Škoda začíná zavírat svá dealerství. Se značkou skončí každý třetí prodejce, řidiči to budou mít dál i do servisu

Nová doba přeje online prodejům, snižování nákladů a volnějším vztahům. Naplno to pociťují automobilky, které redukují někdy zbytečně hustou síť dealerů. Naše Škoda není výjimkou.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Nebudu asi daleko od pravdy, když napíšu, že stávající systém prodeje automobilů je tak trochu přežitkem minulé doby. Honosné skleněné paláce dealerů, postavené za drahé peníze a následně dlouhé roky splácené bankám za krvavé úroky jsou něco, co bylo asi nezbytné v době, kdy jedinou představu o nabízeném voze tvořil papírový prospekt. Dnes? Zahlceni a přehlceni informacemi a testy víme často víc, než prodejci na showroomu. Pojďme se podívat, jak se k dané situaci staví naše Škoda.

Novým on-line prodejům vyhovují spíše agenturní vztahy

Ta je, podobně jako mnoho dalších výrobců dosud pevně spojena se svými prodejci, kteří na základě smluvního vztahu prodávají výrobky automobilky. A patřičně výrobce také reprezentují. Nejen Škoda však zjišťuje, že tento „těsný vztah“ není už dnes opravdu nutný – v době, kdy mnoho nových vozů koupíte na pár kliknutí po síti. Chodit do showroomu a platit všechno to kolem? Proč vlastně? A tak se Škoda inspirovala mateřským koncernem, který podobný přechod na agenturní systém provedl v Německu již před pěti lety.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Škoda bude jako Tesla už příští rok. Spustí přímý prodej svých aut. Co to pro zákazníky a dealery znamená?

Německá Škoda jej tedy vyzkouší nyní, a kvůli přechodu na agenturní model výrazně prořídne její prodejní síť. Opravdu výrazně. Že se totiž česká značka rozejde s každým třetím dealerem, je již známo. Tuto informaci potvrdil i jeden z německých partnerů Škody: „Dovozce se chce oddělit od více než 100 prodejců,“ řekl v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche. Značka má přitom v Německu 330 prodejců, čili nový prodejní model znamená „stopku“ pro zhruba třeinu z nich.

Snižování nákladů jako další důvod pro zjednodušení

To není zanedbatelné procento, a popravdě je rozsah „úklidu“ v Německu celkem překvapivý. Faktem je, že německá síť Škody je extrémně hustá a někteří z prodejců si zcela zbytečně konkurovali. Nový systém by tomu měl zamezit. Stinnou stránkou pak zůstane to, že to mnozí ze zákazníků budou mít o něco dále do servisu, než byli doposud zvyklí. Což je ale daň za nynější „digitální“ dobu, která jednak výrazným způsobem zrychlila samotný způsob nabídky a prodeje, jednak je velmi citlivá na jakékoli přebytečné výdaje.

Škoda se obětuje, aby zachránila spalovací motory koncernu. Ale kdo zachrání Škodu? „Dáreček“ za všechny peníze od VW

A stovky podobných showroomů a závazků vůči automobilce je evidentně něco, co lze „osekat“ na štíhlejší a v důsledku citelně efektivnější formu prodeje. Výrobce sám uvádí, že přechodem na agenturní provoz zvýší efektivitu systému až o 2 %. Vezmeme-li v úvahu současné marže dealerů v Německu ve výši 16–18 %, znamená to snížení prodejních nákladů minimálně o 10 %. Škoda se navíc výrazně zaměřila na digitální on-line prodej. Do roku 2025 plánuje takto nabízet každý pátý nový vůz.

Prodeje nového EV SUV Škody již na agenturní bázi

Pochopitelně, pro stávající prodejce a jejich zaměstnance, jimž skončí smluvní vztah, je takové rozhodnutí velkým problémem. Prezident Sdružení prodejců Škoda Thomas Peckruhn se k věci nechtěl vyjadřovat. V rozhovoru pro Automobilwoche však zmínil valnou hromadu celého sdružení, která se bude konat v Berlíně. A kde by jeden z bodů programů měla být pomoc prodejcům, postiženým ukončením smlouvy se Škodou.

iZdroj fotografie: Škoda

Přechod na nový agenturní systém bude postupný. Prvním vozem v prodeji, jehož partneři mají působit jako zprostředkovatelé a získávat provizi, bude Škoda Elroq. Elektrické SUV se na tamní trh dostane ve čtvrtém čtvrtletí příštího roku. Jde o jeden ze tří zcela nových elektrických modelů výrobce, které se objeví do roku 2030. Všechny tři vozy budou založeny na nové elektroplatformě MEB skupiny VAG. Dalším modelem v řadě pak bude nový Enyaq v roce 2025.

A je zřejmě jen otázkou času, než podobný přístup začne Škoda uplanovat i v dalších zemích. Jak to vidíte vy, obešli byste se bez typické návštěvy showroomu a koupili byste si auto čistě jen online? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Koupili byste si auto jenom po Internetu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články