Auta mají standardně čtyři kola, tu a tam se potom objeví nepříliš úspěšné trojkolky do městského provozu nebo netradiční koncepty. Jedním z takových je i Saab 906 Turbo, který měl kol hned šest a měl poskytovat luxus a pohodlí náročným zákazníkům. Nejednalo se ovšem o upravené terénní auto, ale o kombík, který skrýval ve své výbavě moderní technologie. Skoro se i nabízí otázka „nenudí se konstruktéři?“; no, někdo by mohl namítat, že ano.

Koncept šestikolého automobilu ale není výmyslem moderní doby, potažmo u nákladních aut byly používány tři nápravy běžně už za války. Saab 906 Turbo vznikl v roce 1984, a i když vzbuzoval zájem, úspěchu se nikdy nedočkal. Co mu stálo v cestě, když v 21. století vzniklo hned několik aut na šesti kolech? Namátkou můžeme zmínit třeba Mercedes G63 AMG 6×6 určený pro armádní účely, nebo v Čechách vyráběný Bureko 6×6, monstrózní terénní Pick-up.

Saab 906, „šestikolák“, který nikdy nespatřil světlo světa

Na rozdíl od jiných šestikolek, se nejednalo o terénní model s pohonem 6×6, ale o kombík. Konkrétně o prodlouženou verzi Saabu 900, luxusní kompaktního vozu vyráběného v průběhu 11 let. Za jeho zkonstruováním stál Leif Mellberg, jemuž přihrál návrh Saabu 908 Turbo msto vrchního designéra u stejnojmenné společnosti – dokonce i přesto, že skončil fiaskem, automobilka ho totiž nikdy nevyrobila.

Ze své pozice se stal v roce 1985 autorem konceptu EV-1, a následně dalších 3 prototypů (Saab 900 Speedster, Saab Mayo a Saab Gullwing). Žádný však nebyl dotažen až do sériové výroby. Samotná motivace stavitele tohoto neobvyklého vozu však zůstává nejasná.

Bylo to unikátní kombi s mnoha možnostmi

Unikátní 906 Turbo vychází z modelu 900 GLS z roku 1981; na jeho základě je postaven, doplněn o třetí nápravu a prodloužen. Tím se z vozu stává kombi, avšak v této produktové řadě 900 nikdy nevyráběný. Se svou délkou 5300 mm (oproti původní 4900) je tedy prodloužen o 600mm, čímž je tak nejdelším Saabem v historii. A vzledem ke krachu automobilky už pravděpodobně jím zůstane už navěky.

I když měl automobil tři nápravy, zajišťovala tah pouze přední kola, potažmo sériový čtyřválec z devítistovky ve verzi Turbo s výkonem 143 koní. Nadstandardní přitom na voze nebyl pohon, ale jeho vnitřní výbava. Auto bylo nadupané všemi vymoženostmi, které tehdejší doba nabízela: palubním počítačem, televizí, ledničkou, topením, policejní vysílačkou i antiradarem, a v neposlední řadě alarmem. Velmi pravděpodobně se jednalo o nejlépe vybavený vůz v celém Švédsku.

Důvod sestrojení Saab 906 Turbo je nejasný

Osud tohoto vyjímečného modelu, který sloužil jako reklama firmě svého majitele, je nejasný, stejně jako účel jeho sestrojení, do výroby ho totiž nikdy zařadit nechtěli. Poslední svědectví hovoří o tom, že je součástí vysoké věže na vrakovišti ve švédském Varbergu, kde “leží“ ve společnosti VW Polo a Fordu Escort z konce 80.let. Údajně se tam ocitl asi 15 let po svém sestrojení – je záhadou, proč není součástí sbírky nějakého automobilového muzea nebo proč neskončil ve sbírce nějakého sběratele. Pro tak vyjímečný vůz jako byl Saab Turbo 906, by bylo přinejmenším důstojné jeho památku zachovat.