Těmto automobilkám zakázala EU prodávat auta: Jde o jedny z největších a nejlepších. Úmysl dobrý, provedení horší

Jak si koupit západní auto na trhu, který se Západem nesmí obchodovat? Jednoduše, stačí pro auto dojet na východ od státních hranic.

                   

Od doby začátku ruské agrese na Ukrajině už je to tak dlouho, že si řada lidí nevzpomene, kdy to začalo. Veřejnost otupěla a už ani nevnímá, že se někde válčí. Vnímat by to měl ruský trh, na který jsou uvaleny sankce. Mnoho automobilek odešlo z Ruska a zcela tam ukončilo své aktivity. Jeden by si řekl, že koupit si Mercedes nebo Lexus bude na tamním trhu složité, ne-li nemožné. Opak je ale pravdou, trh se západními auty stále běží.

Když chce bohatý Rus koupit Mercedes, tak si koupí Mercedes

I přes omezení a snahy o izolaci trhu Rusové zdárně nacházejí způsoby, jak se vyhnout sankcím. Stále si kupují vozy značek, které by měly být nedostupné. Prohlubující se problém s těmito sankcemi a rostoucí ruská poptávka po vozidlech přináší zajímavé skutečnosti ohledně toho, jak se tento trh přizpůsobuje nové realitě. Jedna věc je jistá, sankce nefungují. Jedním z hlavních důvodů, proč sankce nejsou tak účinné, jak se předpokládalo, je paralelní dovoz.

iZdroj fotografie: Giełda klasyków

Tento mechanismus umožňuje prodej automobilů ze zemí, jež nejsou pod vlivem sankcí. Jednoduchý způsob, jak obejít omezení. Rusové mohou auta koupit například z Arménie, Běloruska nebo Číny. To umožňuje západním značkám proniknout na ruský trh „přes zadní vrátka“. Respektive jinak, tato formulace není přesná. Ne že by západní značky chtěly na trh proniknout. Podle vyjádření automobilek se jim toto nelíbí.

Chytnete se za hlavu, až se dozvíte, jaká auta bude Rusko odteď nuceno vyrábět kvůli sankcím

Ale děje se to a západní auta na ruský trh zdárně míří. Komu sankce nahrávají? Poté, co sankce omezily dostupnost vozidel západních značek, staly se hlavními hráči na ruském trhu čínské automobilky. S nedostatkem konkurence se čínské značky staly atraktivní volbou pro ruské spotřebitele, což vedlo k dramatickému nárůstu prodeje. Zatímco některé západní automobilky utrpěly v důsledku sankcí, čínské značky naopak zažily rozkvět.

Na tamní trh míří auta z Číny a bývalých republik SSSR

Jedním příkladem je značka Jetta, která byla založena v Číně ve spolupráci s koncernem Volkswagen. Tento model se stal populárním na ruském trhu a umožnil ruským spotřebitelům získat přístup k technologiím a platformám skupiny Volkswagen, ačkoli byl původně určen pro čínský trh. Podobně i další modely značek Volkswagen pronikly na ruský trh prostřednictvím paralelního dovozu, což ukazuje, jak flexibilní může být trh v době omezení a sankcí.

Firma AGR Automotive převzala některé záležitosti společnosti Volkswagen v Rusku a stala se klíčovým hráčem v distribuci automobilů na ruském trhu. Společnost spolupracuje se 400 prodejci a distribuuje nejen čínské značky, ale také modely značek Audi, Volkswagen, Kia a Toyota. Tímto způsobem umožňuje ruským spotřebitelům přístup k různým vozidlům. Ty by jinak mohly být omezeny sankcemi.

Celkově lze tedy vidět, že i přes snahy o izolaci a sankce se ruský automobilový trh adaptuje a hledá způsoby, jak se vyhnout omezením. Paralelní dovoz a spolupráce s firmami jako AGR Automotive umožňují ruským spotřebitelům stále získávat přístup k vozidlům západních značek, což je zajímavým příkladem toho, jak trh reaguje na geopolitické změny a obchodní omezení. Jaká je tedy realita? Jsou uvaleny sankce na Rusko.

iZdroj fotografie: Lada

Nicméně evropská auta se v Rusku stále dají sehnat, sankce tedy nefungují. Ostatně jako hodně věcí, které Evropská unie vymyslí a realizuje. Kvete obchod na šedém a černém trhu. Pravidla jsou porušována, bohatí Rusové si užívají západního luxusu. A ti chudí? Ti věří tomu, že je jejich despotický tyran chrání před okolním světem a slepě poslouchají. Jezdí přitom ve starých polorozpadlých Ladách.  

Jsou sankce účinné?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články