. Stačilo jen to nejjednodušší: chovat se a jet zodpovědně. A nepřekročit tak brutálním způsobem povolenou „padesátku“. Mladík by se tak nemusel vůbec dostat do situace, kdy by řešil rozdíl jednoho kilometru za hodinu. Protože ruku na srdce – jet na padesátce 136 je takový hazard, že by opravdu žádné auto mít neměl.

Zaplatí pokutu, přezkoušení, parkování a přijde o BMW: Rakousko vám přeje pěkný den

Řidič původně doufal v mírnější trest, protože před policií neutíkal a na místě mu údajně bylo řečeno, že si auto bude moci ponechat. Nakonec však dostal pokutu 1 600 eur (zhruba 40 000 korun), dalších 650 eur (16 250 korun) zaplatí za přezkoušení a každý den platí 11 euro (275 korun) za uskladnění auta ve státním depozitu, kde čeká na dražbu. V tomto konkrétním, posledním případě možná jeho frustraci chápu i já, neb platit za parkování auta, které mi státní aparát (byť možná oprávněně) zabavil, to je vcelku ponižující. Zvykejme si. I to je demokracie.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

To ale není vše. Celá kauza totiž pokračuje tím nejzajímavějším, minimálně po stránce majetkoprávních vztahů. A asi i rodinných vztahů. Auto totiž nebylo tak úplně jeho. BMW bylo sice zakoupeno z peněz jeho otce, „papírově“ ale patřilo synovi. Což také ve finále umožnilo soudní rozhodnutí o dražbě. Pokud by auto patřilo otci, dražba by nebyla možná. Kromě zmíněných pokut, přezkoušení v autoškole, parkovného a zabaveného auta tak teď musí navíc chodit po brigádách a vydělat 30 000 euro zpátky, protože jeho otec je chce – poměrně nekompromisně – zpět. A to přitom stačilo jet o jeden kilometr za hodinu pomaleji.

Jak by to dopadlo u nás? O něco mírněji

Příklad je to pravda možná poněkud brutální. Nicméně pojďme se zamyslet nad tím, jak by to dopadlo u nás. Nebo například na sousedním Slovensku. Tam problém zabavit auto nemají. Mělo by tedy Česko být k řidičům přísnější a začít zabavovat auta? Nebo přinejmenším navýšit tresty za takto vysoké překročení rychlosti? Srovnejte si to se mnou očima paragrafů:

Trest za překročení rychlosti v Česku závisí na tom, o kolik kilometrů za hodinu byla rychlost překročena. A zda se jedná o obec, nebo úsek mimo obce. A v neposlední řadě, zda jde o přestupek opakovaný. Sazby se řídí zákonem č. 361/2000 Sb., o silničním provozu.

Zákon 361/2000 Sb., o provozu na silničních komunikacích:

Překročení rychlosti v obci:

  • Do 5 km/h: Přestupek se většinou neřeší, toleruje se. Navíc většina radarů má toleranci nastavenou, menší vesnice obvykle o 4 km/h, větší města často tolerují i více (administrativa by jinak byla zahlcena enormním množstvím pokut). Některé menší obce však radar na svém území berou jako celkem snadný, a navíc stálý přísun peněz do obecního rozpočtu.
  • O 6–19 km/h: Pokuta na místě 1 000 Kč, ve správním řízení 1 500 – 2 500 Kč
  • O 20–39 km/h: Pokuta na místě 1 000 – 2 500 Kč, ve správním řízení 2 500 – 5 000 Kč, 2 trestné body.
  • O 40 km/h a více: Ve správním řízení pokuta 5 000 – 10 000 Kč, zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok, 5 trestných bodů.

Překročení rychlosti mimo obec:

  • Do 10 km/h: Pokuta na místě 1 000 Kč, ve správním řízení 1 500 – 2 500 Kč.
  • O 11–29 km/h: Pokuta na místě 1 000 – 2 500 Kč, ve správním řízení 2 500 – 5 000 Kč, 2 trestné body.
  • O 30 km/h a více: Ve správním řízení pokuta 5 000 – 10 000 Kč, zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok, 5 trestných bodů.

Zabavení auta za extrémní překročení rychlosti, podobně jako v Rakousku, by v České republice mohlo samozřejmě vyvolat smíšené reakce. Nikdo nechce, aby nad ním visel pomyslný Damoklův meč v podobě ztráty majetku. Zákony se ale mají dodržovat a tolerance 80 km/h mně osobně přijde víc než dostačující.

Skandinávský model podle příjmů každého jednotlivce: je to spravedlivé?

Je tu ale stejný problém jako s fixními pokutami. Tento trest by totiž mohl být vnímán jako nespravedlivý vůči méně majetným lidem, kteří by na rozdíl od bohatších jedinců utrpěli výrazně větší ekonomickou ztrátu. Skandinávské země mají například systém, který pokuty vypočítává na základě příjmu dané osoby. I to ale nemusí být nutně férové, například vůči nezaměstnaným. Ostatně, jak to vidíte vy? Zabavovat auta? Zvýšit pokuty? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články