Jaké auto si koupit, aby bylo co nejvíce spolehlivé? Žebříček závad z kontrol na STK se vyplatí neignorovat, může být cenným vodítkem.
Když se blíží termín STK, většina řidičů začne být nervózní. A není divu, nikdo si nechce vyslechnout verdikt „vaše vozidlo neprošlo“. A poté řešit, kde je zase problém. V redakci AutoŽivě průběžně analyzujeme nejrůznější tabulky a analýzy a zjišťujeme, které značky a modely jsou spolehlivé a které ne. A to samozřejmě souvisí i s tím, jestli auto projde nebo neprojde na STK. Některá auta mají tu smůlu, že se v žebříčcích neúspěšnosti na technické kontrole objevují až podezřele často.
U nových aut by člověk závady nečekal, ale opak je pravdou
Chvilka napětí, ano, vzápětí vyjmenujeme výpis dotčených aut a možná mezi nimi najdete i svůj vlastní vůz. Co to znamená pro běžné řidiče? Že i když si myslí, že mají auto v pohodě, realita na STK může být úplně jiná. Skutečně existuje aktuální žebříček modelů, které na technické kontrole nejčastěji pohoří. Ne, není to žádná loterie, ale tvrdá data, jež ukazují, že některé značky a modely mají prostě smůlu. Vycházíme jak z výsledků a statistik tuzemských kontrol, tak z německých technických kontrol a dalších databází.
Výsledkem je množina aut, jejichž majitelé mají tak trochu smůlu. Pojďme se na ně podívat blíž, protože některá jména vás možná překvapí, jiná naopak vůbec. V žebříčku se pravidelně objevují auta, která už mají něco za sebou – ať už jde o stáří, nájezd nebo prostě jen nemají pověst „držáka“, jenž s přibývajícími roky nezačíná ztrácet dech. Teď přijde trocha nechtěné ironie, často jde o modely, které byly svého času hitem trhu a dnes je najdete na každém druhém parkovišti. Co tím myslím? Třeba Škoda Scala u nových a zánovních aut nebo Octavia druhé generace.
Ano, přesně ta Octavia, kterou si svého času pořizoval každý, kdo chtěl „spolehlivé české auto“. Jenže roky běží, kilometry naskakují a najednou se ukazuje, že i Octavia může být na STK problémová. Podle některých statistik má právě tento model jednu z nejvyšších neúspěšností na technické kontrole. Většina problémů je spojená s podvozkem, brzdami nebo korozí. Takže pokud máte doma Octavii z let 2004 a mladší, možná je čas podívat se pod auto dřív, než vás na STK pošlou domů s nepořízenou.
Fordem tam a vlakem zpátky? Pejorativní přísloví má pravdu
Dalším častým „nešťastníkem“ je Ford Focus druhé generace. Tohle auto bylo svého času symbolem moderního hatchbacku, ale dnes už má většina těchto vozů za sebou stovky tisíc kilometrů a podle toho to taky vypadá. Nejčastější závady? Opět podvozek, výfuk, někdy i světla nebo brzdy. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Že Focus je sice fajn auto, ale bez pravidelné údržby se na STK může stát noční můrou.
Mluvíme o relativně starých autech, ale to je u nás běžné. Jak už jsme v redakci AutoŽivě informovali, průměrný věk ojetiny u nás přesáhl šestnáct let. Když se tedy na věc podíváme optikou rozdělení do kategorií podle věku, vynecháme ta skutečně stará auta a budeme řešit deseti- a jedenáctileté vozy. V této skupině ojetin najdeme výhradně francouzské značky. Pokud Dacii nebudeme považovat za Rumunskou.
