Sbírka tajných BMW – objevil se i kabriolet M5 E34 a M5 E39 kombi

                   

Každé auto, než jde do výroby, musí mít svůj prototyp. Ten většinou obrazí všechny autosalony a zpravidla po několika měsících (někdy jsou to roky) vyrazí na výrobní linky. Často se sériový model od prototypu v něčem více či méně liší. Ale jsou i chvíle, kdy už je prototyp hotový a má dokonce i své místo na autosalonu a na poslední chvíli se celý projekt odpíská. Kam pak putují tyto vzácné kousky? To je různé… Někdy do soukromých sbírek za patřičné sumy a jindy se je zase automobilka ponechá ve svém muzeu. A právě takovou malou ochutnávku z ‚tajných‘ BMW tu máme.

Prvním kouskem je BMW M5 E34 Convertible. Tato rarita je přesně tím příkladem staženého prototypu. Pouhý týden před Ženevským autosalonem se návrh na výrobu kabrioletu M5 zavrhl z důvodu, odlákání zákazníků od zaběhlé M3. Je zvláštní, že pánové z Mnichova si tenhle drobný ‚detail‘ neuvědomili dříve, protože pro stornovaný model už byly natisknuté i propagační letáky a dokonce už se vědělo, kde na zmíněném autosalonu bude stát. Tato vzácnost skrývala pod kapotou 3,5 litrový agregát s příjemnými 315 koni a po úpravách v roce 1992 se dokonce proměnil v 3,8l s 340 koňskými silami. Takové stádo mu umožnilo dostat se na stovku za necelých 6 sekund. V dnešní době by ututlání takového stroje bylo mnohem těžší, ale v roce 1989 ještě internet nevládnul světu a tak se vše dařilo držet docela snad pod pokličkou.

Další ‚tajnůstka‘ je také z rodiny M5, jde ale o model E39. Místo atraktivního kabrioletu se jedná sice o něco méně atraktivní (věc vkusu), ale zato mnohem praktičtější kombi. Jedná se o jediné kombi v nabité ‚eMkové‘ verzi modelu E39. Představte si, že vezete celou svou rodinu v po střechu naloženém autě a pod kapotou vám brumlá skoro pěti litrový osmi válec s výkonem 400 koní. Na to, že má auto 1826 kilogramů, tak vás na stovku vystřelí za 4,8 sekundy. Což se hodí, když se například z odpočívadla chcete připojit zpátky do provozu na dálnici.

No, a jestli je vám i osm válců málo, pak pro vás máme i jiné řešení. Přesněji dvojnásobné řešení… V dnešních dobách se to zdá až neuvěřitelné, ale v 80. letech 20. století nikomu nevadilo, když konstruktéři BMW vyvinuli na firemní náklady motor s objemem 6.7 litru a s šestnácti válci. Tento motor byl zamýšlen pro řady sedm a osm. Vycházel ze zaběhlého dvanácti válce M70 a dával 408 koní a 625Nm. Za zdmi závodu se mu přezdívalo zlatá rybka, protože byl namontován v BMW řady 7, která byla ve zlatém laku. Všechna ta síla se na zadní kola přenášela přes šestistupňovou manuální převodovku a celý kolos se na 100 km/h rozhýbal za 6 sekund, což byly na danou dobu neopakovatelné výkony, zvlášť když zmíníme ještě maximální rychlost 280 km/h. Vývoj tohoto skvostu se utnul v roce 1987, kdy vedení od projektu ustoupilo.

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nová turecká naváděná raketa pro dron zasáhne cíl nadzvukovou rychlostí do vzdálenosti až 150 km, zdolat může leckterou obranu
Události247.cz
Události247.cz
Lidé o víkendu vítali jaro, zima ale ještě neřekla poslední slovo
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Chytré hodinky a další zařízení mohou člověka zabít. Nový výzkum odhalil rizikovou skupinu těchto přístrojů
adbz.cz
adbz.cz
Kontejnerové domy: 10 výhod