Škoda bude jako Tesla už příští rok. Spustí přímý prodej svých aut. Co to pro zákazníky a dealery znamená?

Nekompromisní nástup digitálních technologií nutí i dosud konzervativní značky k jiným způsobům prodeje. Změnám se nevyhne ani Škoda Auto.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Škoda jako Tesla? Nový český Elon Musk? To snad raději ani ne. Jeden nám tuším stačí. Pravdou však zůstává, že klasický prodej prostřednictvím velkých showroomů, postavených za peníze dealerů (které je pak většinou dlouhé roky splácí bankám i s krvavými úroky) je určitý relikt, který se přežil z minulého století a který v ryze digitální, online době pomalu ztrácí na aktuálnosti. Kupujeme si „na netu“ cokoli, proč ne auta? Pojďme se společně podívat, co se stane s naší Škodou už příští rok.

Škody se budou prodávat napřímo, jménem výrobce

Jak uvádí ve svém článku magazín Automotive News, Škoda se přidává k rostoucímu počtu evropských automobilek, které budou svá auta prodávat prostřednictvím modelu přímého prodeje. Stejně jako u jiných agenturních maloobchodních modelů budou nyní prodejci prodávat vozidla jménem výrobce, místo aby je kupovali přímo. A prodávali svým jménem. Zbaví se tak nutnosti drahých investic na vlastní riziko, současně se celý systém značně zjednoduší a zpřehlední.

iZdroj fotografie: Škoda

Dceřiná společnost Volkswagen Group zavede systém počínaje příštím rokem s novým SUV Škoda Elroq. A tedy před úplným zavedením on-line prodeje elektromobilů soukromým a fleetovým zákazníkům. Očekává se, že nový prodejní model nabídne obchodníkům finanční výnosy podobné těm, které měli v rámci současného systému. Cílem změny totiž není zasáhnout do cash flow jednotlivých dealerů, nekdy už tak těžce zkoušených výkyvy na trhu s automobily.

Stejné marže pro všechny, bez ohledu na velikost

„Plánované odměňování umožňuje partnerům dosáhnout obdobného výnosu jako v předchozích letech, pokud si odmyslíme uplynulé dva roky. Marže partnerů Škoda byly ostatně vždy lepší než marže srovnatelných konkurentů,“ uvedl šéf Škody pro Německo Jan-Hendrik Huelsmann. Pravda, aniž by konkrétně komentoval výši oněch marží. Že ale prodávat Škodu není špatný byznys se v Čechách šušká odnepaměti, a autorizovanému dealerovi Škody banky vždy rády půjčovaly.

Je konec, Škoda v listopadu vyrobí definitivně poslední auto. Soudruzi zařízli pýchu Česka

Všechny značky VW se budou spoléhat na podobně vysokou odměnu za agenturní model zhruba 6,5 ​​procenta, čímž se vyhnou kanibalizaci uvnitř koncernu. Jinými slovy, nikdo nebude nikomu noc závidět, všichni budou mít stejně. „Spuštění agenturního modelu s uvedením Elroqu a postupné rozšiřování o nové modely je v souladu s naší vyjednávací pozicí,“ řekl Thomas Peckruhn, prezident Asociace dealerů Škoda. Nemůžeme však než dodat: jinak to ani nejde. Jsme (skoro) v roce 2024, kdo se nepřizpůsobí, nepřežije.

Budoucnost je digitální, přizpůsobit se je nutné

Protože podobný systém prodeje zavádí i ostatní značky. Cílem je, aby si klient objednal auto na internetu, v daný čas si pro něj přišel a nemusel přitom nutně čekat, že prodej proběhne ve skleněném paláci. Jako tomu bývalo dosud. Dealer bude navíc vědět, že s 6,5% marže „bude na svém“, a nebude muset držet týmy prodejců a stavět honosná sídla, jen aby dodržel korporátní styl značky. Vše se zkrátka zjednoduší a zpřehlední. Což možná není úplně špatná myšlenka, co říkáte?

Škoda představila zbrusu nové SUV a kombi v revolučním designovém jazyce

Jak to vidíte vy? Pomůže Škodě přenastavení systémů prodeje a směřování k online prodejům? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že nový model prodeje Škodě pomůže?

Diskuze Vstoupit do diskuze
92 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články