Tuzemský vozový park je v průměru poměrně starý a ojetý
Ale víme, jak to je. Takže nejhorším autem je Dacia Logan s 39,6 % závadovosti. Pak je tady Duster hned druhý v řadě s 34,1 % závad. Další je na třetí smutné pozici Renault Twingo s 33 % závad, čtvrtá pozice patří Renaultu Megane s 32,7 % závadovosti. Stále francouzský, ale už ne z dvojice Renault-Dacia, je pátý nejporuchovější model, a to Citroen C3. U toho je registrováno 31,9 % poruch, když auto přijede na STK.
Kategorie mladších aut, s věkem devět až osm let, opět patří Dacii. Nejhorší je zatím nezmíněný model, a to Dokker, s poruchami v podílu 30,9 %. Druhé nejméně spolehlivé auto je Dacia Duster, a to s 29,7 %, třetí je Sandero s 28,6 %. Čtvrtá je opět Dacia, a to model Logan, s poměrem poruch 28,3 %. Na pátém místě je asi dost překvapivě renomovaná, respektive prémiová německá značka.
Dacia se v rámci starších aut objevuje v seznamu opakovaně
Pětici nejméně spolehlivých vozů uzavírá BMW řady 5 s osmadvaceti poruchovými kusy (přesně to je 27,9 %) na sto aut. Mladší auta s věkem šest až sedm let nepřinášejí vlastně žádnou změnu. Je tady opět na páté pozici BMW, když to vezmu tentokrát odzadu. Konfliktním modelem je teď BMW 2 Active Tourer s 21,2 % poruch. A pak už je to „stará známá“ Dacia. Takže tady máme model Dacia Logan s 22,3 % na čtvrté pozici.
Ovšem pozor, třetí post patří znovu BMW řady 5, s 23,6 % poruch. Dacia Duster s 24,3 % skončila na druhém místě. První příčku zaujala Dacia Dokker, která nezvládla projít STK bez závady u 26,5 % kontrolovaných aut. Posuneme-li se mezi novější vozy, už se budeme bavit i o elektrických autech. Jsou tady čtyřletá a pětiletá auta. Která z těchto nejčastěji pohoří na STK? Na páté pozici se usadil Seat Alhambra s 17,5 % závad.
Mezi novější nespolehlivá auta pronikly už elektromobily
Další, tedy čtvrté, je už známé BMW 2 Active Tourer s 17,6 %. Znovu bavorská značka, na třetí pozici opět BMW řady 5 se 17,7 % poruch. Dá se tušit, že když jsem zmínil Alhambru, tak pokrevní sourozenec nebude daleko. VW je na tom dokonce hůř, model Sharan je na druhém nejhorším místě s 18,5 % závad. Kdo propadl? Fanfára nejhoršímu modelu ve skupině patří elektromobilu, adresátem je Tesla Model 3. Přeceňovaný automobil měl na STK 19,7 % problémových závažných případů.
O mladších autech bychom teoreticky neměli v rámci závad na STK psát. Proč? Protože u nás se na STK jezdí poprvé po čtyřech letech od nákupu nového auta. Když ale vyjdeme z německých statistik, tak tady máme Ford Focus s 10,6 % závad. U Fordu zůstaneme, stejnou závadovostí trpí S-Max a Škoda Superb. Což pro mladoboleslavskou značku není moc lichotivé. A bude hůř. Na třetí nejhorší pozici je Škoda Scala s 11,8 %.
U nás jezdí na STK nová auta po čtyřech letech v provozu
Do třetice opět Ford, druhým autem s největším počtem závad je Ford Mondeo s 13,2 % poruch. Nejhorší zánovní automobil? Dámy a pánové, nejhorší značkou/modelem v kategorii nejmladších aut je znovu elektromobil, a to Tesla Model 3 s mírou závad ve výši 14,2 %. Nic moc dobrá vizitka pro Elona Muska. Když na věc nahlédneme z opačné stránky, tak pokud si člověk vybere jinde než u výše jmenovaných aut, neměl by mít na STK problémy. Jinak řečeno, měl by vybrat mezi spolehlivějšími automobily. Jen pozor na výjimky potvrzující pravidlo.