Sedany nejen v Česku definitivně končí, automobilky je začaly házet přes palubu. Máte poslední šanci k nákupu

Co se stalo s námi lidmi, že jsme začali tolik preferovat kombi před sedany, když ještě před pár lety tomu tak nebylo? Proč musely automobilky tento druh karoserií odepsat?

i Zdroj fotografie: Uživatel M 39 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Gielda klasykow
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Gielda klasykow
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Gielda klasykow
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Gielda klasykow
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Gielda klasykow
i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: S vědomím Yigit Automobile
i Zdroj fotografie: Uživatel M 39 / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: Milan Jeník
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Komu z vás je více než čtyřicet, byl možná podobně jako já dlouhá léta uvyknutý na to, že existuje několik druhů karoserií, které v zásadě vyhovují drtivé většině uživatelů a lze si mezi nimi vybrat dle potřeby. Lidé totiž nejezdí auty prvních deset nebo dvacet let, naopak. Za více než sto let se zkrátka vyprofilovaly kategorie, které pokryjí nároky v zásadě všech, a tak to platilo již od dob druhé světové války, možná ještě déle. Jenže s tím je teď konec. A důvody vás tuším hodně překvapí. Pojďte se na ně podívat se mnou.

Lidé si postupem času sami určili, jak budou auta vypadat. Co se tedy změnilo?

Ono vyprofilování přitom nevycházelo z ničeho jiného než z obyčejných lidských, motoristických potřeb, potřeb řidičů a uživatelů automobilů. Jste spíše prakticky založení jedinci, máte rodinu a vozíte často všechnu tu „dětskou výbavičku“, co zabere spolehlivě menší dodávku? Volíte kombi, ideálně větší. Nebo MPV, pokud tedy ještě nějaké seženete. Což je mimochodem také zajímavá skutečnost. Ale to je opravdu na samostatný článek. Pojďme dál, to lepší nás teprve čeká.

iZdroj fotografie: Seat

Znovuvzkříšení MPV? Vybrali jsme 5 nejlepších a cenově dostupných rodinných aut všech dob

Nebo jste naopak single či jezdíte jen ve dvou a jsou vám bližší spíše sportovní zážitky? Volíte kupé, roadster, kabriolet, zkrátka automobil s karoserií, který vás sice spolehlivě přepraví z bodu A do bodu B, ale je spíše jen pro radost, bez dalšího většího praktického využití. Nebo jezdíte hodně mimo silnici, rybaříte, jste profesí myslivec nebo máte chatu v horách? Volíte off-road, pohon čtyř kol a patřičnou světlou výšku. Někdy postačí i schopné SUV.

Zvolili byste raději Superb liftback, nebo Passat v sedanu? A proč?

Anebo „jen“ jezdíte, vzadu vezete maximálně tašku s nákupy, manželčin kabát z čistírny, zato během své pracovní doby také jezdíte za klienty, ale máte rádi eleganci a klasické tvary? Pak volíte sedan, případně liftback, což je často „skoro sedan“, jen s velkými pátými dveřmi. Typicky náš Superb. Jenže, nějakým zajímavým posunem lidé dospěli k tomu, že sedany jsou vlastně zbytečné. A přestali je kupovat. Pojďme se na to podívat možná na jednom z nejnázornějších příkladů: na Passatu.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Nový Passat skoro jako Superb: VW představil 9. generaci kombi a opět zamíchal Čechům kartami

První Passat nebyl ani sedan, ani kombi, ale hatchback. Komické

Úvodem ale malý historický exkurz. Úplně první Passat byl totiž hatchback, to jen pro ty, co by namítali, že Passat vlastně nemá „sedanství ve své DNA“. To je sice pravda, jenže to bylo původně zamýšleno proto, aby se odlišil od prakticky identického Audi 80. Passat B1 měl navíc malý kryt zavazadlového prostoru a teprve od roku 1975 bylo (za příplatek, jsme přece u VW) k dispozici i standardní, velké zadní víko. Dobrá polovina všech zákazníků si do roku 1980 zvolila „malé řešení“.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Ve druhé generaci však přišel omyl v podobě nešťastné Santany. Úspěch však dokázaly dosáhnout až sedany třetí a páté generace Passatu. A to tak, že nemalý. Passat je přitom jedním z nejstarších a nejtradičnějších modelů v Evropě. Od svého představení v roce 1973 se model střední třídy v průběhu času neustále vyvíjel a nyní zahrnuje osm generací. Předposlední Passat, interně B8, byl představen v roce 2014 a v roce 2019 prošel faceliftem.

Nová generace: už pouze kombi a na lince v Bratislavě

S příchodem nové generace však bylo rozhodnuto, že nový Passat bude od roku 2023 pocházet ze závodu v Bratislavě, nikoli ze závodu v Emdenu, kde se vyráběl Passat doposud. Továrna v dolním Sasku se přestavuje na elektromobily. Passat B9 bude postaven vedle příští Škody Superb, se zrušením sedanu Passat bude mezi oběma modely menší konkurence. Důvodem tohoto rozhodnutí jsou prý výrazně lepší prodeje Passatu Variant a obdobné umístění Arteonu, kupé-sedanu, kterému se v mnoha zemích starého kontinentu daří. Více než 90 procent zákazníků Passatu v Německu volí kombi již léta.

iZdroj fotografie: VW

Průkopnická retro reklama na Volkswagen Passat, ze které si diváci televize v 90. letech sedli na zadek

Co se změnilo v nás lidech, že chceme pouze kombi? Nebo SUV? Co je s námi „jinak“?

Stáváme se praktičtějšími „novými lidmi“, když tak výrazně preferujeme kombi proti sedanu? Nebo kde je podle vás „zakopaný pes“? Stejné preference jako v Německu mají totiž klienti Passatu i v Čechách. Zajímavé ale je, že Superb se prodává velmi dobře i ve své klasické karoserii (jež byla mimochodem jako první u tohoto modelu, jakkoli úplně první Superb vycházel z Passatu B5, a byl to tedy sedan). Je to tím, že Superb současné generace je liftback? Hrají opravdu takovou roli ony velké páté dveře?

Mnoho otázek, málo odpovědí. VW však není s rozsudkem smrti pro sedany ve střední třídě zdaleka osamocený: příští Ford Mondeo bude mixem hatchbacku se vzhledem sedanu a vzhledem SUV, Opel Insignia není k dispozici s krokem od roku 2017, Peugeot 508 od roku 2018. A nízké prodeje třeba DS 9 v Německu ukazují, jak malá poptávka po tomto tvaru karoserie je. Tedy kromě Audi, BMW a Mercedesu. Zajímá mne velmi váš názor: čím to je podle vás způsobené?

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články