„Pumpičky“ jsou zpět! Sedm tipů, jak si poradit se zvýšeným výskytem cyklistů na jaře

Společné soužití cyklistů a motoristů na silnicích bývá někdy zdrojem problémů a komplikací. Zjisťovali jsme stanoviska obou táborů a přinášíme návod, jak vzájemně vycházet co nejlépe.

i Zdroj fotografie: Pexels
                   

Jaro je tady. A přináší příjemné věci, jako jsou delší dny s modrou oblohou a sluncem za oknem. Ale také komplikace spojené s návratem cyklistů po zimní přestávce zpět na silnice a zvýšeným rizikem pro oba tábory. Covidová pauza navíc přivedla za řídítka elektrokol i ty, co nikdy před tím nejezdili – a na silnicích je to bohužel vidět. Diskutovali jsme s cyklisty i motoristy a přinášíme tipy, jak si s nastalou situací poradit.

Je nutné předvídat, ideálně na obou stranách

Nebudeme si nic nalhávat – někteří cyklisté opravdu neví, jak se na silnici chovat a svým počínáním ohrožují jak okolí, tak především sebe. V případě kolize jsou to totiž především oni, kdo na svoji nepozornost či nešikovnost doplatí. Nám řidičům pak nezbývá, než předvídat ještě o notný kus více než v běžném provozu. Tam totiž můžeme odhadnout, co protijedoucí auto udělá, řídí se stejnými předpisy jako my. U cyklistů se většinou nedá odhadnout vůbec nic.

iZdroj fotografie: Pexels

Mnoho jezdců jedné stopy si navíc myslí, že jsou za a) vždy dokonale a s dostatečným předstihem vidět a za b) se jejich jízdě všichni přizpůsobí. Netřeba dodávat, že většinou z toho neplatí ani jedno. Cyklisté bývají z principu velmi špatně vidět a není vždy jednoduché se jim přizpůsobit, už jen proto, že svojí rychlostí / prostorovou dispozicí jsou schopni poměrně úspěšně zablokovat celý jízdní pruh. V takovém okamžiku nezbývá, než se obrnit trpělivostí.

I malé vyhrocení situace vede k velkým škodám

Tento článek jsme připravovali téměř měsíc, po mnoha diskusích s cyklistickými nadšenci v našem blízkém i vzdálenějším okolí. Nakonec jsme společnými silami zformulovali několik bodů a pokynů, aplikovatelných na většinu situací, jenž nás při setkání s cyklisty mohou potkat. Shodli jsme se téměř unisono, že jakékoli pokřikování, vyhrožování nebo dokonce fyzické ataky nemají absolutně význam a jen přilévají olej do ohně mezi dva tábory.

iZdroj fotografie: Pexels

Sami cyklisté chápou, že bez tolerance ze strany řidičů by mnoho z nich nedojelo do cíle a zdravotníci by měli výrazně více práce, než mají běžně. Jako jednu z nejvíc obávaných věcí téměř každý cyklista uvedl větrný poryv, který s ním zacloumá pokaždé, když jej někdo předjede „na těsno“. Pravdou je, že pokud se o vás „otře“ kamion v osmdesátikilometrové rychlosti, mají i zkušení borci co dělat, aby zůstali na kole a neskončili v příkopě. V lepším případě.

Sedm pravidel pro cyklisty i motoristy:

  • Ať už cokoli řešíme, řešme to vždy V KLIDU. Jakékoli boje a půtky na silnici nemají smysl, vždy tam je jeden, který je na životě ohrožený výrazně víc.
  • Nikdy na cyklisty nepoužívejme KLAKSON, ani zdálky, ani zblízka. Často způsobí leknutí, nezkušení a méně odolní jedinci končí na zemi
  • Cyklista téměř nikdy NEVIDÍ ZA SEBE a nedokáže reagovat na provoz, dokud jej nemá před sebou.
  • Oblíbený NEŠVAR cyklistů – jízdu VEDLE SEBE sebe, ideálně v troj- a vícestupu nemá smysl řešit tak, že se „otřeme“ o toho nejvíc na kraji. Popadají často všichni a nebývá to veselé.
  • Cyklisté vnímají, že PŘEKÁŽÍ. A vnímají to často víc, než si my motoristé připouštíme. Pro mnoho z nich je jizda po silnici STRES a nutné zlo, než se dostanou do přírody/na cyklostezku. A často právě kvůli tomu stresu dělají chyby, bojí se každého auta, padají při zatroubení. O to víc ocení, když se setkají s tolerancí a vstřícností.
  • S covidem nastal rozmach elektrokol, nejen v Čechách. Zatím to vypadá tak, že od „necyklistů“ na ELEKTROKOLECH hrozí větší nebezpečí, než od cyklistů „klasických“, protože ti první nemívají základní cyklo návyky. Navíc mívají často i 25 kg těžká kola, což ne každý zvládne v každé situaci „ukočírovat“
  • Možná to nejdůležitější na konec: pro cyklisty je obecně největším „strašákem“ předjíždění a poryv větru, který vyvolá předjíždějící auto. I zkušení borci mají občas problém celou situaci ustát. Snažme se prosím VYHÝBAT tak, aby po každém předjetí zůstali všichni v sedlech. Naše video vám ukáže víc.

A jak to je s oním bezpečným odstupem 1,5m? Novela zákona č. 361/2000 Sb. říká, že řidič motorového vozidla má povinnost dodržet bezpečný odstup, který byl stanoven na 1,5 metru. Motoristé i cyklisté se určitě shodnou, že bychom kladli důraz zejména na ono slovo BEZPEČNÝ. Jak píšeme mj. tady, pokud budou řidiči předjíždět cyklisty přibližně tak, jako by předjížděli osobní auto, bude všechno v nejlepším pořádku a nikdo nebude řešit, jestli šlo o 148 nebo 152 cm.

Jaké zkušenosti s cyklisty na silnicích máte vy?

Zdroj: Autorský text Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články