Sankce budou dosahovat několika měsíčních platů. O této povinnosti přitom tisíce řidičů neví, zaskočí je až částka 36 000 Kč

Desítky tisíc korun jako penále a řidiči ani netuší, že přijdou o peníze ve výši svého platu. Za vším je přitom drobné opomenutí.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Mnoho řidičů si stále neuvědomuje povinnost platit pravidelně povinné ručení. Jde v zásadě o povinné pojištění odpovědnosti za škodu za vozidlo. Neplacení této povinnosti může mít vážné následky a řidiči by měli být dobře informováni o rizicích, která s tím souvisejí. Povinnost platit povinné ručení je daná zákonem u nás, nicméně aktuální zpráva se týká polského prostředí, kde dochází ke změně v pravidlech. A tamní řidiči s tím mají problém.

Kdo nezaplatí včas, bude platit později mnohem víc, mnohem!

Od ledna 2024 totiž budou sazby pokut za neplacení povinného ručení vyšší než dosud. Řidiči budou čelit nečekaně vysokým finančním ztrátám. Statistiky v Polsku ukazují, že mnoho řidičů, zejména těch, kteří si kupují ojetá auta, o povinnosti platit povinné ručení neví. Nebo ji motoristé vědomě zanedbávají. Důležité je si uvědomit a vědět, že tato povinnost vzniká automaticky. A v Polsku je třeba ji řešit s přihlášením či přeregistrací automobilu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

I když je platné pojištění odpovědnosti za škodu od předchozího majitele vozu, toto pojištění není automaticky prodlouženo, respektive přeneseno na druhého. Je to významný faktor, který mnoho nových majitelů ojetých aut nepovažuje za důležitý. U nás je to tak, že pokud je auto pojištěné na prvního majitele, je to v pořádku i při prodeji či nové registraci. Dokud není povinné ručení zrušené, je v zásadě jedno, kdo ho platí. V Polsku evidentně ne.

Citron jako nedílná součást povinné výbavy? Moudří lidé ho v autě vozí nejen kvůli bezpečnosti

Podle údajů poskytnutých Úřadem pro finanční dohled a regulaci (UFG) v roce 2022 nezaplatilo více než 300 000 řidičů povinné pojištění odpovědnosti za škodu. Mnoho z těchto řidičů pravděpodobně ani neví, že tuto povinnost nesplnilo. Abychom mohli lépe pochopit, jaký vliv může mít neplacení povinných pojišťovacích poplatků, podívejme se na sazby pokut. Ty začínají v přepočtu na 7 200 Kč za jeden den bez zaplacení.

Nevědomost hříchu nečiní? Kdepak, řidiči ani neví, že dluží

Nezanedbatelných 18 000 Kč je pokuta, pokud se řidič zpozdí s platbami o 4 až 14 dní. Pokuta za zpoždění při placení o více než 14 dní je v přepočtu 36 000 Kč. Navíc jestliže neplní řidiči tuto svou povinnost, mohou ztratit povolení k řízení vozidla. U nás je teoreticky téměř nemožné při převodu auta nemít zaplacené povinné ručení. Při koupi nového auta obvykle nenechá prodejce odjet zákazníka bez povinného ručení.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Při prodeji ojetiny a při následné registraci na nového majitele má nový vlastník povinnost předložit na registru mezi jinými doklady i zelenou kartu. Tedy potvrzení o zaplacení povinného ručení. Tím by se mělo předejít tomu, aby bylo auto bez povinného ručení. Samozřejmě může dojít k vypovězení pojistné smlouvy z důvodu neplacení. Pak se i u nás vystavuje neplatič postihu, ČKP po něm bude vyžadovat doplatek i s úroky. V krajním případě může dojít i na vymáhaní dlužné částky a exekuci.

Máte zaplacené povinné ručení?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články